اکثر تخلفات خودروهای سنگین؛ سرعت، اضافه بار و تغییرات ناگهانی در جاده ها

در همین راستا چندی پیش مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان از وقوع تصادف سه دستگاه کامیون و مینی بوس در جاده منوجان – رودان و مجروح شدن 16 نفر در این حادثه خبر داد.

همچنین برخی از این خودروهای سنگین با ترافیک خطرناک در شهر بزرگی مانند تهران می توانند باعث تصادف شوند. رئیس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران به نکات مهمی در این زمینه اشاره کرد که در ادامه می خوانید.

سرعت بالای کامیون ها پلیس را نگران کرده است

رئیس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ آمار تصادفات خودروهای سنگین از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه در جاده های پایتخت را تشریح کرد. سرهنگ ربیعی تابنخت با اشاره به تعریف خودروهای سنگین گفت: خودروهایی که وزن و ابعاد آنها بیشتر از سایر خودروهای معمولی باشد، خودروهای سنگین نامیده می شوند و شامل کامیون، تک محور، چند محوره و تریلر تراکتور می شود.

وی به تخلفات رایج کامیون ها اشاره کرد و ادامه داد: تخلف خودروی سنگین می تواند نقش بسیار مهمی در بروز تصادفات داشته باشد. با بررسی تخلفات خودروهای سنگین متوجه شدیم که رانندگان این خودروها اغلب مرتکب تخلفاتی می شوند که از مهم ترین آنها می توان به حمل بارهای نامتعارف در کامیون های سنگین یا عدم رعایت مقدار بار استاندارد اشاره کرد.

این تخلف کامیون ها منجر به آسیب به سطح جاده می شود و ترمزها در این مواقع به درستی عمل نمی کنند و به همین دلیل باعث بروز حوادث ناگوار می شود که پلیس روی آن بسیار حساس است. سرعت زیاد کامیون ها از دیگر تخلفات مورد توجه پلیس است.

بخوانید:  وضعیت نامشخص عرضه خودرو در بورس

علاوه بر حجیم بودن، کامیون ها تمایل به تجربه سرعت دارند. شما هرگز نمی توانید سرعت یک کامیون را با ماشین یکسان کنید، این دو کاملاً متفاوت هستند. کامیون ها نقاط کور زیادی در اطراف خود دارند.

نقاط کور مکان هایی هستند که راننده مهارت لازم برای دیدن اطراف کامیون خود را ندارد و متاسفانه در بسیاری از مواقع خودروها و موتورسیکلت ها در این نقاط کور قرار می گیرند و حتی در مواقعی که سرعت آنها زیاد است، مشاهده تصادفات مرگبار طبیعی است. و جراحات شدید به گفته رئیس اداره تصادفات در پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، سرعت غیرمجاز، اضافه بار و تغییر جهت ناگهانی از جدی ترین تخلفات خودروهای سنگین است.

وی با بیان اینکه طی ده ماهه امسال در تهران 21 درصد تصادفات فوتی مربوط به خودروهای سنگین بوده است، گفت: این آمار بسیار حائز اهمیت است. در تصادفات جرحی این عدد به 9 درصد می رسد.

تابناخیت از سهم خودروهای سنگین در تغییرات ناگهانی تصادفات خبر داد و ادامه داد: این تخلف باعث 21 درصد تصادفات منجر به فوت افراد شده است.

بررسی علل تصادفات فوتی دهمین ماه سال جاری در پایتخت نیز نشان می دهد که 24 درصد از علل تصادفات ناشی از عدم توجه به جلو است.

وی ادامه داد: خستگی، خواب آلودگی، خوردن، آشامیدن و صحبت با تلفن همراه رانندگان از دیگر عوامل تصادف خودروهای سنگین در تهران است.

بیشترین تصادفات وسایل نقلیه سنگین چه زمانی اتفاق می افتد؟

رئیس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران گفت: رانندگان وسایل نقلیه سنگین باید بدانند زمانی که در تقاطع بزرگراهی خارج از شهر تردد می کنند، فضا با محدوده بزرگراه های شهری متفاوت است.

بخوانید:  قیمت محصولات ایران خودرو با مالیات نوروزی (فروردین 1403)

15 درصد تصادفات منجر به فوت ناشی از رانندگی در جهت مخالف است. نکته دیگر در مورد خودروهای سنگین، دنده عقب آنهاست. خودروهایی که در جاده تردد می کنند به چرخ عقب کامیون ها توجه نمی کنند و این امر منجر به تصادف می شود.

به گفته وی، فاصله طولی و عرضی از دیگر نکاتی است که رانندگان وسایل نقلیه سنگین برای جلوگیری از تصادف باید رعایت کنند. تابناخیت ادامه داد: بیشترین سهم تصادفات وسایل نقلیه سنگین در بزرگراه ها رخ می دهد. بیشترین تصادفات سنگین خودروهای سنگین در بزرگراه آزادگان، بزرگراه شخصی، بزرگراه شهید لشگری و بزرگراه امام رضا رخ داده است.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ همچنین افزود: پلیس راهنمایی و رانندگی تهران پیگیری های زیادی برای روشنایی بخشی از بزرگراه امام رضا(ع) که در محدوده تهران بزرگ واقع شده است، اتوبان تهران، اقدام کنید.

وی افزود: حداکثر زمان تصادف خودروهای سنگین از ساعت 12 تا 16 است. زیرا حرکت خودروها همانند حرکت خودروهای سنگین است. از ساعت 8:00 تا 12:00 ظهر با 28 درصد در رتبه بعدی قرار می گیرد.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اضافه کرد: یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در خصوص خودروهای سنگین بحث خستگی و خواب آلودگی رانندگان وسایل نقلیه سنگین است زیرا معمولا مسافت طولانی را طی می کنند. وقتی این رانندگان به شهرها نزدیک می شوند، خسته و خواب آلود می شوند.

زبین خیت بیان کرد: از آنجایی که خودروها و موتورسیکلت های دیگری در نقاط کور این خودروهای سنگین وجود دارد، رانندگان می توانند از سیستم های پیشرفته و سنسورهای خوبی که برای این منظور وجود دارد استفاده کنند و این نقاط کور را به خوبی پوشش دهند.

بخوانید:  مطالبه‌ گری نسبت‌ به مرگ شهروندان در جاده‌ها

وی در پایان گفت: راننده کامیون عملاً مردم، خودروها و موتورسواران را در نقاط کور نمی بیند. بنابراین هشدار پلیس این است که رانندگان وسایل نقلیه سعی کنند در این نقاط کور قرار نگیرند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248210/%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D8%AE%D9%84%D9%81%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%86%DA%AF%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D8%B1%D8%B9%D8%AA-%D8%A7%D8%B6%D8%A7%D9%81%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C