افزایش 30 درصدی تولید خودروهای راهسازی و معدنی

تولید ماشین آلات راهسازی و معدنی که در حال حاضر با سهم قابل توجهی از تقاضا همراه است، به گفته معاون وزیر صمت، در ده ماهه امسال با رشد 30 درصدی همراه بوده است. رشدی که علاوه بر تامین نیاز داخلی می تواند در صادرات این خودروها نیز تعیین کننده باشد. این در حالی است که در سال های اخیر کاهش تولید و رشد تقاضا در این صنعت باعث افزایش چشمگیر تعداد خودروهای فرسوده در این ناوگان شده است. حال آقای محمد موسوی دلیل این وضعیت را تحویل های اشتباه در زمان خصوصی سازی عنوان کرد که باعث رکود برخی شرکت ها شد.

نیاز کشور به ماشین آلات معدنی و راهسازی

با توجه به ثروت معادن ایران و نیاز مبرم کشور به ساخت جاده ها و گذرگاه ها، اهمیت استفاده از ماشین آلات معدنی و راهسازی بیش از هر زمان دیگری مشهود است. با وجود اینکه بزرگترین تولیدکنندگان خاورمیانه در کشور مشغول به کار بوده و هستند، اما وجود مشکلات فراوان بر سر راه فعالیت آنها نه تنها باعث شد تا نتوانند پاسخگوی نیاز بازار باشند، بلکه روز به روز بر مشکلات آنها افزوده شد.

معاون وزیر صمت درباره فعالیت خودروسازان داخلی گفت: یک دهه بی تحرکی و عدم جدیت در تولید را به ارث بردیم به عنوان مثال در حوزه ماشین آلات راهسازی و معدنی شرکت های بزرگی مانند هپکو و برخی دیگر دچار رکود شدند. به دلیل انتصاب های اشتباه از مردم.» در زمان خصوصی سازی واجد شرایط نیست.

افزایش 100 درصدی تولید در سال گذشته

اگرچه بخش بزرگی از صنعت ماشین آلات راهسازی و معدنی در این سال ها با مشکلات عدیده ای مواجه شده است، اما این سازندگان همچنان به دنبال راهی برای ادامه فعالیت خود هستند و توانسته اند مسیر صعودی تولید را طی کنند.

بخوانید:  طرح تبدیل حواله سورن دوگانه به سورن بنزینی

آقای محمد موسوی در این خصوص گفت: بر اساس آمار تولید ماشین آلات معدنی و راهسازی طی ده ماهه اول سال 1402 هجری شمسی نسبت به سال گذشته 30 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: آمار تولید هزار و 400 دستگاه به هزار و 700 دستگاه رسید و برآوردها حاکی از وجود 15 هزار دستگاه فرسوده راهسازی و معدنی در کشور است. اما برای سال 1401 هجری شمسی جهشی پیش بینی شد و شاهد افزایش 100 درصدی تولید در این زمینه بودیم.

الموسوی افزود: در سال 1401 هجری شمسی علاوه بر هپکو، 10 شرکت فعال بخش خصوصی در این زمینه فعالیت داشتند که حاصل دستاورد آنها تولید 3500 دستگاه معدن و راه سازی در سال 1401 هجری قمری بود. ”

وی گفت: برای سال 1402 نیز همین برنامه رشد را در نظر گرفتیم و طبق آمار ده ماهه تولید ماشین آلات معدنی و راهسازی در سال 1402 نسبت به سال 1401 30 درصد رشد داشته ایم.

15 هزار دستگاه در کشور فرسوده شده است

در عین حال بحث کاهش تولید مطرح است و تلاش می شود روند صعودی ماشین آلات در کشور تسریع شود چرا که ناوگان معدنی، راهسازی و حتی کشاورزی به اوج فرسودگی رسیده و بیش از پیش نیاز به مدل های جدید دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به فرسودگی ماشین آلات در تمامی بخش ها که باعث بروز مشکلات عدیده ای برای فعالان این حوزه شده است، گفت: در این زمینه یک دهه عدم فعالیت، تولید و تولید داشته ایم. صنعتی سازی.” تصمیم گیری و 15 هزار دستگاه فرسوده. داشتیم”.

بخوانید:  ایلان ماسک شکست را پذیرفت!

وی گفت: 10 شرکت مانند هپکو داریم که همگی متعلق به بخش خصوصی هستند. اتفاق بزرگی که در سال 1401 رخ داد، رشد 100 درصدی تولید در این منطقه بود و به همین دلیل تعداد ماشین آلات معدنی و راهسازی از 1700 دستگاه به 3500 دستگاه رسید.

صادرات و واردات؛ پس از تامین نیازها و پشتیبانی داخلی

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات رئیس‌جمهور درباره چشم‌انداز صادراتی این تولیدکنندگان نیز گفت: در جایی که در داخل نیاز داشته باشیم، تولید را افزایش می‌دهیم و سپس به صادرات روی می‌آوریم.

وی گفت: برنامه داریم 15 هزار دستگاه فرسوده راهسازی و معدنی را نوسازی کنیم و سپس به سمت صادرات این محصولات برویم.

موسوی گفت: از آنجایی که در حال حاضر نیاز داخلی داریم صادرات نداریم.

وی درباره واردات این خودروها نیز گفت: در این منطقه که تولید داخلی نداریم اجازه واردات می دهیم.

معاون صنعت ماشین آلات و تجهیزات رئیس جمهور گفت: در حالی که از تولید ماشین آلات در داخل کشور که تولید نداریم حمایت می کنیم. اجازه واردات می دهیم و دست معدنچیان را پر از ماشین آلات می کنیم.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248294/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%DB%B3%DB%B0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%86%DB%8C