طراحی داخلی خودرو بسیار مهم است

ناصر بخت متولد 1367 است و در رشته طراحی صنعتی (کارشناسی) و طراحی خودرو (کارشناسی ارشد) در ایران تحصیل کرده و از دانشگاه Pforzheim آلمان فارغ التحصیل شده است. او از زمان فارغ التحصیلی در زمینه طراحی خودرو کار می کرد.

دنیای خودرو با این طراح خودرو گفت وگویی داشته است که در ادامه می خوانید.

هدف شما از طراحی خودرو چیست؟

از دوران کودکی علاقه شدیدی به طراحی خودرو داشتم و دنیای خودرو و به خصوص طراحی خودرو را متمرکز و مشتاقانه دنبال می کردم. همین علاقه باعث شد در این رشته تحصیلات دانشگاهی ام را ادامه دهم و هدف اولیه ام تحصیل در بهترین دانشگاه ها و ادامه تحصیل در این رشته بود. من توانسته ام در بهترین شرکت ها کار کنم. همچنین جالب است بدانید که من در استودیوی طراحی مرسدس بنز در بخش طراحی اسمارت، هیوندای و اخیراً آواتار کار می کردم. شما همچنین طراح داخلی محصولات آواتار بوده اید.

طراحی داخلی خودرو بسیار مهم است

آیا با آقای نادر فقی زاده کار کرده اید؟

من سال ها افتخار آشنایی با آقای فقیه زاده را داشتم و مانند بسیاری از ایرانیان با آثار ایشان آشنا شدم. در دوران تحصیل فرصت های زیادی داشتم که با او صحبت کنم و از راهنمایی های او در حرفه ام بهره ببرم. در سال های اخیر این رابطه به صورت حرفه ای دنبال می شود و الان حدود دو سال است که در پروژه آواتار همکار ایشان هستم و سمت شغلی من طراح ارشد داخلی است. بدون شک یکی از مهم ترین عواملی که باعث پیشرفت برند آواتار در سطح جهانی شده است، راهنمایی ها و مدیریت جناب آقای فقیه زاده بوده است.

روند طراحی خودروهای جدید دنیا را چگونه ارزیابی می کنید؟

این سؤال نیاز به توضیح گسترده دارد; اما اگر بخواهم پاسخی کلی به این سوال بدهم باید بگویم که رفتار هر کشور یا هر شرکتی در این زمینه متفاوت است. هر شرکتی سیاست خاص خود را دارد و به طور کلی از نظر سبک و طراحی خودروسازان سعی می کنند تا حد امکان به سمت سادگی و طراحی های ساده حرکت کنند.

این دسته در دو بخش طراحی بیرونی و طراحی داخلی معتبر است. اما در طراحی داخلی، از مواد جدیدتر و هوشمندتر بیشتر استفاده می شود تا فضای داخلی خودرو شبیه مکانی برای زندگی باشد.

در این صورت خودرو باید به گونه ای طراحی شود که حداکثر راحتی و صمیمیت را برای کاربر فراهم کند. این در مورد آواتار نیز صدق می کند. علاوه بر این، موضوعی وجود دارد که ما آن را “همدم باهوش عاطفی” شما می نامیم. در این صورت خودرو یک همراه هوشمند برای شما خواهد بود.

طراحی داخلی خودرو بسیار مهم است

تعریف شما از یک ماشین زیبا از نظر طراحی چیست؟

بخوانید:  نبود رقابت بین خودروهای داخلی و خارجی با تعرفه بالا برای واردات خودرو

به نظر من می توان خودرو را از نظر طراحی بیرونی و داخلی زیبا نامید که تناسبات به بهترین شکل ممکن رعایت شد. در دنیای طراحی خودرو سه اصل برای طراحی زیبای خودرو وجود دارد: تناسب، تناسب و تناسب! یعنی پارامتر مهم تری در این زمینه وجود ندارد.

به نظر شما دلیل اصلی بزرگ شدن جلوپنجره خودروها، ایده ای که برای اولین بار توسط دو خودروساز جهانی بی ام و و مرسدس بنز مطرح شد، چیست؟ آیا مشبک های بزرگ در خودروهای آینده باقی خواهند ماند؟

در سال های اخیر از نظر فنی و مهندسی، دنیای خودرو با تحولات زیادی مواجه بوده است. در سال های اخیر، یعنی تقریبا 20 سال از آن زمان می گذرد. در عین حال، شرکت های مختلف سعی کردند کمترین سوخت را در موتورهای خود مصرف کنند و حداکثر قدرت را به دست آورند.

