هر BMW دنیای سکوت را تکان می دهد

بی ام و با طراحی و تولید i8 و i3 در سال 2014 به دنیا نشان داد که مهندسی باواریا در زمینه انرژی های تجدیدپذیر پاک چگونه خواهد بود. اما استراتژی باواریایی ها فقط به این دو مدل محدود نمی شد. چرا که بی ام و برای ادامه حضور خود در مسیر انرژی های تجدیدپذیر برنامه ریزی بلندمدتی داشت و در این کمپین با موفقیت و سربلندی رقابت شدید خود را ادامه داد.

iX یکی از محصولات فوق استراتژیک باواریایی ها برای بازار برق بود. در ادامه این مقاله با قدرتمندترین نسخه این خودرو یعنی iX M60 آشنا می شویم.

مروری بر IX

در سال 2018، BMW از کانسپت Vision iNEXT به عنوان یک کراس اوور SUV در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی کرد. این کانسپت به قدری جذاب بود که طرفداران سرسخت این خودروساز باواریایی منتظر رونمایی از آن بودند. با این حال، این خودرو به دلیل طراحی خود (به ویژه در بخش طراحی جلوپنجره) به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

این خودرو بعدها در نوامبر 2020 با نام iX با تغییرات گسترده در قالب نسخه تولیدی به دنیا معرفی شد. در واقع، iX دومین محصول تمام الکتریکی ب ام و است که قصد دارد سهم بیشتری از بازار خودروهای الکتریکی را از باواریایی ها به دست آورد.

iX در سال 2022 موفق به فروش 4827 دستگاه در بازار بسیار رقابتی ایالات متحده شد و 17300 دستگاه در سال گذشته (از ابتدای ژانویه تا دسامبر 2023) فروخته شد.

هر BMW دنیای سکوت را تکان می دهد

طراحی آشنای BMW برای یک کراس اوور تمام الکتریکی

iX با زبان طراحی جدید BMW عرضه می شود که در آن شاهد استفاده از خطوط تیز هستیم که از ویژگی های طراحی BMW است. به لطف این ویژگی ها، این خودرو سبکی اسپرت را در پیش گرفت.

شاسی بلند لوکس سایز متوسط ​​باواریایی بر پایه پلت فرم معماری خوشه ای (CLAR) ساخته شده است. نمای جانبی iX با گلگیرهای مربعی آن، یادآور کانسپت Vision iNEXT، سطوح صاف و بخش عقب خمیده، شخصیتی اسپرت و مافوق بشری به خود گرفته است.

عواملی مانند دستگیره های مخفی، شیشه های بدون حاشیه و نسل جدید چرخ های آیرودینامیک اسپرت در سایزهای 20، 21 و 22 اینچی (نسخه M60 از لاستیک های 22 اینچی M استفاده می کند) به جذابیت این خودرو می افزاید.

بخوانید:  گام بزرگ سایپا و ایران‌خودرو در راستای اتحاد استراتژیک

در نمای جلوی این خودرو با وجود چراغ های باریک با ال ای دی های دوگانه، جلوپنجره بزرگ عمودی و خطوط تیز روی کاپوت، با چهره ای خشن و تهاجمی روبرو هستیم. در نمای عقب، چراغ های افقی با ال ای دی های L شکل در داخل و اندازه خاص در درب عقب، ظاهری شیک و زیبا به این خودرو بخشیده است. طراحی دستگیره های مخفی، جلوپنجره ورودی هوا و دیفیوزر عقب ضریب درگ iX را به 0.25 می رساند.

ناگفته نماند که iX M60 دارای کیت بدنه M و قطعات مشکی پیانو است و قاب آینه های این خودرو نیز قابل تعویض با مدل های فیبر کربنی است. لبه سپر عقب و مجموعه دیفیوزر نیز با تریم مشکی پیانو و فیبر کربنی موجود است. فناوری پرتاب نور در چراغ های جلوی این خودرو ترکیبی از فناوری لیزر BMW و فناوری LED BMW است که میدان دید راننده را با توجه به شرایط رانندگی خودرو در جاده تنظیم می کند تا خطرات ناشی از کاهش میدان دید کاهش یابد.

داخلی مدرن و زیبا

طراحی داخلی کابین iX کاملا متفاوت از سایر محصولات BMW بوده و مدرن است. در کابین این خودرو یک صفحه نمایش 12.3 اینچی در جلوی راننده و یک صفحه نمایش خمیده افقی 14.9 اینچی برای سیستم اطلاعات سرگرمی تعبیه شده بود که فضای داخلی را کاملا هوشمند و مدرن جلوه می داد.

هر BMW دنیای سکوت را تکان می دهد

طراحی داشبورد نیز ترکیبی از سبک کلاسیک و مدرن BMW است. دریچه های افقی بزرگ برای سیستم تهویه مطبوع در قسمت مرکزی داشبورد، دریچه های عمودی شیبدار در کناره های داشبورد، فرمان اسپرت جدید BMW و کنسول مرکزی شناور با دکمه های کریستال ماوس و کریستال به سرنشینان کمک می کند. فضای دلنشین و شیک استفاده از سقف پانوراما و نورپردازی نواری داخلی LED در کنار چرم آلکانترای مرغوب از دیگر ویژگی های کابین iX است.

از سوی دیگر، صندلی های اسپرت ارگونومیک به گونه ای طراحی شده اند که راحتی بالایی را برای مسافران فراهم کنند. نکته بسیار مهم در طراحی داخلی iX M60 استفاده از چرم مرغوب (ناپا) و متریال چوب است.

