اتوبوس‌ های وارداتی باید مجهز به فیلترهای جاذب دوده به‌صورت کارخانه‌ ای باشند

داریوش گلعلی‌زاده در ادامه اظهار کرد: «باتوجه به ماده ۹ و ۱۰ قانون هوای پاک؛ وزارت بهداشت، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، شهرداری‌های کلانشهرها موظف به توسعه و نوسازی حمل‌ونقل عمومی هستند.»

گلعلی‌زاده بیان کرد: «در صورت واردات خودرو یورو۴ و نصب فیلتر جاذب دوده، این فیلترها به‌راحتی جدا می‌شوند و خودرو نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد و هیچ اتفاقی نمی‌افتد و این نکته نیز قابل‌چشم‌پوشی نیست؛ زیرا نصب فیلتر به ‌صورت دستی کارآیی لازم را ندارد.»

وی افزود: «بر اساس بند «ص» تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۲ به وزارت صمت اجازه داده شده است که کِشنده (کامیون)، مینی‌بوس و ون تا پنج سال ساخت را وارد کشور کند. بر این اساس از طریق وزارت راه و شهرسازی برای حمل‌ونقل برون‌شهری و از طریق شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای درون‌شهر ثبت‌سفارش و واردات انجام می‌شود.»

وی تاکید کرد: «همیشه در مکاتباتی که با شهرداری تهران، وزیر کشور و رئیس شورا داشتیم، تاکید کردیم خودروها باید مطابق با استانداردها باشند. خودروهای وارداتی از برندهای مطرح خارجی هستند اما به‌دلیل اینکه اتوبوس‌های حمل‌ونقل در دیگر کشورها نیز پیمایش زیادی دارن؛ به‌طور طبیعی عملکرد آن‌ها مطابق استاندارد نیست. درصورتی که کارکرد اتوبوس‌های وارداتی تا پنج سال نیز باشد، می‌توانند در حد قابل‌قبول و نزدیک به استانداردها باشند البته مشروط‌بر اینکه فیلتر جاذب دوده کارخانه‌ای داشته باشند.»

نصب فیلتر به‌صورت دستی کارآیی لازم را ندارد

وی افزود: «واردات یک‌هزار دستگاه مصوبه دولت است که در این زمینه نه بر مدل‌های کارکرده تاکید شده و نه بر مدل‌های نو، بلکه مصوبه دولت مبنی‌بر واردات یک‌هزار دستگاه اتوبوس باکیفیت است.»

بخوانید:  محسن رضایی: تغییرات خوبی در خودروسازی ها در حال انجام است ولی این ابتدای کار است

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245146/%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%A8%D9%88%D8%B3-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%AC%D9%87%D8%B2-%D8%A8%D9%87-%D9%81%DB%8C%D9%84%D8%AA%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%A7%D8%B0%D8%A8-%D8%AF%D9%88%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87

روز گذشته، رئیس مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر توجه قانون هوای پاک به توسعه و نوسازی حمل‌ونقل عمومی گفت: «واردات خودروهای کارکرده مشروط بر این است که مطابق استاندارد یورو۵ و دارای فیلتر جاذب دوده باشند.»

شهردار پایتخت هم چند روز قبل، در نشستی با محوریت حوزه حمل‌ونقل، در پاسخ به سوال «دنیای‌خودرو» درخصوص واردات اتوبوس‌های دست‌دوم یورو۴ و مخالفت سازمان حفاظت محیط‌زیست با این اقدام اظهار کرد: «واردات اتوبوس‌ها، مصوبه دولت است و هیچ سازمانی حتی سازمان حفاظت محیط‌زیست نمی‌تواند با این مصوبه مخالفت کند.»

گلعلی‌زاده در پایان تصریح کرد: «اگر خودروها پنج سال ساخت نیز باشند موردقبول است، اما دولت می‌گوید به خودروهای تا سه‌سال ساخت مجوز داده می‌شود. همچنین این شرایط برای ۶۵۰ اتوبوسی است که یورو ۵ دارند؛ اما مشکل اصلی ۳۵۰ دستگاه اتوبوس دیگر یورو ۴ هستند. ما با واردات آن‌ها موافق نیستیم و اقدامات شهرداری برای ورود این خودروها قبل از قانون بودجه ۱۴۰۲ بوده است.»

