دلیر دلیر قیمت ماشین را به بازار آزاد می برد!

هدف صنعت خودرو تولید 1.7 میلیون خودرو در سال جاری است. عده ای رسیدن به این هدف را غیرممکن می دانند و عده ای دیگر معتقدند رسیدن به این هدف رویایی نیست و شاید در پایان سال تولید خودرو در کشور چیزی شبیه به این باشد. اما برای رسیدن به این هدف باید برخی از مشکلاتی که در سال گذشته وجود داشت برطرف شود. کمبود نقدینگی، کمبود ارز، طولانی شدن پروسه تامین ارز و… از عمده مشکلات پیش روی تولید این حجم خودرو است. اما اگر قیمت گذاری خودرو به عهده خودروساز گذاشته شود و مشکل نقدینگی از این طریق برطرف شود، شاهد افزایش تولید و البته کمبود مشتری به دلیل افزایش تولید خواهیم بود.

در مورد قیمت گذاری باید اتفاقات مثبتی بیفتد و این موضوع یک بار برای همیشه حل شود تا صنعت خودرو به یک صنعت سودآور تبدیل شود. در این زمینه با مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان به گفت وگو نشستیم.

وضعیت قطعات یدکی و خودروسازی کشور در سال جاری و همچنین سیاست های این صنایع در سال جدید چگونه است؟

باید در چندین بخش مختلف بررسی شود. سیاست های واقعی که متأسفانه مانند سال گذشته است و با همان روال کمبود شدید نقدینگی و مطالبات دیرکرد قطعه سازان مواجه هستیم و اتفاق خاصی نیفتاده است. ترتیبات پیشنهادی از سال قبل رو به جلو است، اما هنوز تاثیر قابل توجهی به دست نیاورده است. به عنوان مثال، سیستم تامین مالی زنجیره خرده فروشی هنوز عملیاتی نشده و هیچ برداشتی از این محل انجام نشده است. در حال حاضر تعداد سفارشات قطعه سازان از هر خودروساز بیش از 100 قطعه است که از این تعداد حدود 30 قطعه به صورت بک سفارش داده می شود که رقم بسیار سنگینی برای این صنعت است. از سوی دیگر، سیاست‌های نقدینگی شفاف نیستند. وعده های مثبت داده می شود، اما زمانی که زمانش فرا می رسد، اتفاق خاصی نمی افتد. تولید بسیار سخت است و صحبتی از کاهش یا توقف تولید نیست، اما سخت است.

آخرین پرداخت چه زمانی است؟

آخرین دریافتی در پایان اسفندماه سال گذشته بود که پاسخگوی نیاز قطعه سازان و حجم سفارشات عقب افتاده نبود. رسیدهای پایان سال فقط ما را تا پایان سال رساند. در سال جدید به دلیل اتفاقات و نوسانات ارز، خرید مواد اولیه حتی برای تولید داخلی بسیار سخت شد و فروشندگان از عرضه منصرف و نگران تغییرات قیمت شدند. فروشندگانی که مرتباً سفارش نقدی را ارائه می دهند که در سیستم خودرو بسیار دشوار و بسیار کم است.

آیا در شرایط فعلی خرید به دلار انجام می شود؟

خرید به دلار نیست. وضعیت ارز بازار را تحت تاثیر قرار داده است اما از آنجایی که عمده مصرف برای ساخت قطعات یدکی در سامانه نیما است و در سامانه نیما تغییر محسوسی در قیمت دلار رخ نداده است.

بخوانید:  صحبت های سخنگوی وزارت صمت در مورد وضعیت بازار و صنعت خودرو

در عمل، همیشه اینطور بوده است که وقتی بازار تغییر می کند، چند هفته طول می کشد تا تاثیر آن بلافاصله مشخص شود. در حال حاضر بازار اکثرا متوقف شده است و دوستانی که خام فروشی می کنند به دلیل ترس از جهش قیمت از فروش اجتناب می کنند و یا در صورت فروش نسیه کار نمی کنند و باید نقدی باشند. این امر نیز به دلیل سفارشات زیادی که قطعه سازان به خودروسازان می دهند بسیار دشوار است.

راه حل بلند مدت این مسائل SVS یا تامین مالی زنجیره تامین است که فراز و نشیب های خود را نیز دارد و زمان می برد. اگر امروز کار با این سیستم را شروع کنیم، تاثیر آن چهار ماه طول می کشد. بنابراین بحران نقدینگی همچنان وجود دارد. خوبی این است که تلاش قطعه سازان برای حفظ تولید است. کما اینه که مثل قبل بود. تولیدکنندگان قطعات یدکی با تمام توان و جیب خود در تلاش هستند تا تولید خودرو را حفظ کنند. وزیر صمت همچنین اعلام کرد که به تولید روزانه 5000 دستگاه رسیده ایم اما مهم این است که بتوانیم این تعداد را افزایش و حفظ کنیم.

ما امیدواریم که تامین مالی زنجیره تامین کمک کند. موارد دیگری مانند پول جعلی و اعتبار وجود دارد. بحث در مورد اعتبارات ریالی همچنان باز و قابل استفاده است، اوراق قرضه برای برخی قابل استفاده است و خرید بدهی برای برخی شرکت ها قابل قبول است. با ترکیبی از اعتبارات نقدی و نیمه نقدی، در حال حاضر تولید قطعات یدکی نفس می کشد، اما تولید بسیار دشوار شده است.

تولید روزانه 5 هزار دستگاه بسیار خوب و قابل قبول است. اما با وجود همه این مشکلات این آمار چگونه به دست آمده است؟

بله، آمار خوبی است. برای تعداد زیادی از این محصولات از محصولات موجود در انبارها استفاده می شود. با این حال، قطعه سازان از طریق کانال های اعتباری و منابع مالی که با اعتبار خود فراهم می کنند به فعالیت خود ادامه می دهند. اما این چیزها نمی تواند ادامه یابد. اگر فکر اساسی برای تامین نقدینگی چند ماه آینده نشود و تا زمانی که پول کاذب و اعتبارات بانکی به مدار اصلی نرسد، تولید کاهش می یابد. هیچ قطعه سازی نمی خواهد شاهد کاهش تولید خودروسازان باشد.

تامین نقدینگی بر عهده چه راهکاری خواهد بود؟

شریان اصلی تامین نقدینگی هر شرکت تولیدی همیشه فروش است. برای سال‌ها، خودروسازان سیاست‌هایی را می‌فروشند که یک بار آزمایش شده و پاسخ منفی بوده است. بحث در مورد سیستم کلی، ایجاد تعهدات برای خودروسازان و قیمت گذاری اجباری، خودروسازان را به جایی می رساند که سود چندانی از محل فروش نخواهند برد و نتوانند خود را مدیریت کنند. تا زمانی که مشکل فروش چه از نظر قیمتی و چه از نظر فرآیندی حل نشود، این روند ادامه خواهد داشت.

بخوانید:  آیا واردات خودرو واقعاً گران است؟

در نهایت یک مرد شجاع و دلیر می خواهد تصمیم نهایی را در این زمینه بگیرد، بازار خودرو را به بازار آزاد منتقل کند، واردات خودرو را تا حد معقولی آزاد کند، ارز صرفه جویی کند و دامنه انتخاب مشتری را در بازار بازگرداند. بازار خودرو. مشتریان از همه ما قدردانی و درک بهتری دارند و بر اساس توانایی مالی و خواسته های خود بهترین خودرو را دارند.
انتخاب کرد.

در حال حاضر تولید خودروهای مونتاژ شده به قدری بالاست که تولید خودروهای داخلی دیگر انحصاری نیست. بهترین راه این است که در درازمدت و به عنوان یک اقدام شجاعانه تصمیم بگیریم که فروش و قیمت گذاری به خودروسازان رایگان باشد و از سوی دیگر به خودروهای مونتاژی و وارداتی تسهیلات داده شود تا طیف وسیعی از قیمت، کیفیت و متفاوت داشته باشیم. خودروهای موجود در بازار این حق را دارند که خودشان تصمیم بگیرند.

وزیر امنیت در نظر دارد امسال 1.7 میلیون دستگاه تولید کند. به نظر شما در شرایط فعلی امکان رسیدن به این عدد وجود دارد؟ آیا در این مورد با سازندگان قطعات مشورت شده است؟

1.7 میلیون دستگاه موجود است، زیرا قرار است بخش بزرگی از آنها توسط خودروسازان مونتاژی گرفته شود که آمار نشان می‌دهد این خودروسازان در سال‌های گذشته رشد تولید خوبی داشته‌اند. از نظر فنی این امکان وجود دارد که دو خودروساز بزرگ به سهم خود از نظر ظرفیت، هم در سطح قطعه سازی و هم در سطح خودروسازی دست یابند. تنها مشکلی که تاثیر بسزایی دارد و باید حل شود کمبود نقدینگی در زنجیره تولید قطعات یدکی است، دوم اینکه باید ارز کوتاهی برای تولید دو خودروساز به آنها داده شود.

