دولت 400 سهم در صنعت خودرو بدهی آورد

همه اینها نشان می دهد که دولت ها تاکنون در مدیریت صنعت خودروی کشور موثر نبوده اند و در چنین شرایطی اگر بخش خصوصی بخواهد وارد صنعت خودرو شود باید بر ارتقای مدیریت متمرکز شود. در زیر عطا بهرامی، اقتصاددان به بیان دیدگاه های خود می پردازد.

مزایای واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی در شرایط فعلی پرداخت چیست؟

صنعت خودروسازی کشور امروزه ترکیبی از دو بخش خصوصی و دولتی است. از یک طرف می گویند خصوصی است چون مردم می توانند سهام آن را بخرند و بفروشند و مسئولان هم مدعی هستند که صنعت خودروسازی کشور سال ها پیش خصوصی شده است.

آیا صنعت خودرو رقابتی است؟

دولت با تاکید بر فعالیت پنج شرکت خودروسازی در کشور، بر رقابت پذیری بازار تاکید می کند، اما همه اینها ظاهری بیش نیست و در عمل عدم رقابت پذیری قیمت ها و عدم تنوع محصول نشان دهنده ناتوانی دولت در مدیریت شرکت های خودروسازی و همچنین کیفیت محصولات شرکت ها خودروسازان مطلوب نیستند و قیمت آنها در سطح جهانی بالاست.

برخی از کارشناسان معتقدند صنعت خودرو متناسب با رشد خودروسازان جهان رشد نکرده است و برای رسیدن به برنامه تولید سالانه باید بازنگری هایی صورت گیرد، نظر شما در این مورد چیست؟

صنعت خودرو در ایران توانایی دانش مهندسی را دارد، اما دانش مهندسی بخش کوچکی از صنعت است و حتی اگر در کشور وجود نداشته باشد، می توان آن را خریداری کرد، بنابراین تحولی که صنعت خودرو نیاز دارد این است که مدیریت از بخش دولتی باید به بخش خصوصی واگذار شود و با واگذاری آن به بخش خصوصی، دولت باید به جمع سهامداران بپیوندد و فقط به اندازه سهم خود و نه بیشتر از آن موثر باشد. تقویت حضور بخش خصوصی در صنعت خودرو و واگذاری مدیریت آن می تواند بازار را رقابتی تر کند. اگر بخش خصوصی در این زمینه به نحو احسن کار کند، این یک افتخار برای کشور است و اگر ضرر کند، سرمایه‌گذار سرمایه شخصی خود را از دست می‌دهد.

بخوانید:  کمبود ارز، مانع بزرگ واردات خودرو

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248441/%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%AF%D9%87%DB%8C-%DB%B4%DB%B0%DB%B0%D9%87%D9%85%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%A2%D9%88%D8%B1%D8%AF