رئیس کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران، بلافاصله به این خبر واکنش نشان داد و در مورد راهاندازی قطار سبک شهری (LRT) و تراموا در شهر تهران گفت: «مطالعات گذشته ما نشان میدهند تراموا و LRT بهعنوان مدهای حمل نقلی برای تهران تایید نشدهاند.»
اما یک عضو هیاتعلمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران در اینباره نظر متفاوتی دارد و میگوید: «باتوجه به افزایش قابلتوجه هزینههای لازم برای ایجاد پروژههای مترو، اولویت نخست برای کلانشهرهای کشور تکمیل پروژههای کنونی است. ازسویدیگر لازم است با LRT و تراموا شجاعانه خداحافظی کنیم.»
چندی پیش شهردار تهران اعلام کرد در کنار اقدامات توسعهای، مطالعه تراموا و LRT را در دستور کار قرار دادهاند، چراکه برخی خطوط تهران کشش تراموا را دارد.
بهگفته وی در واقع اینگونه نخواهد بود که خلقالساعه یک روز تصمیم بگیریم تراموا را در تهران بسازیم و بلافاصله این پروژه را آغاز کنیم.
مدیرعامل شرکت مترو تهران اضافه کرد: «کارشناسان امر در حال بررسی ابعاد مختلف احداث تراموا در تهران هستند و اگر پیوستهای فنی و اقتصادی آن پاسخگو باشند، پروژه ساخت تراموا را برای بررسی بیشتر به شورای شهر میبریم تا در صورت تایید نمایندگان مردم، اجرای آن را آغاز کنیم.»
سالهاست موضوع ساخت تراموا یا واگن برقی که یکی از انواع قطار سبک شهری است در پایتخت مطرح میشود. این طرح ابتدا در دهه ۸۰ مطرح شد و قرار بود این قطارهای سبک در محدوده بازار تهران و برای توسعه گردشگری شهری راهاندازی شوند، اما رفتهرفته به دلیل مشکلات مالی و دغدغههای جدید، از دستور کار مدیران شهری در دهه ۸۰ خارج شد. حالا شهردار تهران دوباره موضوع راهاندازی تراموا در تهران را مطرح کرده است ولی هنوز مشخص نیست مسئولان شهری برای اجرای این طرح تا چه اندازه جدی هستند.
جعفر تشکریهاشمی اضافه کرد: «در سالهای گذشته که توسعه خوبی در حوزه سایر مدلهای حملونقلی همچون اتوبوس و مترو صورت گرفت، برای راهاندازی LRT و تراموا اقدامی نشد؛ چراکه نه به لحاظ فنی، نه اقتصادی و نه ترافیکی توجیحی نداشتند.»
هرمزی در پاسخ به این سوال که برخی کارشناسان معتقدند بهتر است به جای احداث تراموا، خطوط فعلی مترو تکمیل شوند، گفت: «از یک نگاه این صحبت درست است چراکه بهتر است ابتدا شبکه مترو کامل شود؛ اما ایجاد یک مسیر تکمیلی همچون تراموا که وسیلهای پاک است، برای پوشش هرچه بیشتر ترافیک و کاهش آلودگی هوای تهران لازم است.»
از آزادی تا ترمینال شرق با تراموا؟
وی با بیان آنکه به دنبال راهکارهای جدیدی هستیم که بار ترافیک شهر را کاهش دهیم و پروژههایی که احداث میشود، هزینه خود را از محل اجرای همان پروژه تامین کند، تصریح کرد: «درحالحاضر مشغول مطالعه ساخت تراموا در مسیرهای مشخص جمهوری – بهارستان و آزادی تا ترمینال شرق (خیابان دماوند) هستیم تا بهجای خطوط بیآرتی موجود از تراموا استفاده شود.»
علیرضا زاکانی گفت: «برهمین اساس اگر مطالعات ما نشان دهد صلاح در احداث ترامواست، این اقدام را انجام خواهیم داد. خط مطالعاتی ما ۱۸کیلومتر برای میدان آزادی تا ترمینال شرق و مطالعات احداث LRT برای رینگ شمال تهران نیز در حال انجام است.»
علاقه شهرداری به تراموا و LRT
اسفندماه سال گذشته، مدیرعامل شرکت مترو تهران در مورد سرانجام ساخت تراموا در تهران توضیحاتی ارائه کرد. محسن هرمزی در این باره گفت: «مطالعاتی از ۱۰ سال پیش برای احداث خطوط تراموا انجام شده است. از آنجاکه بهدنبال خلق خدمات جدید در پایتخت هستیم، باردیگر انجام مطالعات احداث تراموا را مورد بازنگری قرار دادهایم تا علاوهبر تکمیل و ساخت خطوط جدید مترو، از ظرفیت تراموا برای کاهش بار ترافیک نیز استفاده کنیم.»
کرمانشاهی عمر ساختوساز برای ایجاد خطوط مترو در کشور را بین ۱۴ تا ۲۲ سال دانست و اضافه کرد: «این نشان میدهد سرمایه و زمان زیادی برای ایجاد این خطوط صرف شده است و پروژههای این بخش معمولا دیر به بهره برداری میرسند، با این حال برای کشورهای درحال توسعه موضوع توسعه تراموا و LRT حذف شده و بهتر است برای سرمایهگذاریهای جدید، ناوگان با کیفیت و برقی وارد کنیم.»