آیا طرح ایلان ماسک سیستم های حمل و نقل عمومی جهان را تغییر خواهد داد؟

هایپرلوپ انقلابی در سفرهای طولانی مدت

هایپرلوپ یک روش حمل و نقل پیشنهادی است که هدف آن ایجاد انقلابی در سفرهای طولانی مدت است. این طرح در سال 2013 توسط ایلان ماسک پیشنهاد شد و از آن زمان توجه و علاقه بسیاری از شرکت ها و مهندسان مختلف در سراسر جهان را به خود جلب کرده است.

این مفهوم مبتنی بر ایده ایجاد یک محیط نزدیک به خلاء برای از بین بردن مقاومت هوا و دستیابی به سرعت هایی است که با هواپیماهای تجاری مطابقت دارد یا بیشتر از آن است.

اصطلاح «هایپرلوپ» از ترکیبی از پیشوند «هایپر» به معنای بیش از حد معمول یا فراتر از حد معمول و «حلقه» به معنای حلقه یا تونل تشکیل شده است که هدف این تونل ماورایی افزایش سرعت است.

این سیستم حمل و نقل که در حال حاضر در مرحله توسعه است و اجرای آن به زمان بیشتری نیاز دارد سرعت حمل و نقل را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. طراحی هایپرلوپ تاکنون چندین بار تغییر کرده است و چندین شرکت در حال حاضر در حال آزمایش طرح های مختلف برای این سیستم حمل و نقل جدید هستند.

سیستم هایپرلوپ مشابه سیستم مترو ریلی است که در حال حاضر در همه جای دنیا استفاده می شود و در واقع یکی از سیستم های حمل و نقل اصلی و حیاتی در جهان است. اما تفاوت این دستگاه با مترو را می توان در حرکت و سرعت آن دید. سیستم هایپرلوپ با حل یک مشکل ساده: اصطکاک، رسیدن به سرعت های بسیار بالا را ممکن می کند.

بخوانید:  اصلاح فرمول تعیین قیمت؛ کمترین خواسته فعالان صنعت خودرو

هایپرلوپ برای کاهش اصطکاک درون تونل یا لوله متحرک طراحی شده است. هوا تقریباً به طور کامل از تونل ها تخلیه می شود و در نتیجه می توان با به حداقل رساندن درگ آیرودینامیکی یا مقاومت هوا به حداکثر سرعت دست یافت. از سوی دیگر، حالت شناور مغناطیسی مشکلی مانند اصطکاک چرخ را که در سایر وسایل حمل و نقل زمینی وجود دارد، از بین می برد. تاکنون از این روش در قطارهای تندرو استفاده می شود. در این قطارها آهنربای قرمز برای ارتفاع و آهنربای آبی برای پایداری افقی است.

طرفداران Hyperloop ادعا می کنند که این دستگاه می تواند مزایای متعددی را نسبت به روش های حمل و نقل فعلی ارائه دهد. این موارد شامل سرعت بالا، زمان کوتاه سفر، مصرف کم انرژی و کاهش خطرات زیست محیطی است.

کارشناسان معتقدند که سیستم هایپرلوپ پتانسیل اتصال شهرهای بزرگ و مناطق مختلف را به یکدیگر دارد و جایگزینی پرسرعت برای سفرهای هوایی و سیستم های ریلی سنتی محسوب می شود.

همانطور که قبلا ذکر شد، حرکت هایپرلوپ در تونل های بدون هوا معلق است که علاوه بر افزایش قابل توجه سرعت، اصطکاک را نیز کاهش می دهد و امکان حرکت نرم و بدون پالس اضافی را فراهم می کند. علاوه بر این، شرایط آب و هوایی تأثیری بر این سیستم ندارد و از آنجایی که تنها یک تونل باریک برای حرکت لازم است، به راحتی می توان از حداقل فضا حداکثر استفاده را کرد.

اتصال شهرهای بنگلور و چنای در هند با فناوری هایپرلوپ

HyperloopTT که در دهه گذشته در این زمینه فعال بوده است، با دولت هند روی پروژه ای کار می کند که بر اساس این فناوری جدید، فاصله 345 کیلومتری بین شهرهای بنگلور و چنای را به هم متصل می کند. با کمک این پروژه، کالا و مسافران تنها در 30 دقیقه از بنگلور به چنای و بالعکس منتقل می شوند.

بخوانید:  روزنامه دنیای خودرو - شماره 1861

این پروژه در صورت اجرا به بزرگترین تحول در سیستم حمل و نقل یک کشور آسیایی تبدیل خواهد شد. آندرس دی لئون، مدیر عامل حمل و نقل هایپرلوپ، گفت: «ترانزیت سریع هایپرلوپ نحوه حمل و نقل کالاها در سطح جهانی را تغییر خواهد داد. با ترکیب نوآوری های کلیدی مانند سیستم های بارگیری سریع خودکار، حداکثر ظرفیت حمل بار و پیکربندی های انعطاف پذیر، ما یک طرح هایپرلوپ بهینه را برای حمل بار با سرعت های فوق العاده بالا و با قیمت های ارزان تر نسبت به حمل و نقل هوایی و زمینی ایجاد کرده ایم.
این سیستم باعث افزایش کارایی، پایداری و انعطاف‌پذیری در زنجیره تامین کالا در سراسر جهان می‌شود.»

علیرغم تمام مزایای فناوری هایپرلوپ که پتانسیل ایجاد انقلابی در صنعت لجستیک و حمل و نقل را دارد، انتقادات زیادی از سوی کارشناسان در رابطه با خطرات احتمالی استفاده از این سرویس وجود دارد.

برخی از داوران سفر در داخل یک ظرف فولادی تنگ و بدون پنجره به بیرون را تجربه‌ای ترسناک می‌دانند. این تجربه می تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد، به خصوص برای افراد مبتلا به مشکلات قلبی یا زنان باردار. از طرفی کارشناسان این نگرانی را مطرح کرده اند که اگر به هر دلیلی برق مرکز میس قطع شود، سرنشین داخل هایپرلوپ چه می شود؟ به گفته پروفسور ریچارد مولر، اگر آسیب پذیری کانتینرها در نظر گرفته نشود، این وسیله می تواند هدف حملات تروریستی و خرابکارانه باشد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248209/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%A7%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%A7%D8%B3%DA%A9-%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D9%85%D9%84-%D9%88%D9%86%D9%82%D9%84-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF