بهمن ضیامقدم – دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران
مانع بزرگ تحقق هدف گذاری تولید موتورسیکلت چیست؟
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244637/%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D8%AA%D8%AD%D9%82%D9%82-%D9%87%D8%AF%D9%81-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%B3%DB%8C%DA%A9%D9%84%D8%AA-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA
ازسویدیگر کارخانه سازنده نیز باتوجه به تیراژ تولید پایین و قیمت بالا این موتورسیکلتها در کشور اجازه داخلیسازی قطعات را به تولیدکنندگان نخواهد داد مگر اینکه با لغو تحریمها امکان ارتباط مستقیم با شرکت سازنده فراهم شود و در صورت تایید نمونه قطعات داخلیسازیشده ازسوی واحد کنترل کیفی شرکت مادر میتوان قطعات این مدل موتورسیکلتها را از مجموعه قطعات وارداتی خارج کرد.
هدف موتورسیکلتسازان حمایت از تولید داخل است. تعیین درصد ساخت داخل برخی مدلهای موتورسیکلت در این آییننامه به گونهای است که تولید و داخلیسازی آنها باتوجه به امکانات و ظرفیتهای موجود توجیه اقتصادی نخواهد داشت. همچنین بومیسازی انجین که مقدمات آن ازسوی برخی شرکتهای تولیدکننده موتورسیکلت فراهم شده است با آییننامه جدید وزارت صمت امکانپذیر نخواهد بود.
انجمن صنعت موتورسیکلت ضمن ابراز مخالفت با این آییننامه امیدوار است طی جلساتی بتواند وزارت صمت را نسبتبه رفع این مشکل اقناع کند.
اجرای صحیح دستورالعمل محاسبه درصد ساخت داخل؛ مستلزم تفکیک برخی موتورسیکلتها و داخلیسازی آنها به صورت پلکانی است.
وزارت صمت طبق این آییننامه درصد ساخت داخل را برای انواع مدلهای موتورسیکلت تعیین کرده درحالیکه برخی مدلها از برندهای جهانی هستند و به واسطه تحریمها امکان ارتباط مستقیم با شرکت سازنده آنها وجود ندارد و خرید این موتورسیکلتها از طریق شرکتهای واسطه و نمایندگی کشورهای مختلف صورت میگیرد.
باتوجه به عدم امکان داخلیسازی بعضی موتورسیکلتها، اجرای این دستورالعمل در شرایط فعلی منجر به ممنوعیت واردات برخی مدلها که اغلب موتورسیکلتهایی با تکنولوژی روز دنیا هستند، خواهد شد که در این صورت باید به موتورسیکلتهای هوندا سیجی 125 که دارای تکنولوژی بسیار قدیمی هستند، متکی شویم یا راهکار دیگری را برای رفع این مشکل در نظر بگیریم.