روز گذشته، مدیر گروه مطالعات حملونقل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران گفت: «برداشت اطلاعات کاربریهای مختلف در سطح شهر تهران برای اثرسنجی ترافیکی در حال انجام است.»
نادیده گرفته شدن پیوست ترافیکی برای درآمدزایی
در این زمینه فرمانده پلیس راهور فراجا نیز اعلام کرد: «پیوست ترافیکی در ساختوسازها باید در همه کشور در اولویت قرار بگیرد اما در سالهای اخیر، شهرداریها برای درآمدزایی به این مساله توجه کمتری داشتهاند.»
وی این اتفاق را در تهران به دلیل حجم جمعیت و خودرو محسوستر عنوان کرد و ادامه داد: «البته در دوره جدید، نظارتها بیشتر شده است اما در دورههای قبل شاهد بیتوجهی به پیوست ترافیکی در مجوز ساخت یا تغییر کاربری بودیم.»
پیام معینی درخصوص مطالعه طرح سفرسازی کاربریها در مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران، اظهار کرد: «در سال ۱۳۹۲ به هنگامسازی نرخ سفرسازی انواع کاربریها در مرکز انجام شد تا بدانیم هر کاربری مانند هتل، رستوران، اماکن تجاری، مراکز درمانی و … چه میزان تولید سفر و بار ترافیکی را به شبکه تحمیل میکنند.»
رئیس پلیس راهور فراجا در ادامه گفت: «شهرداریها بهدلیل کسب درآمد بیشتر حتی برای املاک مسکونی، مجوز تجاری صادر میکنند و این تغییر کاربری بدون رعایت مبلمان شهری و بدون درنظر گرفتن پارکینگ و محل توقفگاه چه برای خودروهای مالکان و چه برای مشتریان رستورانها و فروشگاهها و اماکن تجاری، شرایط سختی ایجاد میکند.»
وی ادامه داد: «در این مطالعه مشخص میشود مثلا یک بیمارستان براساس تعداد تخت یا یک مرکز تجاری بر اساس متراژ چه تعداد سفر ایجاد میکند و چه میزان از این سفرها با موتورسیکلت، چه میزان با خودرو شخصی و چه میزان با وسایل حملونقل عمومی قابلانجام است.»
معینی افزود: «امروز پس از 10سال بهروزرسانی این طرح مطالعاتی شامل انواع کاربریها درحال انجام و مرحله اول آن درحال برداشت آمار است.»
سردار هادیانفر به مراحل دریافت مجوز ساختوساز انتقاد کرد و گفت: «بعضی افراد برای برخی ساختوسازها و تغییر کاربریها در کمیسیونهای مختلف شهرداری مانند کمیسیون ماده۵ مبادرت به اخذ مجوز میکنند، این درحالی است که بدون مجوز شورای ترافیک این مجوزها داده میشود.»
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244986/%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%B9-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D8%B1%D8%A7-%D9%82%D9%81%D9%84-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF
مدیر گروه مطالعات حملونقل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران با بیان اینکه گاه شاهد هستیم که مجتمعهای بزرگ تجاری محدودهای از شهر را قفل کردهاند و کسی هم مسئولیتی برعهده نمیگیرد، گفت: «اگر اثرسنجی انجام میشد و پیشبینیهای لازم صورت میگرفت، میتوانستند ظرفیت را کاهش دهند یا تمهیدات حملونقلی در نظر بگیرند.»
در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع مهم می پردازیم.
بهروزرسانی نرخ سفرسازی انواع کاربریها در تهران
وی اعلام کرد: «بهنظر میرسد خروجی طرح بههنگامسازی نرخ سفرسازی انواع کاربریها تا پایان امسال به نتیجه برسد. با اجرای این طرح مطالعاتی بهعنوان یک ابزار تخصصی میتوانیم اطمینان حاصل کنیم شکل ترافیک به هم نخواهد ریخت و تعداد سفرها شبکه را قفل نخواهد کرد.»
سردار هادیانفر تاکید کرد: «این مساله انتظار مردم از پلیس را افزایش میدهد که البته انتظار مردم در رعایت حقوق شهروندی و آرامش انتظاری بهحق است، ولی ازطرفدیگر برای مالکان که برای دریافت مجوز هزینه پرداخت کردند نیز حق ایجاد میکند.»
وی با بیان اینکه مردم انتظار دارند با بار ترافیکی ناشیاز ساختوسازها و تغییر کاربریهایی را که فاقد پیوست ترافیکی هستند؛ برخورد شود، گفت: «از طرفی پارکینگهای عمومی در حداقل تعداد ممکن قرار دارند و ظرفیت پارکینگهای عمومی نیز به همان میزانی است که در قبل بوده و چیزی به آن اضافه نشده است.»
چندی پیش، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نسبتبه گسترش معضل ترافیک به معابر فرعی در تهران تذکر داد. رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه معضل ترافیک شهر دغدغه تمامی اعضای شورای شهر است، گفت: «شهرداری تهران موظف است بهمنظور بررسی پیامدهای ترافیکی اجرای طرحهای شهری و ساختوسازها، صدور پروانه عملیات ساختمانی را به ارائه مطالعات عارضهسنجی و تحلیل ترافیکی ساختمان و اخذ تاییدیه از کمیته فنی منوط کند.»
بهگفته رئیس پلیس راهور فراجا، این مساله باید در وزارت کشور مورد توجه قرار بگیرد و سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در این حوزه وارد میدان شوند و بر ساختوساز و دارا بودن پیوست ترافیکی نظارت بیشتری داشته باشند.
مدیر گروه مطالعات حملونقل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران با بیان اینکه این مطالعه را پیش از این کشورهای دیگر انجام دادهاند، یادآور شد: «اگر مطالعه بومیسازی شود، وقتی میخواهیم مجتمعی را طراحی کنیم و مجوز دهیم، استفاده از وسایل حملونقل اطراف را مشخص میکنیم. همچنین براساس این مطالعه، باید مشخص شود این مجتمع چه باری را به منطقه تحمیل میکند و شبکه ترافیکی پاسخگوست یا خیر؟»
سردار سیدکمال هادیانفر شرایط ترافیکی شهرهای کشور بهویژه تهران را نامساعد توصیف کرد و افزود: «در چند سال اخیر، نادیده گرفتن پیوست ترافیکی بهخصوص در حوزه ساختوساز به دلیل درآمدزایی برای برخی شهرداریها بیشتر شده است.»