چاره چیست؟ – اخبار خودرو

پس اگر قرار است ارز با نرخ آزاد به واردات تخصیص یابد، این سوال مطرح است که نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد و تاثیر آن بر قیمت‌گذاری خودروها برای ورود به بازار چگونه دیده خواهد شد؟ اگر قرار است ارز با نرخ مشخص و ثابت به واردات تخصیص پیدا کند، چرا دولت و دستگاه‌های اجرایی به‌رغم سپری‌شدن چندماه عزمی برای تعیین تکلیف این موضوع و به سرانجام رسیدن آن ندارند؟

تا زمانی‌که ارز لازم برای واردات به شرکت‌های واردکننده تخصیص نیابد و از آن مهم‌تر ارز درنظر گرفته‌شده برای واردات خودرو تعیین قیمت نشود، شرایط تفاوتی نخواهد داشت.

اما این مُسکن‌ها تا مدت زمان مشخصی می‌توانند درد ناشی از انحصار در بازار خودرو را کاهش دهند پس باید منتظر عواقب از بین رفتن اثر این مُسکن‌ها از بدن بازار خودرو بود. مهم‌ترین چالش امروز واردات خودرو به کشور – اگر شرایط را عادی‌انگاری کنیم و نقش افراد خاص در جلوگیری از واردات را به صفر برسانیم- موضوع ارز و تخصیص آن است.

همه این موارد یک روز تصویب و البته ‌رسانه‌ای می‌شوند ولی در عمل خبری از ورود خودروهای خارجی به بازار نیست. گویی تمام این اتفاقات یک‌دلیل بیشتر ندارد و آن؛ کاهش نوسانات قیمت در بازار خودرو کشور و آرام کردن مقطعی بازار با مُسکن‌های مختلف است.

هر روز با یک خبر جدید در حوزه واردات خودرو مواجه می‌شویم! از آزاد شدن واردات و آغاز ثبت‌سفارش‌ها- که حالا ماه‌ها از آن گذشته و هنوز خبری از خودروها در بازار نیست- ‌تا برداشتن سقف ارزش ارزی خودروها و آزاد شدن واردات خودروهای بالای 40هزار دلار و حتی تصویب واردات خودروهای دست‌دوم به کشور.

بخوانید:  طرح پیش فروش لاماری ایما با قیمتی تایید نشده

اینجاست که به‌نظر می رسد تمامی این اتفاقات تنها در حد یک مُسکن برای بازار عمل می‌کند و قرار نیست به زودی تغییرات محسوسی در وضعیت قیمت و عرضه‌وتقاضای خودرو ایجاد شود.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

بنابراین می‌توان با صراحت گفت همه‌چیز فعلا در حد تئوری روی کاغذ است و برای بسامان رسیدن بازار خودرو باید چاره‌ای اندیشید و براساس آن برنامه‌ریزی کرد تا بدین‌ترتیب چالش‌های این بازار پرمخاطب رفع شود.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244953/%DA%86%D8%A7%D8%B1%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA