اتصال کارت سوخت به کارت‌ بانکی

وی ادامه داد: در جلسات گذشته متوجه شدیم گاه میزان اطلاعاتی که درخواست می‌شود بیش از آن سقف خدمت و ماموریتی است که می‌خواهند ارائه دهند. چون ما امانتدار اطلاعات مردم مانند پلاک هستیم، نمی‌توانیم به راحتی اطلاعات را در اختیار آنها قرار دهیم.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245000/%D8%A7%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%84-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%A9%DB%8C

البته الان با اتصال به شرکت توسعه پژوهش ناجی باید اطلاعات را بگیریم. ازجمله احراز هویت فرد که نیاز است به شرکت مخابرات وصل شویم؛ این‌ها مواردی هستند که باید در حوزه بانکی اتفاق بیفتند، زیرا در کارت بانکی پلاک و کلاس خودرو ثبت نشده، فقط یک بارکد در آن دارد. فقط شماره حساب شخص ثبت شده این امر مستلزم آن است فرآیندی طی شود که بتواند این مهم را پوشش دهد.

سردار رمضانی، معاون اجرایی پلیس راهور نیز درباره اطلاعات موردنیاز در این طرح توضیح داد: پلیس صداقت و عملکرد خود را در مرحله اول کارت‌های سوخت اثبات کرده؛ کارت‌های سوختی که یک بار به صورت کامل در کشور در اختیار مالکان خودروها قرار گرفتند که شاهد همکاری صددرصد پلیس با شرکت ملی پخش بودیم و توانستیم آن طرح را به صورت موفق انجام دهیم.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور، در مورد وضعیت کارت سوخت در جایگاه‌ها گفت مشکلات نسبت‌به زمان آغاز طرح کمتر شده؛ زیرا اطلاع‌رسانی کاملی نشده بود. شیب اجرا هم نسبت به اوایل که تندتر بود کندتر شده زیرا مردم در ابتدا پذیرای طرح نبودند. اکنون وضعیت طرح بهتر شده و آمار استفاده از کارت سوخت شخصی برای استفاده از سهیمه بنزین آزاد رو به افزایش است. مهم‌ترین مشکل، تاخیر در صدور کارت‌های سوخت یا مشکلات در تحویل آن‌هاست که به دلایل مختلف رخ می‌دهد.

بخوانید:  منافع واردات خودروهای دست‌ دوم به کشور چیست؟

حال می‌خواهیم کارت سوخت را به بانک‌های اطلاعاتی دستگاه‌های مختلف مثل بانک مرکزی و پلیس متصل کنیم. وی از شرکت ملی پالایش و پخش خواهش کرد بدون عجله با بررسی همه‌جانبه این موضوع را پیش ببرند.

یک کارت آزاد در اختیار جایگاه‌های کم‌فروش قرار دارد؛ اما جایگاه‌هایی که فروش بالاتری دارند، به ازای هر دو سکو، چهار کارت خواهند داشت که یکی در اختیار جایگاه‌دار است و بقیه در اختیار خود نواحی است تا اگر میزان سقفی که در کارت آزاد جایگاه‌ها وجود دارد تمام شود، نواحی بتوانند کارت را به آن‌ها بدهند. در کلانشهرها به ازای هر سکو دو کارت و به ازای هر سکو یک کارت در اختیار جایگاه ها قرار داده می‌شود.

رضا نواز درباره تخصیص سهمیه به کارت‌های بانکی توضیح داد: هدف از ایجاد سامانه هوشمند سوخت از ابتدا این بود که به ازای هر خودرو، سوخت را به صورت یارانه‌ای یا سهمیه‌ای تخصیص دهد، اما اکنون لازم است با تکنولوژی‌های روز، نحوه توزیع سوخت را تغییر دهیم.

مدیر سامانه هوشمند سوخت درباره طرح جایگزینی کارت‌های بانکی افزود: برای پیاده‌سازی این مهم تا یک‌ماه دیگر یک جایگاه در تهران به صورت آزمایشی داریم. کارهای مقدماتی و برنامه‌نویسی‌ها انجام شده ولی مستلزم این است که با سایر دستگاه‌ها باید لینک شویم، مثل پلیس راهور.

مدیر سامانه هوشمند سوخت نیز گفت: در طرح ساماندهی کارت‌های مجاری عرضه بر اساس قانونی که امسال به ما ابلاغ شده است، باید تا پایان شهریورماه 90درصد مردم از کارت سوخت خود استفاده کنند. جایگاه‌ها همچنان کارت‌سوخت دارند اما بر اساس میزان فروش، کارت سوخت در اختیار خواهند داشت.

بخوانید:  بورس باز هم ریخت! - اخبار خودرو

برخی جایگاه‌ها نمی‌توانند آن بستر آنلاین را حفظ کنند. شما تصور کنید وقتی به یک مجموعه کامل عرضه فرآورده‌های نفتی کارت بانکی را وقتی عنوان می‌کنید شبکه باید 24ساعته آنلاین باشید اما بعضی موقع الزاماتی داریم که نمی‌توانیم آنلاین باشیم.

درحال‌حاضر کارت‌های سوخت هیچ نقشی به جز نشان دادن میزان سهمیه سوخت باقیمانده ندارند؛ وقتی هم صحبت از حذف کارت سوخت می‌شود، منظور این است که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با کارت‌های بانکی که در اختیار افراد است، یارانه و سهمیه را مدیریت کند اما نیازی به استفاده از دو کارت مختلف نباشد.

امکان فنی توزیع سوخت با کارت بانکی در جایگاه‌ها وجود دارد. با بانک مرکزی هم جلساتی برگزار شده و اکنون تاکسی‌های اینترنتی سهمیه را با کارت بانکی می‌گیرند.

در چند ماه گذشته چند میلیون کارت سوخت‌المثنی یا جدید صادر شده که هر کدام 100 هزار تومان هزینه برای مردم داشته است؛ با این روند کسی که کارت را صادر می‌کند یا واردات تراشه انجام می‌دهد نیز متضر می‌شود.

در مجموع به ازای هر سکو، چهار کارت تولید شده است. محمد صادقی افزود: استفاده از کارت بانکی در وهله اول ساده به‌نظر می‌رسد؛ اکنون در حوزه تاکسی‌های اینترنتی عملا از کارت بانکی برای سوخت‌گیری استفاده نمی‌کنند، فقط برای پرداخت استفاده می‌کنند.