برخیها همچنان چشم به بازار دارند و بیشتر پیگیر اخبار واردات خودرو هستند؛ اتفاقی که در صورت اجراییشدن احتمالا ریزش قیمت خودرو را تشدید میکند. در رابطه با شرایط بازار باید گفت؛ همهچیز بستگی به عملیاتیشدن وعدههای وارداتی دارد. هرچند فعالان بازار بر این باورند که دولت ابزارهای لازم برای عملیاتیشدن واردات ۲۰۰هزار دستگاه خودرو نو یا حجم بالایی از خودروهای کارکرده را در اختیار ندارد، اما برخی متقاضیان روی این موضوع حساب باز کردهاند.
وی افزود: «اما تشدید رکود در ماههای اخیر، شک و ابهامات بسیاری را در این بازار به وجود آورده است. هرچند آنهایی که به فکر کسب سود از خودرو بودند، با صبر به نیت خود خواهند رسید.»
در همین زمینه، سجاد همتی، فعال و کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه بازار خودرو به یکی از پرابهامترین بازارهای ایران در پنجسال اخیر تبدیل شده است، به روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «درحالیکه خودرو در اقتصاد جهان بهعنوان کالای مصرفی بادوام شناخته میشود، طی سالها مدیریت دستوری و واسطهپرور تبدیل به کالای سرمایهای شده که از بازار سهام و گاه از بازارهای ارز، طلا و سکه هم جذابتر بوده است.»
بازار خودرو شرایط متفاوتی را نسبتبه تابستان ۱۴۰۱ دارد؛ سال گذشته قیمت خودرو متناسب با دلار افزایش پیدا کرد و حتی برخی محصولات در این بازار تا دو برابر رشد قیمت را تجربه کردند. اما در ایام نوروز ثبات محدودی ایجاد شد و از اردیبهشت هم بهای بسیاری از محصولات ریزشی بوده است. به نظر شما رکود بازار تا چه زمانی ادامه دارد؟
اما کارشناسان بازار، خودروسازان را در کاهش عرضه محصولات مقصر میدانند و معتقدند این بنگاهها در مدیریت بازار نقش موثری دارند. به نظر شما نقش خودروسازان تا چه میزان در به وجود آمدن وضعیت کنونی موثر بوده است؟
برخی کارشناسان دولتی معتقدند قیمت خودرو در بازار همچنان حباب داشته و جای کاهش بیشتری دارد. به نظر شما با توجه به رکود شکلگرفته در بازار خودرو، چرا حباب محصولات به اندازه ارزش ذاتی آنان کوچک نمیشود؟
زمانیکه بازار خودرو سرمایهای شد، حجم پول ورودی به این بازار افزایش یافت و ازسوی دیگر تعداد کالا نیز تغییری نکرد و محدود ماند. تولید داخل هم به دلیل تحریمها نهتنها افزایش پیدا نکرد، بلکه کاهش یافت و واردات خودرو نیز ممنوع باقی ماند. تنها عاملی که در این بازار تغییر کرد، حجم پول ورودی به این بازار بود. درحالحاضر عاملی که قیمت محصولات را مشخص میکند، ارزش واقعی آن نیست، بلکه قانون عرضه و تقاضاست. افراد برای حفظ ارزش پول خود تصمیم به خرید خودرو گرفتند و نتیجه این تصمیم جمعی تبدیل شدن خودرو به کالایی سرمایهای بود که به هیچ عنوان اتفاق خوبی نیست. به نظر من، خودروسازان مقصر نیستند؛ آنها تبدیل به سیبل شدهاند. یک روز مطابق با دستور، خودرو را در بورس عرضه میکنند و روزی دیگر در سامانه یکپارچه و روزی دیگر در جایی دیگر.
برخی فعالان بازار نوید کاهش رکود در بازار خودرو را میدهند. آیا بازار در نیمه تابستان گرم خواهد شد؟
نمیتوان استقبال مردم از خودرو را گناه خودروساز درنظر گرفت. نقد وارد بر خودروسازان، این است که شرایط را درست تحلیل نکردند. خودروسازان باید بعد از دیدن فشار وارده بر خودشان و بالا رفتن بیش از حد اختلاف قیمت بازار و کارخانه از واردات خودرو حمایت میکردند. چراکه آنها نهتنها نفعی از این اختلاف قیمت نمیبردند، بلکه از لحاظ اجتماعی هم زیر منگنه نیز قرار گرفتند. به عقیده بنده، واردات خودرو میتواند برای خودروسازان هدیه باشد. چراکه امروز با وجود فشارهای بسیار اگر واردات خودرو آزاد شود و این فشار تقاضا از روی خودروسازان داخلی برداشته شود، آنگاه خودروساز داخلی میتواند در یک فضای رقابتی قیمت محصولات خود را افزایش دهد و مردم با مراجعه به نمایندگی خودرو مد نظر خود را میخرند.