بخوانید:  آتش بورس کالا در بازار خودرو؛ دیگنیتی پرایم گرانتر از بازار در سومین مرحله فروش در بورس کالا

در قسمت کنسول مرکزی شناور، دستگیره تعویض دنده کریستالی بی ام و به همراه موس کریستالی چرخان در قسمت تزئین شده با چرم و چوب وجود دارد و جذابیت بیشتری به فضای داخلی می بخشد. از طرفی سیستم پولیش فوق هوشمند سقف پانوراما در ترکیب با نوارهای LED داخلی قابل تنظیم، نمای داخلی را بسیار جالب جلوه می دهد.

هر BMW دنیای سکوت را تکان می دهد

طراحی صندلی های اسپرت جلو در کنار فرمان D-cut و پدل های تعویض دنده پشت آن، هیجان بیشتری را هنگام رانندگی با این خودرو می بخشد.

در همین حال، یک نشان وگان روی قسمت چرمی داشبورد و جلوی سرنشین جلو نصب شده است که نشان می دهد iX دوستدار محیط زیست است. در واقع، BMW بالاترین سطح فناوری را در iX گنجانده است. البته اگر بالاترین سطح راحتی و ایمنی را می خواهید، می توانید iX M60 را انتخاب کنید.

امکانات رفاهی و ایمنی iX M60

از جمله مهم ترین آپشن های iX M60 می توان به سیستم کمک صوتی راننده، سیستم هشدار تغییر لاین بسیار هوشمند، سیستم پیشرفته پیشگیری از برخورد، سیستم کروز کنترل هوشمند مبتنی بر سیستم ترمز اضطراری و سیستم کنترل پایداری پویا DSC اشاره کرد. سیستم، SEROTRONIC (فرمان فرمان مکاترونیک فوق هوشمند)، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم نظارت هوشمند نقاط کور با اسکن سه بعدی دوچرخه سواران و عابران پیاده، سیستم پارک سه بعدی فوق هوشمند، سیستم کمکی رانندگی بسیار پیشرفته ADAS بر اساس دو سطح رانندگی بهینه شده، خودمختاری، ترمز اضطراری خودکار، دوربین 360 درجه با نمای سه بعدی خودرو، شارژر بی سیم و ماساژور صندلی جلو، نسخه جدید سیستم ارتباطی کاربر iDrive8، سیستم صوتی حرفه ای Bowers & Wilkins با 30 بلندگو با کیفیت صدای 4 بعدی و امکان نصب صدا سیستم هارمن کاردون با 18 بلندگو و سیستم پیشرفته کمک رانندگی.

مشخصات فنی

تمام نسخه های iX با دو موتور الکتریکی عرضه شدند. اما در نسخه M60 کراس اوور لوکس سایز متوسط ​​تمام الکتریکی باواریایی که در این مقاله بررسی شد، یک موتور سنکرون آهنربای دائم قدرتمند در عقب و یک موتور قدرتمند از همان نوع در محور جلو وجود دارد.

بخوانید:  ژاپن و چین، شتاب دهنده فروش تویوتا

مهندسان BMW برای افزایش راندمان دردناک پرچمدار خودروی الکتریکی خود از سیستم خنک کننده آب فوق هوشمند استفاده کردند که به گفته خودروساز باواریایی، با کاهش حرارت می تواند ۲۵ درصد راندمان بالاتری نسبت به رقبای خود داشته باشد. بر این اساس، موتورهای سه فاز موسوم به ESM می توانند حداکثر توان خروجی را تا 455 کیلو وات (610 اسب بخار) و حداکثر گشتاور خروجی را به 1100 نیوتن متر برسانند.

هر BMW دنیای سکوت را تکان می دهد

برای تامین این انرژی یک پک باتری لیتیوم یونی با مکانیزم مدیریت انرژی جدید با ظرفیت 111.5 کیلووات ساعت در نظر گرفته شد. به گفته بی ام و این خودرو تنها با یک بار شارژ سریع می تواند 566 کیلومتر را طبق استانداردهای WLTP طی کند.

جالب است بدانید با توجه به وزن محدود این خودرو (وزن خودروی بدون سرنشین شامل نیروهای محرکه، باتری و تمامی ماژول های الکترونیکی) 2659 کیلوگرمی، رسیدن این خودرو به 100 ثانیه تنها 3.8 ثانیه زمان می برد. کیلومتر در ساعت توقف..

حداکثر سرعت رسمی BMW iX M60 250 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

طبق اعلام BMW، iX M60 را می توان از 10 تا 80 درصد باتری های 111.5 کیلووات ساعتی تنها در 30 دقیقه با استفاده از شارژرهای DC شارژ سریع شارژ کرد.

در صورت استفاده از شارژ AC 11 کیلوواتی، تنها 10 ساعت برای شارژ کامل این خودرو نیاز است. همچنین ولتاژ باتری 400 ولت است. این خودرو دارای سیستم چهار چرخ متحرک هوشمند منحصر به فرد BMW xDrive است.

ارزش نهایی iX M60

BMW iX M60 را با قیمت 112,495 دلار در ایالات متحده عرضه کرد و اگر خریدار بسته M و گزینه های سفارشی سازی بیشتری را بخواهد، باید 25,000 دلار اضافی بپردازد. گارانتی 8 ساله یا 160000 کیلومتری نیز برای باتری، 4 سال یا 80000 کیلومتر گارانتی برای پیشرانه و 4 سال (80000 کیلومتر) گارانتی نامحدود برای iX M60 ارائه شده است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248237/%D8%B3%D9%86%DA%AF-%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%A8-%D8%A7%D9%85-%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%DB%8C-%D8%B5%D8%AF%D8%A7%D9%87%D8%A7