کارمندان مترو ۴ صبح بیایند و ۶ عصر هم نروند!

از طرفی در بحث ممانعت از شناور بودن ساعت‌ها و لغو این گزینه برای حضور کارمندان در محل کار، بحث سردرگمی مادران کارمند و مشکلاتی که درخصوص باز نبودن مهدکودک‌ها وجود دارد نیز مطرح شد که معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور را به واکنش واداشت.

سیدمجتبی شفیعی با تاکید بر اینکه سیاست مدیریت شهری بر تقویت استفاده از حمل‌ونقل عمومی برای همه شهروندان است، افزود: «با اجرای طرح تغییر ساعات کاری ادارات، هزینه‌های کارکنان اداری بابت طرح ترافیک افزایش پیدا نمی‌کند؛ چه بسا در این ۳‌ماهه کاهش نیز پیدا کند.»

مترو ۴:۳۰ و اتوبوس ۵ صبح!

طرح ترافیک مانند گذشته اجرا می‌شود!

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه امسال ساعت جلو کشیده نشد، گفت: «سال قبل نیز تغییر ساعت کاری ادارات انجام شده بود و امسال نیز به همین منوال است؛ صنعت از مشکل کمبود برق آسیب زیادی خواهد دید و هرچه بیشتر صرفه‌جویی شود، به صنایع کمک خواهد شد.»

وی ادامه داد: «برای رسیدن به محل کارم باید از دو خط اتوبوس استفاده کنم که بیش از یک‌ساعت زمان می‌برد؛ در حالی که ساعت کار اتوبوسرانی فقط ۳۰ دقیقه قبل از شروع زمان رسمی فعالیت ادارات آغاز می‌شود و این سوال مطرح است کارکنانی که از ناوگان حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند و مثل من حدود یک ساعت در راه رسیدن به محل کار هستند، چطور باید به موقع در محل کار حاضر شوند؟ لازم است فعالیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی، حداقل یک‌ساعت و نیم قبل از شروع کار ادارات آغاز شود تا کارمندان بتوانند به موقع در محل کار حاضر شوند و یا اگر امکان آن نیست زمان شروع فعالیت ادارات، دیرتر باشد.»

بخوانید:  کوپه کامپکت پرمیوم و اسپرت آلمانی، در گذر زمان!

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244709/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%85%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%AA%D8%B1%D9%88-%DB%B4-%D8%B5%D8%A8%D8%AD-%D8%A8%DB%8C%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF-%D9%88-%DB%B6-%D8%B9%D8%B5%D8%B1-%D9%87%D9%85-%D9%86%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF

اما اجرای این طرح در عمل برای برخی کارمندان مشکلاتی را ایجاد کرده است. به‌عنوان مثال یکی از کارمندان ساکن شهر شیراز در این باره گفت: «امسال ساعت رسمی کشور تغییر نکرد، اما تاکنون در استان فارس بیش از پنج بار زمان فعالیت ادارات تغییر کرده است!»

سال گذشته براساس مصوبه مجلس، قانون تغییر ساعات رسمی کشور مصوب ۱۳۸۶ نسخ شد و دولت دیگر مجاز به تغییر ساعت رسمی کشور نخواهد بود. در همان زمان سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیات دولت درباره تغییر ساعت کاری ادارات، دانشگاه‌ها و مدارس گفت: «باتوجه به اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۲ دیگر ساعت رسمی کشور تغییری نخواهد داشت، پیشنهادی ازسوی سازمان امور استخدامی مبنی‌بر تغییر ساعات کاری ادارات، دانشگاه‌ها و مدارس مطرح شد. هیات وزیران به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و به استناد اصل (۱۳۸) قانون اساسی و ماده واحده قانون نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور، کلیات تغییر ساعات آغاز به‌کار و پایان ادارات و مشاغل گوناگون را تصویب کرد. جزئیات آن قرار شد نهایی شود و امیدواریم تا پایان سال به سرانجام برسد.» اتفاقی که روز گذشته رخ داد و ساعت کاری از ۶ تا ۱۳ اجرایی شد؛ اتفاقی که تاثیر زیادی بر روند ترافیک شهرهای بزرگ کشور، ازجمله تهران داشت.

مهدی چمران در حاشیه جلسه علنی روز گذشته شورای شهر، در جمع خبرنگاران درخصوص تغییر ساعت کاری ادارات گفت: «شهرداری تهران در این زمینه اطلاعیه‌ای صادر کرد. ساعت ارائه خدمات در مترو ۴:۳۰ و اتوبوس ۵ صبح است.»

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران در پایان با اشاره به این مطلب که در روزهای ابتدایی اجرای طرح تغییر ساعت کاری ادارات، وضعیت حجم ترافیک و پارامترهای مختلف ترافیکی شهر تهران را پایش و کنترل می‌کنیم و چنانچه نیاز و ضرورتی برای تغییر در خصوص ساعات اجرای طرح ترافیک وجود داشته باشد، قطعا از طریق شورای حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران تصمیمات مقتضی اتخاذ خواهد شد، بیان کرد: «به‌نظر می‌رسد این تصمیم درخصوص توزیع بار ترافیکی نسبت‌به ساعت‌های اوج، تصمیم بهبوددهنده‌ای خواهد بود و شرایط را نسبت‌به قبل بهتر خواهد کرد.»

بخوانید:  نظارت کامل با استفاده از مکانیزم جامع ممیزی شبکه نمایندگی ها

چمران ادامه داد: «البته برای کارگران و رانندگان مترو تغییر ساعت کاری سخت است؛ آنها باید از ساعت ۴صبح سرکار باشند و نمی‌توانند ساعت ۶ عصر کار را تعطیل کنند و قطعا راهکاری باید اندیشیده شود.»

انسیه خزعلی گفت: «از دولت تقاضا کردیم ساعت آغاز به کار مادرانی که فرزند زیر ۷ سال دارند، تا ۸ و ۳۰ دقیقه شناور باشد.»

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با مثبت ارزیابی کردن تاثیر ترافیکی طرح تغییر ساعات کاری ادارات گفت: «کارکنان دستگاه‌های دولتی و عمومی که اغلب بین ساعت ۷‌ونیم تا ۸ صبح وارد محدوده طرح می‌شدند و حدود ساعت ۴ بعد از ظهر از محدوده طرح خارج می‌شدند، ناچار به پرداخت هزینه طرح ترافیک در ساعات اوج بودند که با اجرای طرح مذکور، به دلیل اینکه ورودشان خارج از ساعات طرح و خروج‌شان در ساعات غیر پیک اتفاق می‌افتد، شرایط مطلوب‌تری به لحاظ پرداخت هزینه خواهند داشت و این امکان برای شان فراهم است که با هزینه کمتری نسبت به گذشته برای تردد داشته باشند.»

وی با اشاره به تغییر ساعت کاری ادارات بیان کرد: «حمل‌ونقل عمومی ازجمله اتوبوسرانی و مترو خود را با این طرح هماهنگ کرده‌اند.»

به موقع رسیدن سر کار؛ مساله این است!