۱۰ سال انتظار برای جای پارک!

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

درباره کمبود جای پارک در شهرها و معضلاتی که این پدیده به دنبال دارد، تا به‌حال مطالب و گزارش‌های متعددی در «دنیای خودرو» و سایر جراید منتشر شده است. شهرداری و شورای شهر هم در کلانشهر تهران مرتب قول حل این معضل را می‌دهند، ولی در عمل این مشکل هم مثل سایر مشکلات ترافیکی تهران، تنها از این شهردار به شهردار بعد و از شورای شهری به شورای شهر دوره دیگر به ارث می‌رسد!

چندی پیش مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران در این باره گفت: «در برنامه توسعه پارکینگ‌های طبقاتی ۲۸پارکینگ در دست ساخت، طراحی یا تحویل زمین است.» اما کمبود جای پارک در تهران و سایر شهرهای بزرگ سبب شده است شاهد مشاجره‌های زیادی بر سر تصاحب جای پارک در خیابان‌ها باشیم. مشاجره‌هایی که شاید در نگاه اول چندان جدی نباشند ولی وقتی خبرساز می‌شوند که به اتفاق تاسف‌باری منجر شوند.

اتفاقی که روز گذشته در یکی از شهرستان‌های تهران رقم خورد و متاسفانه نزاع گسترده بر سر جای پارک خودرو، منجر به قتل یک شهروند شد.

مساله کمبود جای پارک در تهران و شهرهای بزرگ کشور بسیار جدی است. نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با بیان این که روزبه‌روز بر آمار نبود جای پارک برای ۱.۵‌میلیون خودرو پایتخت افزوده می‌شود، کمبود جای پارک خودرو را یکی از معضلات اساسی شهر تهران عنوان کرد. البته شاید از دیدگاه جرم‌شناسی بتوان گرمای شدید هوای این روزها را هم در عصبی‌تر شدن شهروندان در برخورد با مشکلات روزمره و عادی، موثر دانست.

بخوانید:  تمایل روسیه به قرض گرفتن سوخت از کشورهای دیگر

مسئول دایره اجتماعی کلانتری ۱۴۴ جوادیه درباره تاثیر گرمای هوا بر افزایش آمار پرونده‌های کلانتری گفت: «گرما تاثیر مستقیمی بر افزایش نزاع و درگیری دارد، به‌طوری که با گرم شدن هوا، تعداد پرونده‌های نزاع و درگیری در کلانتری هم ۴۰درصد بیشتر شده است.»

فاطمه پیوندی که کارشناس ارشد روانشناسی بالینی است، در ادامه افزود: «در فصل گرما با کاهش تاب‌آوری و نداشتن کنترل بر اعصاب و روان، آستانه تحمل شهروندان پایین آمده و پرخاشگری آنان مضاعف می‌شود، به طوری که گاه بر سر یک موضوع بی اهمیت مثل جای پارک، کار به چاقوکشی می‌رسد.»

حادثه تلخ روز گذشته تلنگری است به شهروندان که هم به توصیه‌های کارشناسان انتظامی توجه کنند و در این موارد، گذشت و سعه‌صدر بیشتری از خود نشان دهند و هم زنگ خطر را برای مسئولان شهری به صدا در می‌آورد تا هرچه سریع‌تر برای معضل کمبود جای پارک، راهکاری اساسی جست‌وجو کنند که شاید هنوز فرصت کنترل این معضل همه‌گیر از دست نرفته باشد؛ هرچند به‌گفته نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، با توجه به شرایط موجود، حتی اگر شهرداری علاوه بر احداث ۲۸پارکینگ عمومی برنامه‌ریزی‌شده در سطح شهر تهران، پروژه‌های پارکینگ‌سازی دیگری را نیز در دستور کار خود قرار دهد، بازهم بیش از یک‌دهه طول می‌کشد تا تعداد پارکینگ‌های موجود در پایتخت به استانداردهای لازم برسد!

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245141/%DB%B1%DB%B0-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%A9