به نظر من همان رفتاری که با خودروسازان مونتاژ شده انجام می شود باید با دو خودروساز داخلی کشور نیز انجام شود. به عنوان مثال، می بینیم که یک تولید کننده خودرو مونتاژ شده سالانه 1.7 میلیارد دلار برای تولید بین 160000 تا 170000 خودرو هزینه می کند. اگر ارز مورد نیاز قطعه ساز و خودروسازان داخلی به همین نسبت تامین می شد، می توان به این رقم دست یافت. تعداد یک میلیون و 700 هزار دستگاه رویایی نیست، اما مشروط به تامین نقدینگی و ارز است.

سال گذشته 1.5 میلیون دستگاه هدف قرار گرفتند، اما در نهایت به 1.3 میلیون دستگاه رسید. فکر می کنید امسال به 1.7 برسند یا امکان رسیدن به عدد بالاتر وجود دارد؟

حتی اگر به 1.7 میلیون دستگاه هم نرسند، قطعاً به تعداد مشابهی خواهند رسید. انتظار نمی رود تولید واقعی با این رقم متفاوت باشد. اگر بخواهیم خیلی رویایی فکر کنیم، باید بیش از 1.7 میلیون دستگاه را در نظر بگیریم. این عدد معقولی است اما دو شرط باید فراهم شود: منابع مالی از همه جا ترجیحاً فروش و سایر منابع ارزی مورد نیاز برای تولید خودرو. خودروسازان داخلی به دلیل استفاده از آپشن های جدید با افزایش نرخ ارز همراه هستند. زمانی 405 در کشوری تولید می شد که پیچیدگی الکترونیک و قطعات یدکی وارداتی را نداشت، اما همین شرکت در حال حاضر تارا اتوماتیک را تولید می کند که گیربکس آن اتوماتیک است و آپشن های الکترونیکی آن افزایش یافته و ارزش آن افزایش یافته است. . . مردم ما لایق خودروهای بهتری هستند و امیدواریم به سمتی برویم که همه بتوانند خودروهایی با آپشن های بالا بخرند.

بخوانید:  مالیات بر بنزین و گازوئیل در ترکیه ۳ برابر شد

پژو پارس با افزایش قیمت همراه شد. آیا صحبتی در مورد افزایش قیمت سایر خودروها وجود دارد؟

این دو خودروساز دائما در حال مذاکره با شورای رقابت، وزارت حریم خصوصی و سازمان حمایت هستند. این انرژی که باید برای توسعه امکانات جدید خودروسازی، توسعه زنجیره تامین و افزایش تولید استفاده شود، صرف این مذاکرات می شود. 12 سال است که صنعت خودرو در این مخمصه به سر می برد و نتیجه 12 سال چانه زنی نارضایتی مشتری و نارضایتی خودروساز و سایر دست اندرکاران این صنعت است. اضافه کردن قیمت کمی مفید نیست و بعد از چند ماه آن قیمت کافی نیست. بحث ها آنقدر علمی شده است که سازمان های قیمت گذاری و خودروسازان می توانند بر سر مسائل علمی به توافق برسند. در جلسات قبلی دوستان به خصوص آقای تسلمهر بحث های خوبی را ایجاد کردند. این صنعت را می توان با استفاده از الگوهای رایج در همه جای دنیا مدیریت کرد. بنابراین اگر خودروسازان دچار خرابی شوند یا برخی از قطعات غیرمولد باشند، مسئولیت مستقیم بر عهده خودروسازان است و آنها باید بهره وری را اصلاح کنند تا به سوددهی برسند. متاسفانه این موضوع نیاز به انرژی صنعتی دارد. راه حل نهایی مدیریت مناسب قیمت ها در خودروسازان و دیگر تولیدکنندگان خودرو آزاد و همچنین واردات است. به گفته وزیر صمت خودروهایی که در گمرکات و گمرکات کشور باقی می مانند تا زمانی که بازار تثبیت شود و به شرایط سال 1393 برگردیم جایی ندارند. ما باید به دنبال راه حل جدیدی برای فروش خودرو با شرکت های خودروسازی بودیم. در حال حاضر با رانتی که ایجاد شده و اتفاقاتی که کار را سخت کرده است، واقعیت این است که باید به سمت بازار رقابتی و آزاد حرکت کنیم تا مردم، خودروسازان و سایر ذی نفعان همه سود ببرند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249023/%DB%8C%DA%A9-%D8%AF%D9%84%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%85%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%D9%84%D8%A8-%D8%B4%D8%AC%D8%A7%D8%B9-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%85%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%A8%D8%B1%D8%AF