مجلس دوازدهم و موضوع صنعت خودرو

یکی از اعضای هیئت تحریریه روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

روز جمعه 20 اسفندماه انتخابات دوازدهمین دوره شورای اسلامی شهر برگزار شد. مجلس جدیدی تشکیل خواهد شد و این مجلس احتمالاً قوانین جدید زیادی را به قوانین قبلی اضافه خواهد کرد. قوانینی که ممکن است نیازی به تصویب نداشته باشند.

مجلس به عنوان یک نهاد قانونگذاری و البته نظارتی در طول عمر خود در بسیاری از زمینه ها مشارکت داشته است. به جرات می توان گفت که حوزه خودروسازی، حوزه ای است که تقریبا تمامی نمایندگان حداقل یک بار در مورد آن اظهار نظر کرده اند. نظراتی که گاهی کار را برای صنعت خودرو سخت و البته مضر کرده است.

در این سال ها قوانینی در حوزه خودرو اضافه شد که نه تنها مشکلات این صنعت را حل کرد، بلکه مشکلات زیادی به آن اضافه کرد، آیا از این حوزه دوری می کنید؟

در دوره مجلس یازدهم قوانین متعددی از جمله مقررات صنعت خودرو به تصویب رسید. بحث واردات خودروهای نو و کارکرده به قانون تبدیل شده است. اگرچه این قوانین لزوماً قابل اجرا نیستند. زیرا با گذشت دو سال از تصویب این قوانین نه خودروی نو و نه فرسوده وارد کشور شد و بحث اسقاط و تعویض خودروهای فرسوده اجرایی نشد.

بنابراین مجلس دوازدهم باید با رویکرد مجلس گذشته و به دور از احساسات پارلمانی و اظهارنظرهای بی مورد در خصوص صنعت خودرو شکل بگیرد. فشار نمایندگان صنعت خودرو در سال های اخیر این صنعت را از مسیر خارج کرده است. فشار افزایش یافته است که کمکی به صنعت نکرده است و خودروسازان در این مدت چندین بار ضرر کرده اند.

بخوانید:  جشنواره یلدایی فروش اقساطی KMC T8

حتی علاقه و توجه نمایندگان به صنعت خودرو نیز باعث کناره گیری وزیر صمت شد. وزیر از روز اول به دلیل شرایط بازار خودرو و تسهیل نکردن تولید در صنعت خودرو تحت فشار بود و هر روز صحبت از برکناری وی می شد.

اما نمایندگان بر بازار خودرو تمرکز کردند و از تسهیل شرایط برای تولید خودرو غفلت کردند. نمایندگان هر روز لاف می زدند که واردات خودروهای نو و کارکرده را قانونی کرده اند. بدون توجه به این موضوع چرا در دو سال گذشته 5000 خودرو وارد کشور شد؟ اصولاً چرا واردات باید قانون شود در حالی که هنوز وارداتی وجود ندارد؟

از سوی دیگر مجلس قبل به روند تولید خودرو در کشور اهمیتی نداد. چرا که هیچ اقدامی برای بحران نقدینگی در صنعت خودرو و قطعات یدکی صورت نگرفته است و اکنون در کمتر از 20 روز مانده به پایان سال، بحران نقدینگی همچنان ادامه دارد و بسیاری از واحدهای تولیدی قطعات یدکی قادر به پرداخت حقوق و مزایا نیستند. به کارگران خود در پایان سال.

بنابراین مجلس جدید به دور از رفتارهای هیجانی و تمرکز بیش از حد بر واردات باید به فکر تسهیل شرایط تولید خودرو در کشور باشد. لغو قیمت‌گذاری دستوری، کاهش هزینه‌های تامین مالی و حتی ایجاد شرایطی برای تولیدکنندگان برای تهیه مواد اولیه با قیمت مناسب و افزایش تولید بر این اساس باید از اولویت‌های مجلس جدید باشد. مجلس جدید به جای اینکه به فکر وضع قوانین جدید باشد، قوانین قبلی را که دست و پای تولید را بسته بود کنار بگذارد. بازیگران جدید باید عاشق تولید باشند و هر روز به فکر تضعیف صنعت خودرو نباشند.

بخوانید:  رشد چشمگیر تولید در طیف محصولات «کارمان موتور».

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248355/%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3-%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85-%D9%88-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88