آیا قیمت های جدید مانع از برخورد تاکسی ها با شرکت های اینترنتی می شود؟

رئیس شورای شهر تهران در ابتدای فروردین ماه با اشاره به اینکه شورای شهر تهران در پایان سال 1402 قیمت جدید اتوبوس، مترو و تاکسی را در ساعت 1403 تصویب کرد، گفت: با این تصمیم افزایش قیمت در فروردین ماه ممنوع می شود. و از ابتدای اردیبهشت قیمت های جدید اجرایی می شود. اما افزایش قیمت حمل و نقل عمومی در تهران و سایر شهرهای کشور برای سال 1403 چگونه بوده است؟

افزایش قیمت بلیت اتوبوس؛ سریع 21٪، معمولی 30٪

در اواخر اسفند سال گذشته لایحه قانون تعیین قیمت حمل و نقل عمومی شهر تهران برای سال 1403 در شورای شهر بررسی و تصویب شد.

جعفر تشری هاشمی در این جلسه با اشاره به برگزاری جلسات مختلفی برای بررسی قیمت ها، ادامه داد: در جلسات کمیته، ورودی مترو داخل تهران را تنها 16 درصد افزایش دادیم که با نرخ تورم فاصله زیادی دارد و فقط به طوری که نرخ تا 30 کیلومتر محاسبه می شود، بنابراین اگر فردی بیش از 30 کیلومتر سفر کند نرخ محاسبه نمی شود.

وی افزود: بر این اساس قیمت بلیت یک طرفه که در حال حاضر 3300 تومان است، 4300 تومان در مقابل 1403 خواهد بود که افزایش 30 درصدی قیمت خطوط برون شهری به پرند و هشتگرد را در نظر گرفته ایم. .

تشکری هاشمی در خصوص نرخ بلیت اتوبوس گفت: انتظار داشتیم ورودی اتوبوس های تندرو و معمولی 22 درصد افزایش یابد و قیمت هر کیلومتر مسیر برای اتوبوس های تندرو 20 درصد و اتوبوس های معمولی 40 درصد افزایش داشته باشد. وی با بیان اینکه به طور متوسط ​​قیمت افزایش یافته است، در اتوبوس های تندرو 21 درصد و در اتوبوس های معمولی 30 درصد نسبت به سال 1402 افزایش خواهد داشت و 40 درصد افزایش کرایه اتوبوس های ارائه دهنده خدمات مستقیم در نظر گرفته شده است.

بخوانید:  جریمه، ضبط گواهینامه، توقیف خودرو و تحویل به مراجع قضایی در انتظار متخلفان

وی با بیان اینکه در مورد رانندگان تاکسی حداکثر 45 درصد نرخ رشد برای کرایه تاکسی در نظر گرفته شده بود، ادامه داد: دو متغیر در لایحه داریم که ضریب شیب جاده ها 15 درصد خواهد بود. و ضریب پیک 50 درصد خواهد بود.ضریب شیب فقط برای تاکسی های خطی در نظر گرفته شده است و تاکسیرانی باید خطوط را مشخص کند.شیب و این در یک برنامه زمان بندی مشخص شده است و با توجه به ساعات پیک تاکسی دوستان از 7 الی 9 صبح و 16 الی 20 به عنوان ساعات اوج مصرف که شامل جاده های رو به تردد می شود.

شادی المالکی رئیس سازمان تاکسیرانی نیز به ضرورت اجرای پلت فرم های هوشمند در تاکسی ها اشاره کرد و گفت: با توجه به نرخ تورم، مصرف و … در صورت عدم بازنگری در قیمت تاکسی ها شاهد حرکت تاکسی ها به سمت دیگر خواهیم بود. شرکت های اینترنتی در حال حاضر تاکسی هایی نیز در این بخش فعال هستند. تاکسی های زیادی به سمت این شرکت ها رفته اند و باید شرایط بازگشت آنها را فراهم کنیم.

مهدی شمران ادامه داد: پیشنهاد من این است که ضریب شیب فقط برای تاکسی های خطی باشد، اما ضریب ساعات پیک بارندگی و بارندگی چالشی بیش ثمری ندارد و از این پس این کاهش برای مردم مشکل ایجاد می کند و قیمت کرایه ها را نیز به همراه خواهد داشت. باید واضح و صریح باشد و بهترین کار است. باید الکترونیکی باشد.

تشکری هاشمی گفت: در مورد تاکسی ها ساعت شلوغی حذف و شهرداری موظف است ظرف سه ماه پس از اردیبهشت 1403 هجری شمسی سامانه پرداخت الکترونیک را اجرا کند. در نهایت اعضای شورای شهر تهران لایحه قانون تعیین کرایه و عوارض حمل و نقل عمومی شهر تهران برای سال 1403 را تصویب کردند.

بخوانید:  شرایط جدید ثبت نام طرح جایگزینی خودرو های فرسوده اعلام شد

افزایش کرایه در شهرهای دیگر

تهران تنها شهری نیست که در سال 1403 شاهد افزایش قیمت تاکسی و اتوبوس بوده است، به عنوان مثال شورای شهر اصفهان قیمت تاکسی، مترو و اتوبوس در این شهر را برای سال 1403 45 درصد افزایش داد.

شورای شهر شیراز همچنین افزایش 20 تا 50 درصدی نرخ حمل و نقل عمومی درون شهری را در سال 1403 تصویب کرد. شورای شهر اراک نیز اعلام کرد که کرایه اتوبوس سال 1403 افزایش نمی یابد اما نرخ کرایه تاکسی در این سال این شهر در سال 1403 شاهد افزایش 50 تا 80 درصدی خواهد بود.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تبریز همچنین از افزایش 45 درصدی قیمت تاکسی در این شهر برای سال 1403 خبر داد و در مورد سایر شهرها مانند اهواز، یزد و مشهد هنوز تصمیم خاصی اعلام نشده است اما انتظار می رود یک افزایش قیمت بلیط اتوبوس و کرایه تاکسی در این شهرها نیز. از سوی دیگر برخی کارشناسان نیز مناسب بودن قیمت ها در سیستم حمل و نقل عمومی را یکی از دلایل تمایل شهروندان به استفاده از این سامانه می دانند. این در حالی است که افزایش چشمگیر قیمت بلیت تاکسی، اتوبوس و مترو در شهرهای مختلف مردم را بیشتر به استفاده از خودروهای شخصی برای رفت و آمد بیشتر می کند.

البته شایان ذکر است که سیستم حمل و نقل عمومی کشور دچار فرسودگی شدید است. هرچند مسئولان در خصوص نوسازی این ناوگان بویژه در پایتخت قول هایی دادند. از جمله شهردار تهران که اواخر اسفند سال گذشته سال 1403 را بهار حمل و نقل تهران اعلام کرد.

بخوانید:  آرایش غلیظ! تست و بررسی موتور KMC X5 کرمان

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248615/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%86%D8%B1%D8%AE-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D8%A7%DA%A9%D8%B3%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA%DB%8C