استقبال بازار از «ساینا S اتوماتیک»

ساینا S اتوماتیک به امکاناتی نظیر فرمان کمکی برقی، ترمزهای دیسکی و کاسه‌ای عقب، ترمز ABS و EBD، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، تهویه الکتریکی دستی، غربیلک فرمان چرمی با کنترل سیستم صوتی، سنسور نور، سنسور باد تایرها، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، تریم داخلی پارچه‌ای، چراغ روشنایی روز و… مجهز شده است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244848/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%82%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%A7-S-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%AA%DB%8C%DA%A9

استقبال بازار از «ساینا S اتوماتیک»

پس از موفقیت ساینا S در بازار، سایپا اعلام کرد ساینا S سدان اقتصادی را در دو تیپ اتوماتیک CVT و گازسوز CNG تولید خواهد کرد که پس از این خبر، پیش‌فروش این دو خودرو نیز آغاز شد و پس از آن خط تولید آن‌ها هم توسط محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و چندی از مسئولان در سایت کاشان سایپا افتتاح شد.

ساینا S در سال ۱۳۹۹ معرفی شد تا تبدیل به جدیدترین و پنجمین عضو خانواده ساینا شود. پس از ورود این خودرو به بازار مانند دیگر اعضای خانواده‌اش استقبال بسیار خوبی از آن شد و توانست جای خود را طی مدت کمی در بازار کشور پیدا کند.

اکنون پس از گذشت چند ماه در اواسط بهار ۱۴۰۲ ساینا S اتوماتیک تحویل متقاضیان شده و قیمت آن نیز در بازار مشخص شده است. ساینا S اتوماتیک در بازار قیمتی حدود ۴۲۶میلیون تومان داشته و با توجه به قیمت ۳۳۱میلیون تومانی در کارخانه شاهد اختلاف بهای حدود ۹۵میلیون تومانی این مبالغ هستیم.

تفاوت‌های فنی ساینا در مدل S و تیپ اتوماتیک

ساینا S اتوماتیک در بخش کابین نیز تفاوت چندانی با نسخه معمولی خود ندارد. در ساینا S غربیلک فرمان طراحی جدیدی داشته و طرح کلی فرمان نیز به‌صورت دی‌کات درآمده است.

بخوانید:  عرضه خودروهای ایران‌خودرو و سایپا در سامانه یکپارچه؟

پیشرانه نسخه S نسبت به نسخه‌های قبلی لرزش کمتری دارد و به‌صورت پایه با استاندارد آلایندگی یورو ۵ عرضه می‌شود که تغییرات مثبتی برای این خودرو محسوب می‌شود. سیستم تعلیق این خودرو نرم و بی‌سروصدا است و به‌خوبی از پس ناهمواری‌ها برمی‌آید. هندلینگ ساینا S تا حدی مطلوب است که سر پیچ‌های تند هم با سرعت حدود ۶۵کیلومتر، خودرو همچنان پایدار است و فرمان دادن ناگهانی در مسیرهای صاف و سرعت حدود ۱۰۰کیلومتر بر ساعت نیز چندان باعث برهم خوردن تعادل آن نمی‌شود.

محصول ساینا S سایپا، نسخه‌ای جدید و در اصل نسخه فیس‌لیفت ساینا محسوب می‌شود که با تغییرات زیادی در ظاهر و باطن روانه بازار شد. اولین نسخه ساینا سال ۱۳۹۵ رونمایی و به‌عنوان فیسلیفتی از تیبا به بازار آمد. از این خودرو به علل مختلف استقبال شد و سایپا ابتدا آن را در تیپ‌های مختلفی ازجمله SX، EX، اتوماتیک و ساینا پلاس تولید کرد. سرانجام اما نارنجی‌پوشان سایپا تصمیم گرفتند ساینا را زیر تیغ جراحی برده و تغییرات جزئی اما مفیدی را در ظاهر آن ایجاد کنند و همچنین از نظر فنی نیز آن را ارتقا دهند.

طبق اعلام مهندسان سایپا، ساینا اس به‌جای استفاده از دریچه گاز مکانیکی، از نمونه الکتریکی به‌صورت استاندارد بهره می‌برد و همچنین ساختار مدیریت پیشرانه و برق آن نیز به‌روز شده است. یکی دیگر از مزایای ساینا S، همین سیستم برق‌والکترونیک BCM (سامانه مدیریت یکپارچه و نظارت عملیاتی بر خودرو) آن است که سیستم یک مالتی‌پلکس همراه با نود مرکزی بوده و ضمن تغییر برخی تجهیزات برقی مانند فیوزباکس و رله‌باکس و کاهش یک‌سری سیم‌ها، امکان نصب اصولی کروزکنترل را نیز فراهم آورده است.

