خودروهای باری؛ صدرنشین رشد تولید در ۶ ماه

براساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید انواع خودرو در ۶ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ٢٣درصد افزایش یافته است. طبق گزارش منتشرشده از سوی وزارت صمت، در ۶ماهه نخست سال گذشته ۵۲۴هزار و ۲۵۶ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که این آمار در ۶ ماه امسال به ۶۴۲هزار و ۹۳۰ دستگاه انواع خودرو رسیده است. در این میان، سهم تجاری‌سازان کشور از تولید نیمه‌نخست سال جاری، ۹۷هزار و ۷۵۰ دستگاه انواع خودروهای سبک، نیمه‌سنگین و سنگین باری و مسافری بوده است که در اکثر بخش‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد تولید همراه بوده‌اند و تنها بخش اتوبوس‌های کشور با افت تولید در این مدت همراه شده است.

باری‌های سبک و سنگین؛ پرچمدار رشد تولید

در نیمه‌نخست سال جاری تولید کامیونت، کامیون و کشنده به ۱۸هزار و ۸۴۷ دستگاه رسید که در مقایسه با تولید ۱۳هزار و ۱۲۴ دستگاهی در مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۴درصدی را نشان می‌دهد.

آمار تولید این خودروها در شهریورماه اما در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته با افت ۳۳ درصدی همراه بوده و از تولید ۳هزار و ۳۰۴ دستگاهی به ۲هزار و ۲۲۰ دستگاهی رسیده است.

صنعت خودروهای تجاری در بخش باری‌های سبک، وانت‌ها اما هم در شهریورماه و هم در شش ماهه نخست سال جاری با رشد چشمگیر همراه بوده است. براساس این آمارها در شهریورماه سال ۱۴۰۱، ۱۱هزار و ۴۲۴ دستگاه وانت در بخش خصوصی و دولتی تولید شد که این رقم در شهریور ماه سال جاری با ۲۳ درصد رشد به ۱۴هزار و ۱۵ دستگاه رسید.

بخوانید:  مجلس با لایحه تسهیل واردات خودرو موافقت کرد

آمار تجمعی تولید خودرو در ۶ماهه ۱۴۰۲ نیز نشان از آن دارد که ۷۶هزار و ۳۲ دستگاه وانت توسط تولیدکنندگان خصوصی و دولتی، تولید شده است که در مقایسه با تولید ۵۲هزار و ۸۲ دستگاهی در مدت زمان مشابه سال گذشته رشد ۴۶ درصدی را نشان می‌دهد. این آمارها همچنین حاکی از آن است که بیشتری رشد تولید در نیمه نخست سال، به ترتیب مربوط به باری‌های سبک و سنگین بوده است.

استمرار افت تولید در خودروهای سنگین مسافری

نگاهی به آمار تولید خودروهای مسافری نیز نشان از آن دارد که تولید ون‌ها به رغم تمام نیازی که در ناوگان کشور به این خودروها دیده می‌شود، در شهریورماه سال جاری مشابه با تولید شهریور سال گذشته بوده و ۵۸۴ دستگاه از این خودروها تولید شده است.

آمار تولید این خودروها اما در ۶ ماه نشان از آن دارد که تولید این خودروها رشد ۴۱ درصدی را به ثبت رسانده است.

در نیمه نخست سال گذشته یک‌هزار و ۳۹۰ دستگاه از انواع ون‌ها در کشور تولید شد که این رقم در مدت مشابه سال ۱۴۰۲ به یک‌هزار و ۹۵۵ دستگاه رسید.

تولید مینی‌بوس و میدل‌باس اما در ۶ ماه سال جاری با کاهش همراه بوده و از ۸۲ دستگاه در سال گذشته به ۴۷ دستگاه در سال جدید رسید و افت ۴۳درصدی را به ثبت رساند. این در حالی است که در مجموع ۶ ماه گذشته از ۱۴۰۲ نیز این بخش نتوانسته تولید چندانی را به ثبت برساند و تنها ۴۹۶ دستگاه از انواع ون‌ها را تولید کرده که در مقایسه با عدد ۴۸۳ دستگاهی سال قبل تنها ۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

بخوانید:  کاهش قیمت خودرو در تصادف را محاسبه کنید

تولید اتوبوس هم که به‌رغم نیاز بالا در حمل‌ونقل کم‌اقبال‌ترین خودروهای تجاری هستند، هم در شهریورماه و هم در ۶ماه سال جاری با افت مواجه شده است.

آمار تولید اتوبوس‌ها به ترتیب در شهریور و ۶ماهه سال گذشته ۱۳۶ دستگاه و ۵۶۰ دستگاه بوده که این ارقام در سال جدید به ۸۹ و ۴۲۰ دستگاه تقلیل یافته و افت ۳۵ و ۲۵درصدی را برای این بخش به همراه داشته است.

عدم‌همخوانی آمار تولید و برنامه‌ توسعه ناوگان

وزارت صمت و شهرداری تهران در فروردین‌ماه سال جاری، تفاهم‌نامه‌ای را به‌منظور توسعه و نوسازی ناوگان درون‌شهری پایتخت به امضا رساندند که هدف از آن، توسعه حمل‌ونقل عمومی در بخش‌های مختلف بود. همچنین بر این اساس، قرار بود تولید ۱۱هزار دستگاهی کامیونت، کامیون و اتوبوس در سال ۱۴۰۰ به بیش‌از ۵۰هزار دستگاه در سال جاری برسد. با این‌حال، بعد از گذشت حدود شش ماه از این مدت، تجاری‌سازان داخلی براساس گزارش وزارت صمت، موفق به تولید ۹۷هزار دستگاه خودرو شده‌اند که بخش اعظم آن یعنی ۷۶هزار و ۳۲‌دستگاه مربوط به تولید وانت‌ها بوده است.

براساس همین آمارها در بخش‌ اتوبوس، کامیونت و کامیون خودروسازان داخلی، در نیمه نخست سال جاری ۱۹هزار و ۲۶۷ دستگاه تولید شده است که هنوز به نیمی از برنامه تولید مدنظر هم نرسیده است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246446/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B5%D8%AF%D8%B1%D9%86%D8%B4%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%DB%B6-%D9%85%D8%A7%D9%87