۸۸درصد اتوبوس‌های تهران فرسوده هستند

رئیس مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست در پاسخ به این سوال که آیا واردات خودرهای کارکرده به مجوز و تاییدیه سازمان حفاظت محیط‌زیست دارد یا خیر، اظهار کرد: «برای ترخیص خودروها از گمرک باید تاییدیه سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان ملی استاندارد وجود داشته باشد.»

واردات اتوبوس‌های دست‌دوم یکی از راهکارهای مسئولان برای باز شدن کلاف سردرگم کمبود حمل‌ونقل عمومی در پایتخت است. این روزها بحث بر سر واردات اتوبوس‌های کارکرده بین برخی نهادهای مرتبط حسابی داغ شده است و البته اما و اگرهایی نیز در این زمینه مطرح می‌شود. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم.

بخوانید:  عدم تامین به موقع ارز؛ چالش جدی خودروسازان

رئیس مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره واردات خودروهای کارکرده و دست‌دوم گفت: «براساس مصوبه سازمان حفاظت محیط‌زیست، خودروهای تولید داخل باید دارای استانداردهای یورو۵ و یورو۶ باشند. در تهران ۲۰۰۰ اتوبوس فعال وجود دارد اما ۸۸درصد آن‌ها سن بالایی دارند و فرسوده هستند.»

رئیس مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: «یک دستورالعمل در آیین‌نامه کمیسیون‌های اصلی به تصویب رسیده است که به مجوز هیات وزیران نیاز دارد. این دستورالعمل مبنی‌بر آن است که خودروهای وارداتی باید حداقل استانداردهای یورو ۵ را داشته باشند و سطح استانداردهای سازمان ملی استاندارد باید در این موضوع رعایت شود. ازجمله مجوزهایی که شهرداری برای واردات اتوبوس دریافت کرده، واردات ۶۵۰ اتوبوس مطابق استاندارد یورو۵ است که از این مساله استقبال می‌کنیم اما این اتوبوس‌ها باید مجهز به فیلترهای جاذب دوده به ‌صورت کارخانه‌ای باشند که درصورت جداسازی آن‌ها موتور خودرو دچار اختلال شود و فعالیت نکند.»

مهدی چمران با اشاره به وعده‌های مطرح شده از سوی خودروسازان و قراردادهای منعقد شده با آنها، افزود: «انتظار داشتیم تا پایان سال ۴هزار دستگاه اتوبوس ازسوی تولیدکنندگان داخلی تحویل داده شود اما فقط ۷۴۰ دستگاه تامین می‌شود، به همین دلیل با اکراه و با نبود اعتماد به استفاده از اتوبوس‌های کم‌کارکرد، از دولت و مجلس مصوبه دریافت کردیم، پس دیگر مخالفت سازمان محیط‌زیست معنایی ندارد.»

چندی پیش، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره واردات اتوبوس‌های کم‌کارکرد به پایتخت و برخی مخالفت ها در این زمینه گفت: «در وهله نخست تلاش ما این بود از اتوبوس‌های تولیدداخل استفاده کنیم.»

بخوانید:  تولید بسیاری از خودروهای تجاری داخلی متوقف خواهد شد

وی تاکید کرد: «همراه با وارد کردن خودروهای کارکرده با عمر سه‌ساله که حداقل استاندارد یورو۵ را داشته باشد، خودروهای فرسوده نیز باید به مرور از مدار تردد خارج شوند تا میزان انتشار آلودگی کاهش یابد.»

مخالفت سازمان محیط‌زیست معنایی ندارد!

علیرضا زاکانی در ادامه بیان کرد: «سازمان محیط‌زیست در جریان این مصوبه بوده و در کارگروه‌های تخصصی دولت مشارکت داشته است.»