اعمال سلیقه در خدمات پس از فروش!

یکی از اعضای هیئت تحریریه روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

اگرچه در تمام دنیا همیشه حق با مشتری است، اما در کشور ما، خودروسازان خارجی نیز ممکن است حق انتخاب را از مشتری بگیرند و محصول شدیدا مورد نظر را حتی در شبکه خدمات پس از فروش به مردم بفروشند.

برای فعالان صنعت خودرو، این یک واقعیت ثابت و بدیهی است که یک خودروساز در سراسر جهان فهرستی از تامین کنندگان مختلف برای تامین قطعات یدکی و مواد مصرفی خود دارد و بر اساس معیارهای سختگیرانه خود، قطعات را از بسیاری از تامین کنندگان خریداری می کند. استانداردها

نکته مهم اینجا سطح قطعات و مواد مصرفی است و فرقی نمی کند که کدام شرکت آنها را تولید کرده است.

حتی شرکت آلمانی مرسدس بنز برای مواد مصرفی خود مانند روان کننده ها وب سایت جداگانه ای به نام Bevo طراحی کرده است و بر اساس استانداردهای تعیین شده توسط این شرکت آلمانی می توانید روانکارهای مورد تایید را از ده ها تامین کننده در سراسر جهان تهیه کنید.

در مورد خودروسازان دیگر نیز همین اتفاق افتاده است و هر کدام از آنها تاییدیه خود را به تامین کنندگان خود داده اند. این در حالی است که اکنون در بازار پس از فروش ایران مشتری تنها یک حق انتخاب دارد که کدام محصول توانسته با عبور از لایه های مختلف نظارتی خودروساز و راه یافتن به شبکه خدمات، کمترین قیمت را کسب کند.

تصور کنید خودرویی را از یک خودروساز فعال در ایران خریداری کرده اید اما اجازه استفاده از بهترین برندهای دنیا را ندارید که مورد تایید غول های خودروسازی جهان نیز هستند! در حالی که شما علاقه مند به مراقبت بهتر از خودروی خود هستید، قوانین داخلی خودروسازان و خدمات پس از فروش آن ها دست شما را بسته است. این در حالی است که خودروساز می تواند منتخبی از چند برند را در شبکه نمایندگی خود قرار دهد تا مشتری مجبور به استفاده از برند خاصی نباشد.

بخوانید:  روزنامه دنیای خودرو - شماره 1855

ماجرای سایز لاستیک و خارج شدن از گارانتی هم همین مشکل است. هر خودروساز در هنگام طراحی خودرو، بر اساس محاسباتی که انجام می دهد، اندازه های استاندارد خودرو را تعیین می کند و برخی از وب سایت های معروف خارجی هستند که این اندازه ها را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند. اما متأسفانه خریدار داخلی حق تغییر سایز لاستیک خود را حتی بر اساس استانداردهای خودروساز ندارد و مجبور است در مدت گارانتی قوانین یک طرفه خدمات پس از فروش را رعایت کند.

به همین دلیل، زمینه برای خودروسازان داخلی و چینی وجود دارد که در این زمینه تجدید نظر کنند و دست مشتریان را برای استفاده از قطعات مصرفی با کیفیت بالاتر باز بگذارند. مصرف کننده ای که در حال حاضر حق انتخابی جز خودروهای تولیدی این شرکت ها را ندارد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249022/%D8%A7%D8%B9%D9%85%D8%A7%D9%84-%D8%B3%D9%84%DB%8C%D9%82%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D9%BE%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4