مافیایی برای واردات خودروهای برقی در کار نیست

حمیدرضا صالحی، در خصوص دلایل تمرکز وزارت صمت بر واردات خودروهای برقی و برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل گفت: یک مرحله قبل از خودروهای برقی، خودروهای هیبرید هستند که هم با برق شارژ می‌شوند و هم موتور بنزینی دارند؛ بنابراین اگر زیرساخت خودروهای برقی در کشور موجود نیست و در شرایطی که خودروهایی در داخل در حال تردد هستند که در ۱۰۰ کیلومتر ۱۲لیتر بنزین می سوزانند، می‌توان با خودروهای هیبرید شروع کرد که برای این مسافت، تنها ۳لیتر بنزین مصرف می‌کنند.

وی افزود: باید مشوق‌هایی برای واردات خودروهای برقی با کاهش تعرفه و امتیازاتی مانند طرح ترافیک به خریداران داده شود؛ ضمن اینکه حتی اگر دولت ارز کافی برای واردات این خودروها ندارد، از ارز خود مردم یا ارز صادراتی استفاده کرده و خودرو برقی و هیبریدی وارد شود تا به‌خصوص در تهران به این سمت برویم که آلایندگی‌ها هم کاهش یابد.

صالحی در مورد چالش‌های تامین برق این خودروها نیز بیان کرد: بخش خصوصی می‌تواند زیرساخت‌های لازم را ایجاد کند؛ به نحوی که برق موردنیاز این خودروها، با احداث نیروگاه‌های خورشیدی و یا نیروگاه‌های گازی کوچک قابل تامین است و می‌توان از بورس انرژی هم برق آزاد خرید.

وی افزود: با گسترش استفاده از خودروهای برقی، سوخت کمتری مصرف و ذخیره‌سازی هم بیشتر می‌شود.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247413/%D9%85%D8%A7%D9%81%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

بخوانید:  محرمانه شدن آمار متقاضیان دور دوم فروش یکپارچه