خودروهایی که پایان سال 1403 را نخواهند دید

برای گزارش دادن «اخبار خودرو»خانواده تایبا در سال 1403 با خودروی معمولی کویک با لبه های فولادی از بازار خودرو خداحافظی کردند تا عنوان ارزان ترین خودروی بازار را به خود اختصاص دهند.

بررسی قیمت خودروها در بازار در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ هجری قمری نشان می‌دهد که خانواده‌های معمولی طیبه و کویک رینگ‌های فولادی در پایان مقیاس قیمتی بازار خودرو شاهد رقابت جذابی بوده‌اند.

در پایان هفته اول مهر 1402 هجری قمری، امکان خرید اقلام حسنه صندوقدار از بازار به قیمت حدود 320 میلیون تومان فراهم شد. در هفته پایانی سال گذشته قیمت این محصول خودروی سایپا به حدود 390 میلیون تومان افزایش یافت تا طی شش ماهه دوم سال گذشته شاهد افزایش 22 درصدی قیمت این خودرو باشیم.

این عضو خانواده طیبه در فاصله مهر تا اسفند سال گذشته حدود 70 میلیون تومان افزایش قیمت به ثبت رساند.

دیگر عضو خانواده تایبا یعنی تایبا 2 (بدون جعبه) نیز در مدت مذکور حدود 20 درصد رشد داشته است.

این خودروی هاچ بک (بدون صندوق عقب) در اواخر هفته اول پاییز 1402 هجری شمسی با قیمت 330 میلیون تومان روانه بازار خودرو شد. در هفته منتهی به 3 اسفند 1402 خریداران برای خرید این خودرو باید حساب خود را با حدود 395 میلیون تومان پر می کردند.

بررسی قیمت تایبا 2 نشان می دهد که قیمت آن در بازار بین مهر تا اسفند 1402 هجری شمسی حدود 65 میلیون تومان افزایش یافته است.

نرمال کوئیک رینگ دار فولادی یکی دیگر از خودروهای مجموعه سایپا است که در نیمه دوم سال 1402 در بازار خودرو حضور داشت و قیمت این خودرو در بازار در مدت مذکور حدود 60 میلیون تومان افزایش یافت. خریداران در پایان هفته منتهی به 15 مهرماه سال گذشته می توانستند با پرداخت حدود 325 میلیون تومان یک کویک معمولی با رینگ استیل از بازار خریداری کنند. در پایان هفته پایانی سال گذشته، فروشندگان تنها با دریافت تقریباً 385 میلیون تومان آماده تحویل کوئیک لبه فولادی معمولی به متقاضیان بودند.

بخوانید:  ارسال دومین محموله صادراتی تارا اتوماتیک به ارمنستان

بررسی روند قیمت این محصول خودروسازی سایپا در بازار خودرو نشان می دهد که قیمت کوئیک معمولی رینگ فولادی حدود 18.5 درصد افزایش یافته است؛ بنابراین از بین سه خودروی تشکیل دهنده مثلث پایینی بازار خودرو، تایبا باکس، تایبا 2 و کویک معمولی رینگ فولادی به ترتیب بیشترین رشد قیمت را در بازه زمانی پایانی هفته اول پاییز به ثبت رساندند. به هفته گذشته زمستان 1402.

در نیمه دوم سال گذشته دو نفر از اعضای خانواده طیبه در دو مقطع زمانی مختلف به اوج 400 میلیون تومان رسیدند اما نتوانستند به حضور خود در کانال 400 میلیون تومانی ادامه دهند و به کانال 300 میلیون تومان سقوط کردند. در نتیجه این اتفاق پیش بینی می شود کف قیمت خودرو در سال جاری وارد کانال 400 میلیون تومانی شود و در این کانال قیمتی تثبیت شود. این خبر خوبی برای متقاضیانی نخواهد بود که قعر هرم تقاضا را در بازار خودرو تشکیل می دهند.

تولید خانواده طیبا در سال 1401 توسط شرکت خودروسازی سایپا متوقف شد. اما دو نفر از خانواده خدری با وجود خداحافظی با طیف محصولات سایپا همچنان در بازار حضور دارند. پیش بینی می شود مدل صفر خانواده تیبا در پایان سال جاری دیده نشود و متقاضیانی مانند پژو 206 تیپ دو خود را برای خداحافظی با تیبا صندوقدار و تیبا 2 آماده کنند.

قیمت خودرو در بازار نشان می دهد که پس از خداحافظی دو نفر از یک خانواده خوب، یک کویک معمولی با لبه های فولادی می تواند عنوان ارزان ترین خودروی بازار را از آن خود کند.

بخوانید:  وزارت صمت: ورود خودرو های برقی به حمل و نقل عمومی تا پایان سال

البته فراموش نکنیم که تولید این محصول در خطوط تولید سایپا نیز متوقف شده است و مدیران نارنجی جاده ویژه با ایجاد تغییراتی در خانواده کویک، اعضای این خانواده را با استانداردهای جدید و آپشن های متفاوت روانه بازار خواهند کرد.

با توجه به اینکه سال گذشته تولید کوئیک معمولی رینگ فولادی در دستور کار سایپایی ها قرار گرفت، به نظر می رسد مدل صفر این خودرو حداقل تا پایان سال جاری در اختیار متقاضیان بازار قرار گیرد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248598/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D9%84-1403-%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D9%86%D8%AF-%D8%AF%DB%8C%D8%AF