چرا از کارواش اتوماتیک در ایران استقبال نمی شود؟

کارواش‌های معمولی یا سنتی از روش‌های قدیمی شستشوی خودرو یعنی استفاده از مواد شوینده و اسفنج استفاده می‌کنند و شست‌وشوی خودرو کاملاً با دست توسط کارگران کارواش انجام می‌شود. البته تعداد کارواش های معمولی در شهرهای کشور در مقایسه با کارواش های اتوماتیک بیشتر است. زیرا معمولا به دلیل هزینه کمتر طرفداران بیشتری دارد. از طرفی کارواش های اتوماتیک عمر کمتری نسبت به کارواش های معمولی دارند و چند سالی است که وارد کشور ما شده اند و به نظر می رسد تا استقبال مردم راه زیادی در پیش دارند.

در کارواش اتوماتیک، ماشین بدون دخالت دست و سریعتر در یک فرآیند تمام اتوماتیک شستشو می شود. از نظر فضای مورد نیاز، یک کارواش معمولی نسبت به کارواش اتوماتیک به مساحت بیشتری نیاز دارد. زیرا هر خودرو در مکانی خاص و توسط کارگران مختلف شستشو می شود.

اکثر کارواش های اتوماتیک کشور قدیمی هستند

در سال 1940 اولین کارواش دستی در کالیفرنیا آمریکا افتتاح شد. این کارواش کاملا اتوماتیک نبود و در اصل خودروهایی که وارد این کارواش می شدند توسط جرثقیل به سمت جلو کشیده می شدند و در این بین کارگران مشغول نظافت خودروها بودند.

سرانجام در سال 1951 اولین کارواش تمام اتوماتیک جهان در واشنگتن افتتاح شد. در این کارواش تمامی مراحل شستشو از قبیل پاشش آب، پاشش مواد شوینده، برس کشی و خشک کردن به صورت کاملا اتوماتیک و بدون دخالت دست انجام می شود. به طور کلی کارواش های اتوماتیک به دو دسته پورتال و تونلی تقسیم می شوند.

بدنه اصلی کارواش های دیواری روی ریل نصب می شود. به طوری که تمامی برس ها، نازل های اسپری، نازل های ماشین لباسشویی و … روی این ریل و اطراف خودروی مورد نظر می چرخند.

بخوانید:  واردات خودروهای دست دوم تحمیل بار اضافی بردوش دولت است

هزینه خرید این دستگاه بسیار کمتر از نسخه های تونلی است. اما سرعت شستشو نیز بسیار کمتر از نسخه های تونلی است. کارواش های البوابه قابلیت شستشوی 15 خودرو در یک ساعت را دارند. اگر کارواش تونلی چندین برابر این تعداد خودرو در ساعت شستشو دهد.

کیفیت شستشو در کارواش های دیواری تفاوت قابل توجهی با نسخه های تونلی ندارد. در کارواش تونلی، بر خلاف کارواش دیواری، تمامی اجزا به صورت جداگانه و در یک خط مستقیم قرار می گیرند. بنابراین ماشین توسط تسمه نقاله حرکت می کند و در هر قسمت از آن ربات ها فعالیت خاصی را روی آن انجام می دهند.

همانطور که قبلا ذکر شد، کارواش های دستی در کشور ما محبوبیت بیشتری دارند. البته این محبوبیت بی دلیل نیست; قیمت پایین و فراوانی این نوع کارواش ها در شهرهای بزرگ، بسیاری از دارندگان خودروهای لوکس را بر آن داشته تا خودروهای خود را به مراکز کارواش دستی ببرند. تقریبا تمامی مراکز خشکشویی اتوماتیک در ایران از نوع دروازه ای هستند.

استفاده از این نوع کارواش اتوماتیک در ایران مقرون به صرفه تر است. زیرا کارواش تونلی به دلیل هزینه بالای خرید و نصب تجهیزات خود به مشتریان زیادی نیاز دارد.

