سال نو؛ خودروهای چینی وارد ناوگان مسافربری تهران می شوند

خرید اتوبوس و کامیون های کوچک از چین توسط شهرداری کلانشهر، اگرچه این روزها خبر داغ و پر زرق و برقی است، اما مخالفت های زیادی را برانگیخته است و شهرداری مدعی است که حتی امروز با چینی ها قراردادی برای تامین 2500 اتوبوس و اتوبوس بسته شده است. 10000 ون علاوه بر موتورسیکلت و تاکسی امضا می شود و در سه ماهه اول سال آینده تعدادی از این خودروها در ناوگان دولتی حضور خواهند داشت.

اگرچه امروزه ناوگان حمل و نقل مسافر کشور بیش از هر زمان دیگری به مدل های جدید نیاز دارد، اما این عدم تعادل بین واردات اتوبوس و مینی ون از چین و خرید از خودروسازان داخلی نارضایتی را به همراه دارد.

از جمله اینکه رئیس کمیته ساخت و ساز و حمل و نقل شهری در جلسه مشترک کمیته برنامه ریزی، بودجه، ساخت و ساز و حمل و نقل شورای شهر تهران با معاونان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بررسی وضعیت فنی، متوجه شد قیمت این خودروها نامشخص و وضعیت خدمات پس از فروش آنها نیز نامشخص است.

جزئیات تایید نشده از ویژگی های فنی و امکانات اتوبوس های چینی

در همین راستا جلسه مشترک کمیته برنامه، بودجه، ساخت و ساز و حمل و نقل شورای شهر تهران با معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و سایر مسئولان این حوزه برای بررسی خریدهای انجام شده از چین برگزار شد.

این نشست با هدف بررسی خریدهای انجام شده از چین با حضور برخی از مسئولان حوزه حمل و نقل در تهران برگزار شد.

بخوانید:  از امروز دوشنبه سند خودروها با مدل 1403 صادر می‌شود

در این جلسه گزارشی از وضعیت قراردادهای حمل و نقل عمومی با چین ارائه شد و سیدجعفر تشری هاشمی، رئیس کمیته حمل و نقل و حمل و نقل شهری شورای اسلامی شهر تهران در خصوص عدم مشخصات فنی اتوبوس های خریداری شده توضیح داد. با این حال به وضوح شناخته شد و گفت: باید گفت که روش کشف قیمت باعث شد برخی خودروسازان چینی بخرند که چگونه بود.

وی ادامه داد: مشخصات فنی که مبنای قرارداد است باید به همراه استعلام قیمت به شورای شهر ارائه شود؛ همچنین نگرانی هایی در خصوص خدمات پس از فروش اتوبوس ها وجود دارد که باید مشخص شود.

خودروهای چینی گولان جنرال در حمل و نقل عمومی در تهران

در حالی که صحبت از عدم شفافیت واردات مدل های چینی توسط رئیس کمیته حمل و نقل عمرانی می شود، به نظر می رسد قرارداد شهرداری با چین به مرحله اجرا رسیده و تنها چند مرحله تا ورود این خودروها به بازار باقی مانده است. ملت

سخنگوی شهرداری تهران چندی پیش با اشاره به این قرارداد از ورود اولین نمونه تاکسی، اتوبوس و مینی ون برقی چینی به تهران خبر داد.

عبدالمطهر محمد خانی نیز گفت: از اردیبهشت ماه آینده تعداد تاکسی ها و اتوبوس های برقی در سطح شهر افزایش می یابد.

وی افزود: قرارداد تکمیلی حمل و نقل برقی با شرکت های چینی منعقد شده و اولین نمونه تاکسی، اتوبوس و کامیون برقی وارد کشور می شود.

سخنگوی شهرداری تهران گفت: به طور کلی قرارداد 2500 اتوبوس، 27500 تاکسی، 10000 مینی ون و 150000 موتورسیکلت برقی اجرا شده است و در سال 1398 شاهد ورود این اتوبوس ها، کامیون ها و موتورسیکلت ها به ناوگان حمل و نقل عمومی خواهیم بود. تهران بهار آینده.»

بخوانید:  شرط خودروسازان برای تحقق هدف تولید سالانه؛ حل مشکل ارز!

تامین خدمات و قطعات یدکی؛ نگران کننده ترین جنبه واردات اتوبوس

واردات خودرو به کشور همواره دارای چند جنبه مهم بوده است که از مهمترین آنها می توان به خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی اشاره کرد.

با توجه به تحریم های اعمال شده بر صنایع ایران، دور از ذهن نیست که تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات برای بسیاری از شرکت ها سخت باشد.

اگرچه اتوبوس ها و وانت های شهری از چین خریداری شده است، اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که حتی چینی ها با برندهای اروپایی بسیاری همکاری کرده اند و همچنان بخشی از قطعات آنها را از تامین کنندگان جهانی خریداری می کنند.

این موضوع تامین لوازم یدکی خودروهای وارداتی و یا الزام واسطه ها برای خرید این قطعات را با چالش مواجه می کند. بنابراین دور از انتظار نیست که هزینه نگهداری این خودروها نسبت به نمونه های داخلی چندین برابر شود.

در این خصوص آقای جعفر هاشمی تشکری نیز اشاره کردند که در خصوص خدمات پس از فروش اتوبوس ها نگرانی هایی وجود دارد که باید شفاف سازی شود.

به گفته وی، در طول تاریخ شهر تهران، حوزه شهرداری ها تا این حد گسترش نیافته است و خود شهرداری نیز به دنبال خرید خودرو، ایجاد پروژه های تجاری و حضور در حوزه خودرو نبوده است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248422/%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%A7%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%81%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86