نیم میلیون جریمه رانندگانی که در تهران از تلفن همراه استفاده می کنند

تحقیقات نشان می‌دهد رانندگانی که با تلفن همراه خود صحبت می‌کنند در تشخیص موقعیت‌های خطرناک و اقدامات احتیاطی کمتر از رانندگانی که این کار را نمی‌کنند، موفق هستند.

مداخله در کمتر از یک ثانیه در برابر هر خطری که ممکن است در حین رانندگی با آن مواجه شویم حیاتی است. مغز در هنگام رانندگی مشغول تماس های تلفنی است که منجر به کاهش سرعت انتقال دستورات می شود.

پلیس همیشه به رانندگانی که قصد استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی را دارند توصیه می کند خودروهای خود را در مکانی مناسب متوقف کرده و پس از اتمام مکالمه به مسیر خود ادامه دهند تا از عواقب استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی در امان بمانند.

تلفن همراه؛ نمونه هایی از بی توجهی راننده پیش رو

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از صدور بیش از نیم میلیون جریمه برای استفاده از تلفن همراه هنگام تردد در جاده های تهران خبر داد.

سرهنگ احسان مومنی درباره جریمه برخی تخلفات رانندگی و امتیاز منفی اعطایی به آنها گفت: در خصوص تخلفات سرعت غیرمجاز اگر سرعت وسیله نقلیه کمتر از 60 کیلومتر در ساعت باشد مبلغ جریمه 105 هزار و در صورت سرعت خودرو تعیین می شود. بیش از 60 کیلومتر در ساعت، علاوه بر میزان تخلف، سه امتیاز منفی برای خودروهای سواری و پنج امتیاز منفی برای خودروهای سنگین و عمومی محاسبه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نقش سرعت در تصادفات بسیار مهم است، ادامه داد: به همین دلیل قانون در این زمینه تشدید شده است تا پلیس علاوه بر جریمه، فرهنگ سازی کند.

بخوانید:  ضعف دولت در اسقاط خودروهای فرسوده

معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ همچنین به جریمه استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی اشاره کرد و گفت: در یازده ماهه امسال همکارانم در پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ حدود 525 هزار راننده را مشاهده و جریمه کردند. استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی و این میزان در مدت مشابه سال گذشته حدود 100 عدد بیشتر از سال جاری است. به عبارت دیگر می توان گفت به طور میانگین 1600 راننده که از تلفن همراه در سطح شهر تهران استفاده می کردند جریمه شدند.

وی تصریح کرد: البته بسیاری از این تخلفات مورد توجه پلیس قرار نگرفت، زیرا ممکن است بسیاری از این رانندگان از سیستم دو دستی و … استفاده کرده باشند یا به هر دلیلی تخلفات آنها مورد توجه پلیس قرار نگیرد.

همچنین اگر این تخلف به صورت هوشمند ثبت می شد، قطعا تعداد ثبت این تخلفات بیشتر می شد.

مومنی همچنین عدم توجه به معرفی را یکی از عوامل اصلی تصادفات برشمرد و گفت: یکی از مصادیق عدم توجه به معرفی، استفاده از تلفن همراه است. به طور کلی عدم توجه به جلو شامل حواس پرتی راننده، عدم تمرکز و … می شود. آمارها حاکی از آن است که 51 درصد تصادفات فوتی در تهران به دلیل عدم توجه به جلو بوده است.

معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ افزود: راننده ای که خسته و خواب آلود پشت فرمان می نشیند یا در حین رانندگی غذا می خورد و می آشامد، در معرض حوادث جدی و غیرقابل جبران است. همین امر در مورد استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی نیز صدق می کند.

بخوانید:  هیچ کس مسئول افزایش بیش از حد قیمت کارخانه یک وسیله نقلیه نیست

وی ادامه داد: برخی از رانندگان هنگام رانندگی رجیستری خودرو، تنظیم آینه ها، تنظیم صندلی و… را تنظیم می کنند. این اقدامات همچنین حواس راننده را از خط مقابل منحرف می کند و این اقدامات باید قبل از حرکت یا در صورت لزوم توقف در حاشیه امن جاده انجام شود.

معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز از نقش تلفن همراه در 80 درصد تصادفات تهران خبر داد.

خطر استفاده از تلفن همراه برای موتورسواران و عابران پیاده

در یک نظرسنجی انجمن ملی ایمنی، 67 درصد از مردم گفتند که توسط سایر رانندگانی که از تجهیزات ارتباطی جدید استفاده می کنند، احساس خطر می کنند. اما تنها 25 درصد از مردم گفتند که استفاده آنها از فناوری زندگی دیگران را به خطر می اندازد.

تفاوت زیاد این دو عدد ممکن است ناشی از همان تصور غلطی باشد که باعث می شود برخی خود را راننده بهتری بدانند و بر این باورند که سهل انگاری آنها خطری برای دیگران ندارد. بسیاری از مردم از خطرات استفاده از تجهیزات هندزفری و دستیارهای صوتی آگاه نیستند.

در این نظرسنجی، 80 درصد افراد استفاده از هندزفری را ایمن‌تر می‌دانند و 53 درصد افراد استفاده از فرمان‌های صوتی را به جای دست، ایمن‌تر می‌دانند. اما تحقیقات نشان می‌دهد رانندگانی که با دست یا بدون دست از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند تنها 50 درصد از محیط اطراف خود را می‌بینند و به همین دلیل از دیدن عناصر مهمی مانند تابلوهای ایست و گذرگاه‌های عابر پیاده غفلت می‌کنند.

برخی از کشورها دستگاه‌هایی را روی تلفن نصب کرده‌اند که می‌توانند تمام تماس‌ها و پیام‌ها را هنگام حرکت خودرو مسدود کنند. برخی از این برنامه ها همچنین می توانند قابلیت های صوتی گوشی را غیرفعال کنند و سرعت و توقف ناگهانی خودرو را تشخیص دهند.

بخوانید:  جهش صادرات بزرگترین خودروساز چینی در آستانه رسیدن به یک میلیون نفر است

جالب اینجاست که موتورسواران هنگام رانندگی از صحبت با تلفن همراه خود ابایی ندارند. این در حالی است که رتبه ایمنی موتورسیکلت بسیار پایین است و راکبان باید بیشتر روی جاده تمرکز کنند.

از طرفی تب ارسال پیام از طریق شبکه های اجتماعی این روزها بسیار داغ است و مشکلات زیادی را به وجود آورده است، حتی استفاده از تلفن همراه برای عابران پیاده نیز به معضلی تبدیل شده و باعث می شود عابران پیاده در هنگام راه رفتن با موانع زیادی مواجه شوند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248293/%D9%86%DB%8C%D9%85-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D9%85%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D9%84%D9%81%D9%86-%D9%87%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86