نزدیک به 60 تا 80 درصد کارواش های موجود در کشور فرسوده و فرسوده هستند. این امر باعث کاهش قابل توجه کیفیت شستشو در مقایسه با نسخه های جدید و به روز شده است. طبیعتا مراکز کارواشی در ایران وجود دارند که کارواش های آنها به راحتی با نسخه های به روز و مدرن از نظر کیفیت شستشو رقابت می کنند.

بخوانید:  افزایش قیمت قطعات درپی کاهش ظرفیت تولید واحدهای قطعه‌ سازی

شستشوی ماشین در کارواش اتوماتیک دقیق تر و تمیزتر است. برس های کارواش در کارواش اتوماتیک به گونه ای طراحی شده اند که نسبت به اسفنج ها و دستمال ها آسیب کمتری به رنگ خودرو وارد می کنند.

علاوه بر این، شوینده های مورد استفاده در کارواش های اتوماتیک نسبت به پاک کننده های خانگی که معمولاً در کارواش های معمولی استفاده می شوند، آسیب کمتری به محیط زیست وارد می کنند.

ضمناً شستشو در کارواش معمولی توسط کارگران کارواش انجام می شود که احتمال آسیب دیدن خودرو را نسبت به روش اتوماتیک افزایش می دهد. از نظر صرفه جویی در مصرف آب، کارواش اتوماتیک مقرون به صرفه تر است و می تواند گزینه بسیار خوبی برای مقابله با بحران آب در جهان باشد.

کارواش نامحدود با خرید اشتراک کارواش خودکار

در ایالات متحده، بیش از 14 میلیارد دلار صنعت کارواش سالانه 5 درصد رشد می کند. برخی کارشناسان انتظار دارند تا سال 2030 این تعداد دو برابر شود. به لطف فناوری های جدید، تعداد شستشوها در مراکز تخصصی از سال 1996 تا 2021، 29 درصد افزایش یافته است.

به نظر می رسد مردم از این مراکز با وجود گرانی استقبال می کنند. حتی بیماری کرونا بر کار کارواش‌ها تأثیری نداشت و آمریکایی‌ها در طول همه‌گیری همه‌گیر به شستن خودروهای خود در کارواش ادامه دادند.

بر اساس گزارش سازمان بین المللی کارواش، پاییز گذشته بیش از 750 میلیون دلار سرمایه برای توسعه این صنعت اختصاص یافت. مدیرعامل این سازمان امیدوار است درآمد هر مرکز تخصصی کارواش سالانه به 1.5 میلیون دلار برسد.

بخوانید:  سرویس جدید بیمه بازار به نام جبران خسارت خودرو رونمایی شد!

گروه بین المللی کارواش با 890 نماینده در 14 کشور جهان از جمله آمریکا، استرالیا و اروپا یکی از بزرگترین و شعبه ترین شرکت های کارواش در جهان محسوب می شود که سالانه به بیش از 35 میلیون خودرو خدمات شستشو ارائه می کند. همچنین در کارواش های اتوماتیک در آمریکا 80 درصد آب مصرفی در هر کارواش برای استفاده بیشتر بازیابی می شود.

آخرین راهکار مشترک در بازار کارواش در این کشور را می توان ارائه خدمات مشترک به مشتریان دانست. مشترکین برخی از زنجیره های کارواش اتوماتیک در آمریکا ماهیانه 20 دلار می پردازند و در ازای آن می توانند هر چند بار که دوست دارند خودروهای خود را بشویند. البته اپیلاسیون و پولیش چرخ ها هزینه های اضافی دارد.

امروزه کارواش های اتوماتیک دیگر پرسنل ندارند و برخی از این کارواش ها می توانند خودرو را تنها در 90 ثانیه تمیز کنند. گسترش کارواش های اتوماتیک در ایران علاوه بر تاثیرگذاری در رفع مشکل کم آبی می تواند رونق بیشتری به این تجارت بدهد و البته شست و شوی خودروها از این طریق آسیب کمتری به محیط زیست نیز وارد می کند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248348/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%82%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D9%86%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF