تیموری با اشاره به اینکه یکی از مهمترین منابع ارتعاشات در خودرو موتور است، اظهار داشت: «فیلتراسیون ارتعاشات و جلوگیری از انتقال این ارتعاشات به بدنه و داخل کابین به عهده دسته موتورهاست.»
وی با تاکید بر اینکه در سالهای گذشته کیفیت محصولات پایین بود، گفت: «از ۱۷ماه پیش طرح ارتقای کیفیت محصولات در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه درحالحاضر، خودروها کیفیت مناسبتری دارند، بهخصوص در بخش شاخص صدای خودرو و ارتعاشات که مورد اشاره قرار گرفت.»
بهبود بیشاز ۵۰۰درصدی شاهین در شاخص C۱۰۰
وی افزود: «در سال ۲۰۲۲ حدود ۸۵میلیون دستگاه خودرو در جهان تولید شده و البته ظرفیت تولید جهانی بیش از این تعداد است که بر این اساس میلیاردها دلار سرمایه سربار جذب نشده وجود دارد. بنابراین بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا برای جذب این مبلغ هنگفت، تلاشهای متعددی در سایر کشورهای دنیا جهت عدم شکلگیری این صنعت و جذب آن به نفع خود انجام میدهند.»
وی افزود: «درحالحاضر محصولات متنوعی در دستور کار قرار گرفته، بهنحویکه خودرو اطلس در ۱۶ماه به مرحله تولید انبوه رسیده و مصرف سوخت موتور در آن ۷ درصد کاهش داشته و ۱۲درصد راندمان موتور افزایش یافته است.»
تیموری تصریح کرد: «خودرو آریا محصول جدیدی است که با دو نمونه موتور با کاهش مصرف سوخت چشمگیر تولید خواهد شد؛ یک پروژه با موتورهیبرید میتسوبیشی و حجم ۱.۶ لیتر و مصرف سوخت بسیار پایین و پروژه دیگر با موتور ۲.۰ لیتری که قابلرقابت با سایر خودروهای چینی است، تولید و عرضه خواهد شد. همچنین خودروهای دیگری چون شاهین اتوماتیک و شاهینپلاس با موتور ۱۶ سوپاپ و مصرف سوخت کمتر و راندمان بالاتر، کادیلا که برگرفته از پلتفرم تندر ۹۰ است، وانت ۲۵۱ با حجم بار ۸۰۰ کیلو و… محصولاتی است که بهزودی از سوی گروه خودروسازی سایپا به بازار عرضه میشود.»
وی با بیان اینکه بهمنظور افزایش فیلتراسیون و کاهش سطح ارتعاشات و صدا، طراحیهای بهینه بهطور دائم در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: «درخصوص خودرو شاهین ۲۴۰ پروژه کیفی در ۱۴ ماه اخیر تعریف شده و شرایط بسیار خوبی برای این خودرو محقق شده است و باتوجه به تحریمها و عدم انتقال دانش، نیاز به همراهی دانشگاهها برای بهرهگیری از علوم جدید را داریم.»
تیموری با اشاره به جذابیت صنعت خودرو گفت: «صنعت خودرو در جهان سومین صنعت بزرگی است که بیشاز ۳هزار میلیارد دلار در آن گردش مالی وجود دارد و سهمش در اقتصاد جهانی ۱۰درصد است و باعث اشتغال ۶۰میلیون نفر در جهان شده است و بیشترین صادرات کشورهای صنعتی همچون ژاپن و آلمان را شامل میشود و بر همین اساس برای همه کشورها مهم و جذاب است.»
به گفته مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، در خودرو شاهین با پروژههای ارتقای کیفی که انجام شده، بهبود شاخص NVH این خودرو چشمگیر بوده است. همچنین شاخص رضایت کیفیت رشد یافته و به عدد ۷۱۱ افزایش یافته است. بر این اساس، در مورد خودرو شاهین بیشاز ۲برابر (بالای ۲۰۰ درصد) بهبود کیفیت ثبت شده است. علاوهبر این، شاخص تعداد تحویل به مشتریان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰درصد رشد داشته است. همچنین شاخص C۱۰۰ که شاخص عملکرد قطعات است و ارتباط با نویز و ارتعاشات دارد و مراجعه خودروها به تعمیرگاه در سه ماه اول را بررسی میکند، برای شاهین در ابتدا ۱۲۵ بوده و درحالحاضر این عدد به ۲۴ رسیده که کاهش چشمگیری داشته است و بهبود بیش از ۵۰۰درصدی را نشان میدهد.
تعریف ۲۴۰ پروژه کیفی برای شاهین
وی با تاکید بر اینکه بزرگترین مزیتی که در منطقه داریم، این است که ایران تنها کشور خودروساز است، گفت: «از اینرو، با ارتقای کیفیت و افزایش تیراژ تولید میتوان حداقل ۳۰ تا ۴۰درصد بازار خودرو کشورهایی را که زیرساخت هیبرید و الکتریکال را ندارند، در اختیار گرفت.»