قیمت های عجیب و غریب خودروهای وارداتی چگونه تعیین می شود؟

موضوع واردات خودروهای فرسوده که به دلیل عدم صدور ضوابط دولت مسکوت مانده بود، با اظهارات اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت بار دیگر بر سر زبان ها افتاده است.

حدود 9 ماه از تصویب قانون واردات خودروهای فرسوده در مجلس شورای اسلامی می گذرد. در حالی که قرار بود دولت ظرف یک ماه آینده آیین نامه مربوطه را ابلاغ کند که هنوز این اتفاق نیفتاده است. اکنون نیز در حالی که بسیاری منتظر اعلام لیست مورد نیاز هستند، وزیر صمت نسبت به خودروهای فرسوده خارجی ابراز “حساسیت” کرد.

عباس علی آبادی در حاشیه جلسه شورای دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر سرنوشت آیین نامه واردات خودروهای فرسوده، گفت: با شنیدن کلمه واردات خودروهای فرسوده کلافه می شوم؛ شأن مردم ما خیلی بالاتر از اینهاست. کلمات

وی در ادامه تاکید کرد: معتقدم باید شرایط را به اندازه ای باز گذاشت تا مردم در بازار خودرو خودشان تصمیم بگیرند و انتخاب کنند.

وزیر صامت تایید کرد که البته در تلاش برای اجرای طرح خودروهای وارداتی فرسوده است. در حالی که بیش از 6 ماه از پایان مهلتی که مجلس برای ابلاغ سامانه واردات در حال استفاده از سوی دولت تعیین کرده بود، وزیر در مقابل این اظهارات سکوت کرد و در این مدت دولت وعده های زیادی برای ابلاغ آن داد.

معاون حمل و نقل وزارت حراست برای اولین بار شهریورماه امسال اعلام کرد که آیین نامه واردات خودروهای فرسوده برای تصویب به هیئت وزیران رفته است. حدود دو ماه بعد وزیر صامت نیز از تصویب آیین نامه واردات خودروهای فرسوده در هیئت دولت خبر داد. اما در عین حال تاکید کرد که اداره دولتی باید به زودی این آیین نامه را ابلاغ کند تا مردم به خواسته خود برسند. حال باید منتظر ماند و دید که آیا این طرح در سال جدید تکمیل می شود؟

بخوانید:  رشد ۴۸درصدی تولید کامیونت، کامیون و کِشنده در بخش خصوصی‌

از سوی دیگر قیمت های نجومی تبدیل خودروهای وارداتی پدیده ای است که اخیرا در بازار خودرو مشاهده شده است. جایی که خرید و فروش خودرو حتی قبل از ورود به کشور انجام می شود! در حال حاضر محدودیت ها رونق بیشتری به بازار سیاه خودرو داده تا بازار سالم و قانونی آن.

در واقع بازار سیاه این روزها در کشور حول محور خرید و فروش حواله یا نقل و انتقال خودروهای وارداتی می چرخد ​​و نقل و انتقالات این خودروها با قیمت های نجومی بین فعالان بازار معامله می شود.

محدودیت ها باعث شد تا خودروهای وارداتی قبل از ورود به بازار خرید و فروش شوند و بیشترین معاملات را به خود اختصاص دهند. با مشاهده آگهی های خرید و فروش خودرو می توانید از میانگین قیمت نقل و انتقال خودروهای وارداتی مطلع شوید.

در گروه های اختصاصی خرید و فروش خودرو، می توانید اسامی خریدارانی را که خودروی خاصی در ذهن ندارند، مشاهده کنید. آنها فقط به دنبال واسطه و سودی هستند که در خرید خودروی خارجی نهفته است. بر همین اساس بازار خرید و فروش حواله نیز داغ است. صاحب برات می گوید خودرو مورد نظر از عوارض گمرکی، مالیاتی و شماره گذاری معاف است. ضمن اینکه با ارز دولتی وارد می شوند.

برخی دیگر محدوده قیمتی تعیین می کنند و در تبلیغات می نویسند: «ما خودروهای وارداتی به ارزش 30000 و 35000 یورو را حتماً می خریم».

این در حالی است که فروشندگان بازار را داغ می کنند و می گویند: قیمت این خودرو به محض ورود به بازار به 4 میلیارد تومان می رسد. در واقع هیچکس انتظار ارزانی یک خودرو را ندارد و همین ناامیدی است که باعث رونق بازار سیاه می شود.

بخوانید:  بورس همچنان بالا می‌ رود

قیمت 15 میلیون تومان کاهش تارا اتوماتیک V4 LX

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته با افت قیمتی از یک تا 15 میلیون تومان مواجه شدند. جایی که تارا اتوماتیک V4 LX (1402) 15 میلیون تومان با کاهش 1.190 میلیارد تومانی، پژو 207 تیپ 5 (1402) با کاهش 672 میلیون تومانی 11 میلیون تومان و پژو 207 پانوراما2 اتوماتیک ارتقا یافته (140) کاهش یافت. با 10 میلیون تومان 990 میلیون تومان، پژو 207 پانوراما (1402) با 7 میلیون تومان کاهش 788 میلیون تومان، دنا پلاس توربو 6 دنده (1402) با کاهش 6 میلیون تومانی با 885 میلیون تومان ارتقاء یافت. پارس سال ELX (1402) با کاهش 5 میلیون تومانی 718 میلیون تومانی یک میلیون تومان.

در بین خودروهای چینی نیز شاهد کاهش قیمت آنها از 4 تا 20 میلیون تومان بودیم. قیمت فیدلیتی پرایم 5 نفره (1402) با 20 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 835 میلیون تومان، قیمت هایما اس 5 جدید (1402) با 10 میلیون کاهش به 1 میلیارد و 540 میلیون تومان رسید. فینیکس تیگو 8 پرو مکس هیبرید (1402) به 2 در 10 میلیون تومان یک میلیارد و 950 میلیون تومان و فینیکس تیگو 7 پرو پریمیوم (1402) با کاهش 10 میلیون تومانی به یک میلیارد و 885 میلیون تومان رسید. و ژاک اس 3 (1402) با 10 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 225 میلیون تومان، ام وی ام X55 پرو (1402) با 5 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 580 به میلیون ها تومان رسید.

در بین خودروهای پریمیوم خارجی شاهد افزایش قیمت از 50 تا 200 میلیون تومان بودیم. جایی که تویوتا راو 4 فول دیفرانسیل با 200 میلیون تومان افزایش 7 میلیارد و 900 میلیون تومانی، کیا اسپورتیج جی تی لاین با 100 میلیون تومان افزایش 6 میلیارد تومانی، نیسان به ارزش 50 میلیون تومان می آید. ، افزایش 4.1 میلیارد و 500 میلیون تومانی و هیوندای کرتا (2023) به ارزش 50 میلیون تومان با افزایش 3 میلیارد و 600 میلیون تومانی.

بخوانید:  بخشنامه فروش نقدی و پیش فروش وانت کارا تک کابین و دو کابین ویژه شهریور ماه ۱۴۰۱

همچنین شاهد افزایش 200 و 300 میلیون تومانی خودروهای لوکس خارجی بودیم. ارزش لکسوس RX200 fsport توربو فول با 300 میلیون تومان افزایش به 15 میلیارد و 800 میلیون تومان و بی ام و 530i با 200 میلیون تومان افزایش به 14 میلیارد تومان رسید.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248445/%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%AC%DB%8C%D8%A8-%D9%88-%D8%BA%D8%B1%DB%8C%D8%A8-%D8%AD%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%AA%D8%B9%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF