رشد ۴۶ درصدی تولید در ایران خودرو

همچنین در شاخص رضایتمندی مشتریان نیز بهبود ۲۰ امتیازی محقق و در شاخص ایرادات اظهارشده مشتریان (IQS) با ۲۵ نمره بهبود، امتیاز ۲۶۵ کسب شده است. در زمینه بهبود شاخص رضایت مشتریان از فرآیند فروش محصولات نیز این شاخص با کسب امتیاز رضایت ۷۳۳ در پاییز ۱۴۰۱، رشد ۶۹ امتیازی نسبت به امتیاز رضایت در سه‌ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ را به ثبت رسانده است.

افزایش تولید به‌رغم توقف تولید برخی مدل‌ها

در این فهرست، از دو محصول جدید گروه صنعتی ایران‌خودرو یعنی «ری‌را» و «TF۲۱» نیز نام برده که شده که در نیمه دوم سال جاری به بازار خواهند آمد.

در زمستان سال گذشته نیز شاخص میانگین رضایت مشتریان از خدمات فروش ایران‌خودرو عدد ۷۴.۱۷ را کسب کرده که نسبت به پاییز همان سال، ۰.۳ درصد رشد و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته است. عمده‌ترین دلیل این دستاورد، بهبود تحویل به‌موقع و اطلاع‌رسانی شرایط فروش بوده که به ترتیب نرخ رشد ۷.۳ درصد و ۱.۶ درصد را داشته است.

در همین راستا، عبدالله توکلی لاهیجی، مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت نیز اعلام کرد: «در مراحل آینده فروش، شاهد عرضه محصولات جدیدی مانند ری‌را خواهیم بود.»

تلاش برای ایفای تعهدات در موعد مقرر

افزایش تولید در گروه صنعتی ایران خودرو از ابتدای امسال، نویدبخش تحقق هدف تولید ۹۰۰هزار دستگاهی در سال جاری است که این گروه صنعتی با همراهی قطعه‌سازان و مجموعه کارکنان خود، در دستور کار قرار داده است.

ارتقای ایمنی و کیفیت محصولات در گام دوم جهش کیفیت

ایران‌خودرو مضاف بر این‌که در حال دریافت استانداردهای مختلف ۸۵گانه برای تمامی محصولات فعلی خود بوده، در تلاش است تا با بهبود و ارتقای پلت‌فرم‌های موجود، تمامی محصولات جدید را از مرحله ابتدایی طراحی و تولید نمونه اولیه، مجهز به الزامات استانداردی و امکانات ایمنی و رفاهی کند.

بخوانید:  افزایش قیمت شدید کوییک معمولی

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244638/%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%DB%B4%DB%B6-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88

از سوی دیگر، میانگین رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش با کسب مقدار ۷۳.۴۲ در زمستان ۱۴۰۱ نسبت به دوره قبل از آن ۱.۵ درصد رشد و نسبت به دوره مشابه در سال قبل ۵.۷ درصد رشد داشته که بیش‌ترین نرخ رشد مربوط به رضایت از هزینه، اطلاع‌رسانی مناسب در مورد تعمیرات و تعویض‌ها، انجام کامل تعمیرات یا سرویس دوره‌ای و آراستگی فضاهای داخلی تعمیرگاه برای پذیرش و ترخیص است

کسب رتبه اول در حوزه خدمات پس از فروش به همراه افزایش رضایت مشتریان ازکیفیت تحویل خودرو به میزان ۱۲درصد و بهبود شاخص سلامت خودرو در زمان تحویل به میزان ۴۶درصد، بخشی از دستاوردهای گروه صنعتی ایران‌خودرو در این زمینه طی سال گذشته است.

به‌موازات رشد تولید و عرضه و تلاش برای ایفای تعهدات در موعد مقرر، نتایج ارزیابی کیفیت و ایمنی محصولات ایران‌خودرو حاصل از نظرسنجی مشتریان، بیانگر به ثمر نشستن برنامه‌ها و پروژه‌های متعدد در زنجیره تولید این گروه صنعتی است و این مسیر در سال جاری و گام دوم جهش کیفیت ادامه خواهد داشت.

نکته مهم درخصوص آمار تجمیعی تولید شرکت ایران‌خودرو در اردیبهشت‌ماه، افزایش تولید به‌رغم توقف موقتی یا دائمی است که درخصوص خودروهای پژو۲۰۶، برخی مدل‌های پژو پارس، پژو۲۰۷ دنده‌ای پانوراما، سمند ال‌ایکس، دنا، رانا با گیربکس ۶دنده و پژو۴۰۵ دوگانه‌سوز در کارخانه ایران‌خودرو مرکزی تهران رقم خورده است. البته برخی از این خودروها همچنان در سایت‌های دیگر تولید می‌شوند. گرچه خودروهایی مانند سمند ال‌ایکس برای همیشه از خط تولید ایران‌خودرو خارج شده‌اند، اما با بازگشت خودروهایی مانند پژو۲۰۶ به خط تولید ایران‌خودرو در ماه‌های آینده، شمارگان تولید این شرکت رشد مضاعف خواهد داشت.

بخوانید:  آغاز دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو

بر اساس آمار منتشرشده توسط دفتر خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت ایران‌خودرو طی فروردین و اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ درمجموع ۷۶,۱۵۹ دستگاه خودرو تولید کرده است که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۱۴۰۱ با ۵۲,۱۰۵ دستگاه، رشد ۴۶ درصدی را تجربه می‌کند. بیشترین تولید این شرکت مربوط به سایت مرکزی واقع در تهران با ۴۱,۶۶۶ دستگاه تولید است. ایران‌خودرو خراسان با ۱۳,۹۴۱ دستگاه، ایران‌خودرو تبریز با ۷,۱۱۰ دستگاه، ایران‌خودرو مازندران با ۵,۰۴۷ دستگاه، ایران‌خودرو فارس با ۳,۳۱۸ دستگاه و ایران‌خودرو کرمانشاه با ۵,۰۰۵ دستگاه در رتبه‌های بعدی قرار دارند. مجموعا ۷۱ دستگاه خودروهای سمند، دنا و پژو پارس نیز در سایت‌های خارجی ایران خودرو در کشورهای آذربایجان و عراق تولید شده است.

گفتنی است؛ میانگین رضایت از رسیدگی به درخواست‌ها و شکایت‌ها نیز طی زمستان ۱۴۰۱ در ایران‌خودرو عدد ۶۰.۳۳ را به خود اختصاص داده که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۶.۵ درصد رشد داشته است. همچنین به تفکیک حوزه‌های مرتبط؛ امدادخودرو ۶۶.۹۵ درصد، خدمات پس از فروش ۶۴.۰۴ درصد، فروش ۵۹.۶ درصد و کیفیت محصول ۵۴.۱۷ درصد (نیمه دوم ۱۴۰۱) بوده که عمده‌ترین دلایل این میزان رشد بهبود رضایت در زمان صرف‌شده برای رسیدگی به درخواست، سهولت فرآیند ثبت درخواست و اولین تماس از سوی کارشناس است.

آغاز واگذاری و تحویل خودروهای فروش‌رفته در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از نتایج افزایش تیراژ تولید است. این افزایش عرضه، سبب ایجاد روند کاهشی در بازار خودرو شده و این موضوع با استقبال بالای مشتریان واقعی روبه‌رو شده است.

همچنین بنا بر اعلام قبلی گروه صنعتی ایران‌خودرو، پیش از عرضه محصولات کاملا جدید مانند ری‌را و TF۲۱ نیز عرضه محصولات ارتقایافته مانند «دنا جوانان» و «تارای سال » آغاز می‌شود. به این فهرست، باید دو مدل خودرو جدید مونتاژی یعنی هایما ۸S و هایما ۷X را نیز افزود.

بخوانید:  بهترین فیلتر خشک کن پلاستیک در ایران

درحال‌حاضر نیز برنامه تولید و فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو به‌گونه‌ای طرح‌ریزی شده است که نسبت به ایفای تمامی تعهدات در موعد مقرر اقدام شود. افزایش تولید در شرایطی صورت گرفته که همزمان با اجرای پروژه‌های بهبود و ارتقای کیفیت، نظارت‌های کیفی در زنجیره تامین و تولید در گروه صنعتی ایران‌خودرو بیش از پیش اعمال می‌شود تا به این ترتیب خودرویی باکیفیت به دست مشتریان برسد. ازسوی‌دیگر، نظارت بر فرآیند خدمات پس از فروش محصولات نیز با حساسیت بالایی دنبال می‌شود تا رضایتمندی مشتریان از ارایه خدمات باکیفیت و مناسب حاصل شود.

علاوه بر این، در فروردین‌ماه امسال، وزارت صمت در گزارش سالانه خود درخصوص صنعت خودرو، نام برخی خودروهای بومی جدید برای سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. این خودروها شامل محصولاتی هستند که نشان و نام ایرانی دارند و در کنار سایر محصولات مونتاژی جدید به بازار می‌آیند. در کنار نام این خودروها، برنامه و زمان عرضه آن‌ها نیز از سوی این وزارتخانه اعلام شده است.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال گذشته موفق شده است ۱۷درصد بهبود در میانگین نمره منفی شاخص ارزشیابی محصولات را نسبت به میانگین نمره منفی سال ۱۴۰۰ ایجاد کند.

همچنین اجرای طرح ویژه تضمین کیفی موتور و گیربکس خودروهای تارا و هایما در بازه شش‌ماهه پس از تحویل، رضایتمندی مشتریان این محصولات را به دنبال داشته است.