اجرای ۵۳ پروژه دانشبنیان در جتکو
قاسمی با بیان اینکه یکی از مهمترین فعالیتهای شرکت جتکو که درحال حاضر یک فعالیت راهبردی و بسیار مهم محسوب میشود، حوزه خودروهای برقی است، بیان کرد: «این پروژه با خودرو تارای برقی آغاز شد و جزو پروژههای فناورانه معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری است که مورد حمایت قرار گرفته و در شورای امنیت ملی بهعنوان پروژه کلان مصوب شد و در ایرانخودرو نیز مورد حمایت قرار گرفت.»
تبدیل جتکو به کانون اصلی توسعه خودروهای برقی
محمد قاسمی افزود: «بهلحاظ آماری، ۵۵ درصد پروژههایی که در جتکو جاری است، درحوزههای برق، الکترونیک و کنترل است و درمجموع حدود ۳۰ درصد از منابع و پروژههایی که در جتکو در حال جریان است، مرتبط با حوزه خودروهای برقی و هوشمند و ۱۵ درصد نیز مرتبط با حوزههای CAE، مکانیک و مواد است.»
خودروهای برقی؛ مهمترین فعالیت حال حاضر جتکو
معاون صنایع حملونقل وزارت صمت با اشاره بهطرح دوم که با رهنمودهای معاونت علمیوفناوری ریاستجمهوری در حال انجام است، عنوان کرد: «درحال حاضر برخی پارکهای علمی و فناوری وجود دارند؛ اما باید پای کار بیایند و در راستای این مجموعه قرار گیرند تا یکپارچهسازی صورت گیرد. این مجموعهها میتوانند در سطح ارائه ایدهها و تبدیل ایده بهنمونهسازی و صنعتیسازی عمل کنند و جتکو میتواند نقشآفرینی خوبی در زمینه صنعتیسازی داشته باشد.»
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244530/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%87%D9%85-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D9%88-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%86%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C
منوچهر منطقی افزود: «درطراحی محصولات برقی، مجموعه جتکو را بهعنوان کانون اصلی در نظر گرفتیم که میتواند سایر مجموعهها را راهبری کند. در پارکهای علمی و فناوری نیز مجموعه جتکو میتواند بهعنوان مرکز اصلی عمل کند.»
علیمردان عظیمی درحاشیه بازدید معاونت علمیوفناوری رئیسجمهوری از جتکو (شرکت جامع تحقیق و توسعه فناوریهای خودرو) ضمن اظهار امیدواری نسبت بهامضای هرچه سریعتر این تفاهمنامه، عنوان کرد: «قطعا امضای این تفاهمنامه امید زیادی را در صنعتخودرو بهویژه در مجموعه ایرانخودرو و جتکو ایجاد خواهد کرد.»
در این بازدید، مدیرعامل جتکو نیز با بیان اینکه این شرکت سهحوزه تخصصی برق، الکترونیک و کنترل، خودروهای برقی و هوشمندسازی و حوزه محاسبات مهندسی و پلتفرم مکانیکی خودرو را بهعنوان حوزههای محوری پیگیری کرده است و پروژههای متعددی را در این راستا پیاده میکند، خاطرنشان کرد: «درمجموع تاکنون حدود ۵۳ پروژه دانشبنیان و فناورانه درمجموعه جتکو انجام شده و تعداد قابل توجهی پروژه در آستانه آغاز و شکلگیری است.»
حدود ۱۵ درصد از پروژهها، خدمات طراحی و توسعه و پروژههای ریز و درشتی است که برای واحدهای مختلف گروه صنعتی ایرانخودرو انجام میدهیم و در حوزه تجهیزات تست و اتوماسیون، ۱۵ درصد منابع شرکت جتکو صرف ساخت تجهیزات و دستگاههای خطوط ایرانخودرو میشود.» وی همچنین با اشاره بهخودکفایی برق و الکترونیک و توسعه اِلِمانهای برق و الکترونیک گفت: «پنج درصد منابع و پروژههای شرکت جتکو مصروف این مساله است.»
وی با تاکید بر اینکه راهحل مشکلات کشور توجه بهمسائل علمی است که امروز با مشکلات فراوانی دستوپنجه نرم میکند، تصریح کرد: «در این مسیر، معاونت علمیوفناوری ریاستجمهوری با حساسیت بالایی بهدنبال رفع موانع در زمینه توسعه صنعتخودرو بوده و با دیدگاه بسیار درستی که برای آینده صنعتخودرو وجود دارد، امیدی را در مجموعه جتکو و ایرانخودرو ایجاد کرده است.»
عظیمی با تاکید بر تبدیل شرکت جتکو بهکانون اصلی توسعه خودروهای برقی در کشور، با اشاره بهلزوم جذب جوانان متخصص در این مجموعه دانشبنیان اظهار داشت: «ایرانخودرو و صنعتخودرو کشور از منظر فنی، تواناییهای بسیاری دارند و جتکو در کنار پارک علموفناوری میتواند بهدستاوردهای چشمگیری در خودروسازی کشور دست پیدا کند.»
وی با اشاره بهراهاندازی پارک علمیوفناوری صنعتخودرو با مشارکت تمام خودروسازان کشور برای توسعه خودرو برقی بیان کرد: «در این زمینه دو طرح در حال اجراست؛ نخست ایجاد شهرکهای خاص برای توسعه زیرساختهای بخش الکترونیکی با مشارکت تمام خودروسازان داخلی حتی آنها که مونتاژکارند. همچنین ایجاد زیرساختهای مشترک برای این مجموعهها بهمنظور خودکفایی در برقیسازی و ارائه ماژولهای مناسب از خودروهای فعلی.»
وی با اشاره بهنوع پروژههایی که در این مجموعه انجام میشود، یادآور شد: «درمجموع ۶۵ درصد پروژههایی که در شرکت جتکو بهسرانجام میرسد، پروژههای کلان و راهبردی است.
تبدیل جتکو به کانون طراحی خودروهای برقی در کشور
وی با بیان اینکه سال گذشته نمونه نیمهصنعتی خودرو تارای برقی را تحویل دادیم و پس از انجام تستهای مرتبط، پروژه در ایرانخــــودرو خاتمه یافت گفت: «بهلحاظ کیفیت و ایمنی، این خودرو بسیار قابل توجه است و تلاش کردیم تمام قیود طراحی یک محصول قابل استفاده برای مشتری عام را در این خودرو لحاظ کنیم. این خودرو بهلحاظ کیفیت ظاهری و توان موتور و سایر ویژگیهایی که برای یک خودرو برقی مورد انتظار است، شاخص و قابل توجه بوده و یک مسیر روشن را درحوزه خودروهای برقی در کشور و در گروه صنعتی ایرانخودرو گشوده است.»
معاون صنایع حملونقل وزارت صمت نیز درحاشیه این بازدید با اشاره بهاینکه تمام خودروسازان مونتاژی کشور را ترغیب بهارائه نقشه راهی برای برقیسازی کردهایم، گفت: «درحال حاضر سه کانون بزرگ برقیسازی در کشور وجود دارد که میتوانیم آنها را بر مبنای منافع ملی در کنار هم قرار دهیم.»
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با اعلام اینکه قرار است تفاهمنامهای میان ایرانخودرو و معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری برای تقویت صنعتخودرو و با دیدگاهی ملی تدوین و امضا شود، گفت: «بهاین طریق میتوانیم گامهای بزرگی را برای توسعه صنعتخودرو کشور برداریم.»