نتیجه این شد که موتورها به هوای زیادی نیاز داشتند و این هوا باید از جلو یا دماغه ماشین به موتور می رسید. بنابراین لازم بود که جلوپنجره برای افزایش فضای ورودی هوا بزرگ شود.این مشکل طراحی خودروها را تحت تاثیر قرار داد و طراحان خارجی را بر آن داشت تا این موضوع را به یک فرصت تبدیل کنند.به عنوان مثال آئودی از این پارامتر در طراحی خودروی خود استفاده کرد. اتومبیل ها، آنها را به هویت برند تبدیل می کند.

فکر می‌کنید چرا طراحان خودروسازان برجسته، چراغ‌های جلوی دوگانه را به یک روند تبدیل کردند؟

هر از چند گاهی، طراحان بدنه خودرو سعی می‌کردند چراغ‌های جلو و عقب را نازک‌تر از آن چیزی که به صورت یک خط طراحی شده بودند، بسازند. با پیشرفت تکنولوژی، دست طراحان در این زمینه بازتر می شود. اکنون به نقطه ای رسیده ایم که طراحان می توانند لامپ مورد علاقه خود را با خط ظریف طراحی کنند.

فناوری هایی نیز در این زمینه وجود دارد که می تواند میزان نور مورد نیاز خودرو را در شب تامین کند. بنابراین طراحان همواره سعی می کنند با ایجاد خطی نازک (که جزئی از شخصیت خودرو است) به طرح مورد نظر دست یابند و به همین دلیل از طرح دو چراغ استفاده می کنند.

ناگفته نماند که هر خودروساز سیاست و دلیل خاص خود را برای استفاده از چنین چراغ های دوگانه ای دارد. به طور کلی فناوری های جدید دست طراح را برای اجرای هر طرحی که می خواهد باز کرده است.

به نظر شما چراغ های دوبل موجود در بازار برای مشتریان جذابیت بیشتری دارند یا چراغ های بدون این نوع طراحی؟

اظهار نظر در این مورد کاملاً نسبی است. این بدان معناست که اگر از کاربران این سوال را بپرسیم، ممکن است بگویند چراغ های دوگانه جذاب نیستند. اما اینکه چگونه یک طراح می تواند از این نوع فناوری جدید برای ایجاد گرافیک زیباتر برای خودرو استفاده کند بسیار مهم است. به نظر من یک طراح بدون طراحی چراغ های دوگانه می تواند خودروی بسیار زیبایی خلق کند و شاید در برخی از طرح ها حتی با استفاده از دو چراغ نیز رضایت چندانی حاصل نشود.

بخوانید:  بیش‌ از ۵ سال است که سهم پلیس راهنمایی‌ و رانندگی از محل جرایم رانندگی پرداخت نمی‌ شود!

با توجه به اینکه محصولات خودروسازان داخلی اخیرا به روز شده است، نظر شما در مورد طراحی خودروهای داخلی چیست؟

خوشبختانه در سال های اخیر شاهد پیشرفت چشمگیری در طراحی خودرو توسط خودروسازان ایرانی بوده ایم. امیدوارم این توسعه سریعتر دنبال شود. در دنیای خودرو، چیزی که باعث می شود یک برند طرح های خوب و زیبایی خلق کند، ارتباط نزدیک بین محیط های صنعتی و دانشگاهی است. البته بازار رقابتی خودرو نیز در این زمینه موثر است.

با توجه به ورود خودروهای برقی و تغییرات گسترده ای که خودروها در این زمینه شاهد آن هستند، آینده صنعت طراحی خودرو را چگونه پیش بینی می کنید؟

صنعت خودروسازی جهان به عوامل زیادی بستگی دارد. شرایط سیاسی، روند طراحی خودرو، ساختار خودروسازی و شرایط اجتماعی در جهان می تواند منجر به تغییرات قابل توجهی در این زمینه شود. اگر به بازار اروپا نگاهی بیندازید، متوجه می شوید که بخش خاصی پرفروش ترین خودرو در اروپا است. این در حالی است که در کشور دیگری، بخش دیگری پرفروش است. بنابراین، این مورد باید به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد. اما همانطور که اشاره کردم خودروهای برقی نقش بسیار مهمی در آینده صنعت خودرو دارند.

