سهم 5 درصدی از تولید خودروهای حمل و نقل در صنعت خودروسازی کشور

اگرچه کامیون های کوچک می توانند کاربردهای زیادی در ناوگان حمل و نقل داشته باشند، اما در ایران با سهم پایینی از تولید و حتی بازار مواجه هستند. در عین حال ناوگان حمل و نقل عمومی، آتش نشانی، خودروهای امداد و نجات و اورژانس بیش از هر زمان دیگری به خودروهای جدید نیاز دارند. اما وانت ها در مجموع تولید و واردات داخلی سهم زیادی را به خود اختصاص ندادند و با وجود اهمیتی که در تمامی ناوگان دارند، چندان مورد توجه مسئولان قرار نگرفتند.

از سوی دیگر اگرچه برخی خودروسازان داخلی توان تولید این خودروها را در نظر گرفته اند، اما آمارها وضعیت اسفناک تولید این خودروها را در کشور نشان می دهد. آماری معادل 5 درصد تولید سالانه خودرو! این در حالی است که در کشورهای دیگر از کامیون های کوچک برای حمل و نقل به خصوص برای محصولات سبک استفاده می شود. در ایران این ویژگی در کامیون ها به درستی در کشور فرهنگ سازی نشده و خودروسازان اقدام جدی در این زمینه انجام نداده اند.

سهم کمی از تولید کامیون در صنعت خودرو کشور

در سال های اخیر، محبوبیت خودروهای سواری به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. اگرچه این وضعیت مستقیماً از رفتار شهرداری ها و نحوه صدور احکام نشأت می گیرد، اما نمی توان مسائلی مانند وضعیت اقتصاد و گرانی ارز را نادیده گرفت. اگرچه پیش‌بینی می‌شود استقبال از خودروهای وانت در بین سایر مسافران تجاری افزایشی باشد، اما آمارهای منتشر شده از تولید خودرو در سال گذشته نشان می‌دهد که این خودروها علیرغم استفاده زیاد، با کاهش تولید مواجه شده‌اند.

بخوانید:  طرح پیش فروش دایون Y7 SUV + جزئیات

در سال 1402 هجری قمری بیش از یک میلیون و 338 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد که 306 هزار خودرو تنها توسط شرکت های خودروسازی خصوصی تولید شد.

از بین این خودروها در سال گذشته 718 دستگاه کامیون در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال 1380 با افت 40 درصدی مواجه شد و این آمار حاکی از آن است که تولید داخلی کامیون نیم درصد صنعت خودرو را شامل نمی شود.

تمرکز شهرداری بر واردات کامیون و ظرفیت خالی تولیدکنندگان داخلی

اگرچه ظرفیت تولید وانت در خودروسازان داخلی خالی است و خودروسازان نیز مانند سایر بخش ها پتانسیل افزایش تولید در این بخش را دارند، اما موانع بر سر راه تقاضا و تولید، واردات این خودروها را برای عموم باز کرده است. بازار.

مردادماه سال گذشته هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارتخانه های صنعت، معدن، بازرگانی، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور مصوب کرد که بر اساس اصل 138 قانون اساسی. جمهوری اسلامی ایران و بند (س) تبصره (7) تنها ماده قانون بودجه سال 1402 کل کشور در مورد آیین نامه اجرایی واردات خودروهای تجاری. طبق این آیین نامه که شامل کامیون های کوچک نیز می شود.

بر این اساس شهرداری تهران در سفر به چین از تکمیل قرارداد خودروهای سواری اعم از اتوبوس و مینی ون خبر داد.

طبق این قرارداد قرار است 10 هزار کامیون چینی توسط شهرداری وارد ناوگان شهری تهران شود. یعنی سهم واردات در سگمنت وانت ها 10 برابر تولید داخلی است و مسئولان بدون داشتن برنامه ای برای افزایش تولید این خودروها توسط تولیدکنندگان داخلی، روی واردات آن تمرکز کردند.

بخوانید:  ششمین میز بومی سازی با مشوق های ایران خودرو برگزار شد

چرا کامیون ها در کشور موفق نشدند؟

مشکلات تولید و تقاضا برای کامیون های کوچک در کشور از چند جنبه قابل بررسی است. دلیل عدم موفقیت این خودروهای مهم که از ناوگان عمومی تا خودروهای اورژانسی و سواری قابل استفاده هستند در بازار تشنه ایران را می توان در درجه اول در قیمت بالای این خودروها ارزیابی کرد. قیمت ها چیزی است که این خودروها را از نظر اقتصادی برای خریداران شخصی و حتی برای برخی شرکت ها و سازمان ها ارزشمند کرده است.

از سوی دیگر، نبود نمونه های وارداتی، بازار وانت را از رقابت خارج کرده و انتخاب متقاضیان این خودروها را به دو یا سه مدل، مدل های داخلی و یا مدل های کارکرده و قدیمی محدود کرده است.

مهمتر از این دو مورد، باید به تجربه این خودروها در ناوگان عمومی نیز نگاه کرد. ورود کامیون های دلیکا به ناوگان پایتخت به عنوان اولین استفاده عمومی از کامیون ها، نگاه مصرف کنندگان به این خودروها را تغییر داد.

یکی از دلایلی که برای عدم استفاده از مینی ون در کشور عنوان می شود، بحث سلیقه خریداران و مشتریان است. در بازار خودروی ایران، مردم علاقه زیادی به خودروهای سواری و خودروهای کوچک دارند. بنابراین مینی ون ها برای مصارف خانوادگی چندان مورد استقبال مشتریان نیستند، مینی ون ها بیشتر برای تجارت و حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این، هزینه تعمیر و نگهداری کامیون ها نیز بیشتر از سایر وسایل نقلیه شخصی است. همه این موارد باعث شد مردم کشور از وانت استقبال نکنند.

بخوانید:  "ریرا"؛ آماده ورود به بازار است

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249010/%D8%B3%D9%87%D9%85-%DB%B5%D8%B5%D8%AF%D9%85-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%88%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1