سیستم «خلبان بزرگراه» همچنین میتواند برای مدت کوتاهی وسیله نقلیه را حرکت دهد تا راه را برای نزدیک شدن به وسایل نقلیه اضطراری باز کند. این سیستم از بسیاری از فناوریهای موجود مانند دستیار حفظ بین خطوط، کروزکنترل فعال، مرسدساستاپ و کمک حرکت برای کارکردن کامیون در صف ترافیک و سیستمهای ترمز اضطراری خودکار استفاده میکند.
باتوجه به تمایل جهانی برای کاهش تلفات تصادفات جادهای، سیستمهای خودران و دستیار راننده به خودروهای تجاری ورود کردهاند. سیستمهای پیشرفته کمکراننده میتوانند پیش از هرگونه اتفاق، هشدار دهند و در صورت عدم پاسخگویی راننده از ادامه روند جلوگیری کنند. بنابراین دور از انتظار نیست که این سیستمها به فناوریهای موردنیاز برای خودروهای خودران تبدیل شده و رفتهرفته تکامل یافته و وارد صنعت حملونقل و خودروهای تجاری شوند؛ خودروهایی که در مقایسه با مدلهای سبک و سواری، در صورت وقوع تصادفات جادهای، تلفات و خسارات بیشتری را بهبار میآورند. بنابراین در سالهای اخیر تجاریسازان بزرگ جهانی به دنبال توسعه تکنولوژیهای مرتبط با فناوریهای خودران بودهاند. در این میان شاید بتوان دایملر را پیشروترین تولیدکننده در این میان دانست که فناوریهای بسیاری را به محصولات خود وارد کرده و قرار است تا سال ۲۰۲۵ آینده متفاوتی را برای این محصولات رقم بزند.
امکان اتصال سیستم بنز به سایر خودروهای اطراف و انتقال اطلاعات
سال گذشته دایملر نشان داد چگونه میتواند فناوریهای خودران و دستیار راننده را در کامیونهای آینده مرسدسبنز ۲۰۲۵ توسعه دهد. به همین منظور سیستمهای خود را برای نخستینبار روی یک خودرو در نمایشگاه بینالمللی Actros ۱۸۴۵ خودروهای تجاری IAA در هانوفر در ماه سپتامبر رونمایی شد.
برد انتقال CAM در هر شرایط آبوهوایی حدود ۵۰۰متر (۱۶۴۰ فوت) خواهد بود. این به وسایل نقلیه امکان میدهد بهطور خودکار به حرکت وسایل نقلیه دیگر واکنش نشان دهند، مانند زمانی که وسیله نقلیه به بزرگراه میپیوندد.
یک دوربین استریو در پشت شیشه جلو تعبیه شده است، در موقعیتی که Actros یک دوربین استاندارد را در صورت نصب سیستم اختیاری Lane Keeping Assist حمل میکند. دوربین فضایی تا ۱۰۰ متر جلوتر از کامیون (۳۲۸ فوت) جلوتر را نشان میدهد و مسیر را با یک چرخش ۴۵درجه به سمت افقی و ۲۷درجه به سمت عمودی اسکن میکند.
نقشهراه دیجیتالی برای تشخیص خطوط و مرز جاده
پس از فعالشدن سیستم خودران راننده میتواند صندلی خود را تا ۴۵درجه بچرخاند تا بتواند کارهای دیگری را انجام دهد یا استراحت کند. مرسدس یک محیط راننده جدید طراحی کرده است که شبیه یک ایستگاه کاری اداری باشد. در اینجا، راننده میتواند از رایانه قابل جابهجایی استفاده کند. از طریق این سیستم، اطلاعاتی در مورد مقصد و همچنین آنچه در اطراف کامیون میگذرد ارائه میشود.
برای فعال کردن رانندگی خودکار، این وسیله نقلیه به طیف وسیعی از سیستمهای دوربین و رادار مجهز شده است که مرسدسبنز آن را Highway Pilot نامیده است.
تجهیز یک بنز آکتروس به سیستم «خلبان بزرگراه»
این خودرو بر اساس یک مرسدسبنز با قدرت ۴۴۲ اسب بخار (۳۳۰ کیلووات) ۲۰۱۴، مجهز به گیربکس ۱۲سرعته خودکار PowerShift۳ مرسدسبنز رونمایی شد.
Highway Pilot از یک دوربین استریو و رادار برای ترسیم محیط اطراف استفاده میکند و میتواند با وسایل نقلیه و زیرساختهای اطراف ارتباط برقرار کند. علاوهبر دوربین نصبشده در جلو، حسگرهای راداری نصبشده در کنارههای کامیون، سطح جاده را در دو طرف خودرو کنترل میکنند. این حسگرها جلوتر از محور عقب کشنده در هر طرف نصب میشوند و برد آنها ۶۰متر (۱۹۷ فوت) است و میتوانند با زاویه ۱۷۰درجه اسکن را انجام دهند.
برای مثال، «خلبان بزرگراه» میتواند وسیله نقلیه را به طور مستقل حرکت دهد تا اجازه عبور یک وسیله نقلیه اضطراری را بدهد. از آنجاکه راننده همیشه باید بتواند کنترل خودرو را دوباره در دست بگیرد، کابین توسط دو دوربین و یک سنسور در صندلی راننده نظارت میشود. قبل از اینکه سیستم خاموش شود و راننده کنترل را از سر بگیرد، به راننده هشدار صوتی و تصویری داده میشود.