یکی از عوامل مهم در این حوزه، مسائل سیاسی است. به عنوان مثال، اتحادیه اروپا اخیرا قانونی را تصویب کرده است که بر اساس آن از سال 2030 تمامی خودروهای تولید شده در اتحادیه اروپا باید کاملا برقی باشند. این تصمیم جهت طراحی خودرو را تغییر می دهد. بر این اساس خودروسازان موظف به رعایت این قانون هستند که باعث تغییر جهت طراحی خودرو می شود. اما به نظر من، آینده متعلق به خودروهای برقی و هیدروژنی است. از آنجایی که شاهد پیشرفت های زیادی در صنعت باتری هستیم، از نظر طراحی و آمار به سمت سادگی پیش می رویم. علاوه بر خودروهای برقی، یکی دیگر از عوامل فعال در فرآیند طراحی خودروهای آینده، خودروهای خودران هستند.

همچنین معتقدم در آینده اهمیت طراحی داخلی خودروها بیش از طراحی بدنه خودرو بیشتر خواهد شد. همانطور که در ابتدای مصاحبه اشاره کردم، فضای داخلی خودروهای آینده مکانی برای زندگی خواهد بود. به عبارت دیگر ممکن است بخشی از زندگی روزمره افراد در داخل خودرو سپری شود و همین دلیل باعث تاکید بیشتر بر طراحی داخلی خودرو می شود.

بخوانید:  رونمایی از نسخه نهایی سدان ملی «ایگل» در نمایشگاه تهران

آیا فکر می کنید طراحی خودرو همچنان باید از استانداردهای الکتریکی پیروی کند؟

پارامترهای زیادی در خودروهای برقی وجود دارد که به شما این امکان را می دهد که یک اثر خلاقانه و غیرعادی خلق کنید. مثلاً در زمینه طراحی داخلی که تخصص من است، معتقدم برقی شدن خودروها و پکیج مهندسی که خودروهای برقی دارند، به طراح این امکان را می دهد که کف خودرو را به صورت یکپارچه طراحی کند. خودروهای دیفرانسیل عقب دارای کانال میلگردان هستند.

در خودروهای برقی این کانال حذف شده و فضای بهتری ایجاد می شود. از سوی دیگر، در خودروهای الکتریکی که هر چرخ می تواند موتور محرک خود را داشته باشد، طراح فضای خلاقانه تری دارد. یا مثلا در خودروهای بنزینی طراحی یک توری بزرگ بسیار ضروری است و از الزامات طراحی محسوب می شود. اما این در مورد خودروهای برقی صدق نمی کند.

این دسته نیز باعث می شود که طراحی بدنه خودرو به هر جهتی متمایل شود و هر طراح و شرکتی ایده خود را اجرا کند. همچنین در فضای جلویی خودروهای الکتریکی که تسلا آن را آن فرانک (فرانک) می نامد، موتور احتراق داخلی وجود ندارد و این فضا برای بار در نظر گرفته شده است (که قبلاً در خودروهای پورشه مانند 911 دیده شده بود). پس طراح خلاق، طراحي است كه تهديدها را فرصت مي داند.

برای ایجاد جذابیت در طراحی خودرو به چه عواملی باید بیشتر توجه کرد؟

در طراحی خودرو باید تمامی پارامترها در نظر گرفته شود. البته در زمینه طراحی خودرو بحث جذابیت و زیبایی متفاوت است. زیبایی حاصل تمام تناسبی است که در ابتدای این مصاحبه به آن اشاره کردم. اما جذابیت یک مقوله نسبی است و اگر به هر کشور یا شهری بروید ممکن است تعریف خودشان را از جذابیت ارائه دهند. مثلا در ژاپن می توان یک ماشین را زیبا توصیف کرد اما در آلمان آن ماشین اصلا زیبا به نظر نمی رسد. اما مهمترین پارامتر در این قسمت نسبت هایی است که گفتم.

به جوانان علاقه مند به طراحی خودرو و متقاضی ورود به این عرصه چه پیشنهادی دارید؟

پیشنهاد می کنم زیاد مطالعه کنند و طرح ها یا نقشه های اولیه خود را روی کاغذ بکشند و از قلم و کاغذ غافل نشوند و زیاد درگیر برنامه های کامپیوتری سه بعدی نشوند. زیرا همه چیز از کاغذ شروع می شود. علاقه مندان باید سعی کنند علاوه بر اشتیاق زیاد در مسیر فعالیت خود پشتکار زیادی داشته باشند و هیچ گاه دلسرد نشوند و هر جا احساس کردند به اهداف و رویاهای خود رسیده اند به تلاش خود ادامه دهند و تسلیم نشوند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248530/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A7%D9%87%D9%85%DB%8C%D8%AA-%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF