آمارها از حوادث نوروزی چه می گویند؟

یکی از اعضای هیئت تحریریه روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

همه ساله با آغاز سفرهای نوروزی طرح های ویژه ای برای پلیس، سازمان های امدادی و خدماتی به منظور کاهش حوادث رانندگی، مرگ و میر و جراحات ناشی از این حوادث اجرا می شود، اما متاسفانه با وجود همه هشدارها و تدارکات، ایام نوروز است. به دلیل افزایش تعداد سفرها همچنان جزو پرحادثه ترین روزهای کشور است.

البته اگر رانندگان از سرعت غیرمجاز، انحراف به چپ، سبقت غیرمجاز و رانندگی در حالت خستگی و خواب آلودگی اجتناب کنند، بیشتر تصادفات قابل پیشگیری هستند.

طبق آمار پلیس راهنمایی و رانندگی تقریباً 70 درصد تصادفات به همین دلایل رخ می دهد. البته هنوز برای جمع بندی جان باختگان نوروز 1403 (تعطیلات نوروزی به طور غیررسمی تا 27 فروردین ماه ادامه دارد) کمی زود است اما طبق آمار اعلام شده از سوی فرمانده انتظامی راخور وراجا از ابتدای تصویب طرح نوروزی. 1403 تا دوشنبه 23 فروردین 740 نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند و حدود 19325 نفر مجروح شدند.

از سوی دیگر، به گفته سردار تیمور حسینی، 83 درصد از تصادفات نوروزی که منجر به فوت می شود، به گردن خودروهای بومی است. همچنین 62 درصد از تصادفات منجر به فوت عید نوروز 1403 ناشی از رانندگان خودروهای پراید و پژو بوده است. البته به گفته رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور به طور میانگین روزانه 26 میلیون تردد در جاده های کشور به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3 درصد کاهش داشته است که دلیل اصلی این کاهش است. در حجم ترافیک به دلیل شرایط آب و هوایی نامطلوب در ابتدای سال.

بخوانید:  رشد ۴۶ درصدی تولید در ایران خودرو

به گفته این مقام انتظامی از 100 درصد تصادفات کشور در تعطیلات نوروزی 70 درصد در شهرها و 30 درصد در جاده ها اتفاق افتاده است اما از نظر شدت و جراحات 70 درصد فوتی ها جاده ای و 30 درصد تصادفات جاده ای است. ناشی از تصادفات هستند. مربوط به شهرها

بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی در ده سال گذشته (1393 تا 1402)، تعداد کشته شدگان تصادفات در تعطیلات نوروزی به 1084، 968، 964، 874، 1034، 914، 534، 1080، 1146، 12 رسیده است. ، به ترتیب. به عبارتی می توان گفت در 10 سال گذشته 9815 نفر در نوروز سفر خود را با خوشحالی آغاز کردند اما هرگز به مقصد نرسیدند.

اما در آمار اعلام شده از سوی پلیس در نوروز امسال و سال گذشته، نکته قابل تامل و قابل تاملی وجود دارد؛ استان‌های سیستان، بلوچستان، فارس و کرمان بیشترین فوتی‌های تصادفات در ایام نوروز را به خود اختصاص دادند. آماری که ممکن است با این ایده غالب که جاده های کوهستانی خطرناک تر هستند موافق نباشد.

اولین دلیل این مشکل مسطح بودن معابر این فرمانداری ها است زیرا این جاده ها طولانی و مستقیم هستند که باعث خواب آلودگی راننده می شود. دلیل دیگر نبود خطوط مجزا برای تردد در این جاده ها است.

خوشبختانه استاندار تهران با اشاره به اجرای طرح خدمات رسانی نوروز 1403 از کاهش تصادفات جرحی و فوتی در پایتخت (36 تا 45 درصد) نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد که می تواند نشان دهنده کنترل قربانیان و مجروحان حوادث نوروزی.

بخوانید:  چشم انداز صنعت خودرو و بازار آن در سال 1403 ه

در پایان می توان نتیجه گرفت که حل معضل بالا بودن تعداد فوتی ها و مصدومان تصادفات همچنان در گرو توجه به افراد، جاده ها و خودروها یعنی سه ضلع مثلث حادثه ساز در کشور است. جاده ها .

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248595/%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%AA-%D9%86%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B2%DB%8C-%DA%86%D9%87-%D9%85%DB%8C-%DA%AF%D9%88%DB%8C%D9%86%D8%AF