بخوانید:  اطلاعیه شرکت نیکاموتور در خصوص عرضه محصولات لادا در ایران

ساینا S اتوماتیک از نظر ظاهری تفاوتی با نسخه معمولی ساینا S ندارد؛ همان‌طور که اشاره شد، ساینا S نسخه فیس‌لیفت‌شده ساینا محسوب می‌شود که از نظر ظاهری تغییرات مثبتی نسبت به نسخه‌های قبلی پیدا کرده است. در نمای جلو، سپر خودرو بازطراحی شده و ورودی هوای ثانویه به همراه قسمت مه‌شکن خودرو به‌صورت یکپارچه و به رنگ مشکی تبدیل شده است. همچنین از دیگر نکات مثبت تغییرات این بخش اضافه‌شدن چراغ‌های روز به این خودرو است.

این تغییرات در ساینا اتوماتیک بیشتر بوده و کلیدهای کروزکنترل و کنترل سیستم پخش خودرو به آن افزوده شده است. همچنین صفحه‌کیلومتر ساینا S تغییر کرده و ظاهر به‌روزتر و جذاب‌تری دارد. دیگر اجزای کابین ساینا S نسبت‌به نسخه‌های قبلی ساینا تغییری نداشته و همان ظاهر قبل را دارند.

ساینا S اتوماتیک نسخه جدید ساینا S سایپا است که تحویل آن از اواسط بهار ۱۴۰۲ کلید خورد. این خودرو توسط سایپا از آذر سال ۱۴۰۱ پیش‌فروش و قیمت آن در بازار آزاد نیز مشخص شده است.

ظاهر کلی چراغ‌های اصلی بدون تغییر مانده و همان ظاهر تند و تیز و کشیده قبل را حفظ کرده، اما زمینه آن به رنگ مشکی تبدیل شده است. همچنین جلوپنجره هم دستخوش تغییرات اندکی شده و یک نوار کرومی اطراف جلوپنجره را احاطه کرده و باعث شده است نمای جلوی این خودرو اسپرت‌تر و جذاب‌تر شود. تغییرات ظاهری دیگر مربوط به بخش عقب ساینا S می‌شود؛ جایی‌که چراغ‌های عقب نیز دستخوش تغییر شده و طراحی بهتری پیدا کرده است.

فضای کابین نسبت‌به کلاس خودرو فضایی مناسب و کارآمد است و ۴ سرنشین خودرو با کمبود جا مواجه نمی‌شوند. همچنین فضای صندوق عقب قابل‌قبول ارزیابی می‌شود.

بخوانید:  نگاهی به غرفه آرین دیزل در نمایشگاه اصفهان

بدنه و کابین ساینا S اتوماتیک

این پیشرانه چهارسیلندر ۱.۵ لیتری توانایی تولید ۸۷ اسب‌بخار قدرت و ۱۲۸‌نیوتن‌متر گشتاور را دارد. جعبه‌دنده این خودرو سدان اقتصادی نیز از نوع اتوماتیک CVT است که نیروی پیشرانه را به محور جلو خودرو منتقل می‌کند. این جعبه‌دنده ساخت شرکت پانچ بلژیک بوده که یک مزیت محسوب می‌شود و همچنین حالت اسپرت، تیپ ترونیک و برفی نیز برای آن تعبیه شده است.

ساینا S اتوماتیک در بخش فنی مجهز به پیشرانه M۱۵GSI ساخت شرکت مگاموتور، یکی از زیر مجموعه‌های سایپا است که نسبت به قبل تغییراتی را در جهت اصلاح، بهبود و ارتقا داشته است.

تولید دو تیپ CVT و CNG پس از موفقیت مدل S

مانند نمای جلو، طراحی سپر عقب نیز جدید شده و نسبت به قبل ظاهر به‌روزتری پیدا کرده است. همچنین شب‌نماهای ساینا S نیز به‌صورت دو خط نازک داخل دیفیوزر درآمده و محل نصب پلاک عقب در ساینا S نیز به علت تغییر شکل چراغ‌های عقب کمی دستخوش تغییرات شده است.