۶.۴درصد درآمد کشور صرف هزینه‌های تصادفات می‌شود

آمار بالای مرگ‌ومیر افراد زیر ۴۰سال بر اثر سوانح رانندگی

۴۲درصد مجروحان تصادفات رانندگی سراسر کشور در بیمارستان‌ها جان خود را از دست می‌دهند! آیا امکانات کم است که نمی‌توان تروما را تشخیص داد؟ فرد آسیب‌دیده با طحال پاره وارد بیمارستان می‌شود، اما در برخی موارد به‌دلیل در دسترس‌نبودن ابزار تشخیص فرد را مرخص می‌کنند؛ در حالی که وی یک ساعت بعد فوت می‌کند. این سخنان توسط سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در نشست با خبرنگاران عنوان شده است. جملاتی که هر بند آن، از واقعیت دردناک فقر در حوزه بهداشت و درمان در مداوای مجروحان تصادفی حکایت دارد که سالانه سبب مرگ هزاران نفر از هموطنان در اقصی نقاط کشور می‌شود. از طرفی مسئولان وزارت بهداشت هم به آمار بالای مرگ‌ومیر افراد زیر ۴۰ سال بر اثر سوانح رانندگی اذعان می‌کنند.

مدیر گروه مدیریت خطر، بلایا و حوادث مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با اعلام این که سوانح ترافیکی نخستین عامل مرگ‌ومیر افراد زیر ۴۰سال است؛ تاکید کرد: عابران پیاده بیشترین سوانح جاده‌ای را به خود اختصاص داده‌اند.

هما یوسفی در ادامه اظهار کرد: سوانح و حوادث ترافیکی در سراسر دنیا به‌عنوان علت اصلی ناتوانی و مرگ‌ومیر شناخته شده‌اند که یک مشکل عمده بهداشت عمومی در کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته است. این حوادث ازجمله اصلی‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در جهان بوده و نخستین دلیل مرگ در بهترین سال‌های زندگی افراد یعنی در سنین جوانی و معمولا کمتر از ۴۰سال است.

یوسفی با اعلام این که سالانه بیش‌از یک میلیون و ۲۴۰ هزار مرگ و نزدیک‌به ۵۰ میلیون مصدوم ناشی‌از حوادث ترافیکی در جهان اتفاق می‌افتد، ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهند ایران در جایگاه هفتمین کشور با آمار مرگ‌ومیر جاده‌ای بالا در قاره آسیا قرار دارد.

بخوانید:  شرایط فروش Fidelity Prime و Prestige (آوریل 1403)

همچنین بر اساس اعلام نیروی انتظامی ۶.۴درصد درآمد ناخالص ملی کشور صرف هزینه‌های تصادفات رانندگی می‌شود و قربانیان اصلی این حوادث، اغلب در سنین ۱۵ تا ۴۴ سال و به ویژه جوانان هستند.

بیمارستان شهدای هفتم‌تیر یکی از قطب‌های پذیرش بیماران تروما

چندی پیش سرپرست بیمارستان شهدای هفتم تیر به عنوان بزرگ‌ترین مرکز حوادث و تصادفات ایران با اشاره به آمار بالای مرگ‌ومیر ناشی از تروما در ایران گفت: در سایر نقاط دنیا سهم سکته‌های مغزی و سرطان‌ها در مرگ‌ومیر بالاتر است اما در کشور ما چنین نیست.

دکتر سیدعبدالهادی دانشی درخصوص وضعیت بروز حوادثی که منجر به ترومای جسمی در کشور می‌شود، بیان کرد: سال ۱۳۸۴ حدود ۲۵هزار مورد فوت ناشی از حوادث در کشور داشتیم که این آمار در سال ۱۴۰۱ کاهشی بوده است. کاهش آمار به دلیل تلاش نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی و آموزش مردم است. با وجود افت آمار اما باز هم باید کاری کنیم که این آمار کاهشی‌تر باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر اهمیت ارتقای سطح فرهنگ و سواد سلامت جامعه در مورد بروز تروما تصریح کرد: ازسوی‌دیگر وسعت کشور هم بر افزایش بروز تروماهای ناشی از تصادفات موثر است و باید در مورد ایمنی جاده‌ها اقدامات بیشتری انجام شود. بسیاری از جاده‌های کشور دوطرفه هستند و باید یک‌طرفه باشند. بیشترین حوادث ترافیکی در حدود ۳۵ کیلومتری مقصد اتفاق می‌افتد که این هم به خستگی راننده مربوط است که با وجود خستگی و خواب‌آلودگی اما باز هم به مسیر خود ادامه می‌دهد و همین موضوع سبب بروز حوادث می‌شود.

بخوانید:  طرح فروش فوری خودرو لاماری ، ویژه متقاضیان نوبت اول پاییز ۱۴۰۲

دانشی ادامه داد: در برخی کشورها با تاکید ویژه بر خودروهای سنگین اعلام می‌شود اگر راننده بیش‌از ۲ ساعت پشت فرمان بنشیند، جریمه می‌شود اما در کشور ما قانونی در این زمینه وجود ندارد و در عین حال بررسی چنین موضوعی هم سخت است. وی درخصوص وضعیت بروز معلولیت‌های ناشی‌از تروماهای حوادث ترافیکی توضیح داد: معمولا سه تا چهاربرابر آمار مرگ‌ومیر ناشی‌از حوادث ترافیکی، افراد دچار معلولیت می‌شوند؛ کسانی که به دلیل آسیب دست و پا یا ستون فقرات و… حتی نمی‌توانند به کار قبلی خود ادامه دهند.

به‌گفته سرپرست بیمارستان شهدای هفتم‌تیر، میانگین سنی بروز ترومای ناشی‌از تصادفات در کشور بین ۳۰ تا ۴۰ سال برآورد می‌شود و در این بین مردان سهم بیشتری در آمارها دارند.

سرپرست بیمارستان شهدای هفتم تیر درخصوص وضعیت مراجعات این مرکز درمانی به عنوان یکی از قطب‌های پذیرش بیماران تروما و بزرگ‌ترین مرکز حوادث و تصادفات ایران، توضیح داد: سال قبل در این مرکز ۴۵۰۰ عمل ارتوپدی، ۱۰۰۰ عمل جراحی مغز و اعصاب و ستون‌فقرات،‌ حدود ۱۰۰۰ جراحی فک و حدود ۱۰۰۰ جراحی ترمیمی پلاستیک داشتیم که آمار بسیار بالایی است. این مرکز مجهز به سایت هلی‌کوپتر بوده و مصدومان حوادث بزرگ را پذیرش می‌کنیم.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247466/%DB%B6-%DB%B4%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%AA-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF