“راه حل واقع بینانه” حمایت از مصرف کننده است

خودروسازان ژاپنی در سرمایه گذاری روی خودروهای برقی پای خود را روی پدال گاز می گذارند! آره؛ درست است که فروش خودروهای برقی در حال کاهش است، اما مدیران ژاپنی می گویند که از نتایج این فصل درآمدی راضی هستند. با این حال، این موضوع مربوط به تولیدکنندگانی است که از کاهش قیمت باتری، ایجاد زیرساخت های شارژ کافی و رقابت برای برق شوکه نمی شوند.

به عبارت دیگر، خودروسازان ژاپنی دریافتند که گذار به برقی سازی آنطور که برخی انتظار داشتند پیش نمی رود و خریداران هنوز به طور کامل از محصولات الکتریکی استقبال نکرده اند.

در همین راستا روزنامه ژاپنی «تایمز» میزگردی را با حضور مدیران صنعت خودرو و استاد دانشکده بازرگانی INSEAD به رهبری یوچی میازاکی، مدیر ارشد مالی تویوتا ترتیب داد که در ادامه می خوانید.

ژاپن تایمز: با وجود کاهش تقاضا برای خودروهای برقی، شاهد آن هستیم که خودروسازان ژاپنی به سرمایه گذاری روی خودروها ادامه می دهند. چرا؟

استیون ما، مدیر مالی نیسان: زیرا مشتری سرعت الکتریکی را تعیین می کند. برق رسانی یک رشد خطی نیست. بلکه خط مستقیم است; بنابراین بالا و پایین خواهد رفت. اما شکی نیست که در دراز مدت رشد خواهد کرد. از سوی دیگر، بسیاری از خودروسازان از جمله تسلا با کاهش سرعت توسعه خودروهای الکتریکی، انتظارات خود را تغییر داده اند. بسیاری از مصرف کنندگان، تحت تاثیر تورم و نرخ های بهره بالا، هنوز خودروهای الکتریکی را دور از دسترس می دانند. زیرا برخی از خودروسازان هنوز محصولاتی را روانه بازار نکرده اند که فراتر از خریداران لوکس یا کسانی که زودتر از آنها استفاده می کنند جذاب باشد.

بخوانید:  فروش ۱.۱ میلیون دستگاهی خودرو برقی در ایالات‌متحده طی سال ۲۰۲۳

این عوامل به رکورد فروش مدل های هیبریدی تویوتا کمک کرده است. البته باید این نکته را هم اضافه کنم که این ضعف باعث افزایش سود در بازار خودروی ژاپن می شود و به شرکت ها فرصت می دهد تا زمان بیشتری را صرف ساختن قابلیت ها و توسعه خودروهای برقی کنند.

Nathan Faure استاد استراتژی در مدرسه بازرگانی INSEAD در فرانسه است: نباید فراموش کنیم که همیشه این خطر وجود دارد که یک خودروی هیبریدی برای شرکتی مانند تویوتا آنقدر جذاب باشد که در دام آن بیفتد. البته، به همین دلیل است که مدیران ژاپنی در پاسخ به این مشکل بسیار کند هستند – منظورم دقیق و وسواسی است. من یک بار نگران بودم که این اتفاق برای تویوتا هم بیفتد. اما اکنون که شاهد استقبال و اشتیاق مصرف کنندگان برای وسایل نقلیه الکتریکی هستیم، ممکن است این یک استراتژی عاقلانه باشد.

یویچی میازاکی، مدیر مالی تویوتا: خودروهای هیبریدی که نیاز به زیرساخت شارژ ندارند، حمایت مصرف کنندگان را جلب می کنند. این خودروها به عنوان یک “راه حل واقع بینانه” توسط مصرف کنندگان پشتیبانی می شوند.

ایجی فوجیمورا، مدیر مالی هوندا: ماه گذشته اعلام کردیم که این شرکت می داند که تقاضا برای خودروهای الکتریکی ممکن است کاهش یابد. با این حال، برای رسیدن به کربن صفر، “الکتریکی شدن باید فراتر رود.” به همین دلیل، خودروسازان به توسعه استراتژی خودروهای الکتریکی خود ادامه خواهند داد.

توموآکی ایموری، معاون اجرایی سوبارو: این شرکت هنگام تدوین برنامه سرمایه گذاری 1.5 تریلیون ین (10 میلیارد دلاری) خود برای برق رسانی، این احتمال را نیز در نظر گرفت که بازار خودروهای الکتریکی با فلات (مانند رکود یا توقف رشد) مواجه شود.

بخوانید:  قیمت 4 محصول جدید ایران خودرو اعلام شد

استیون مادر سال 2021، به منظور تسریع روند برق رسانی، نیسان متعهد به سرمایه گذاری 2 تریلیون ین در یک دوره پنج ساله شد. لذا این شرکت سرمایه گذاری های لازم را برای ارائه محصولات مناسب به مشتریان خود انجام خواهد داد.

یوچی میازاکی: تویوتا فکر نمی کند آنچه را که لازم است داشته باشد. زیرا تویوتا به دنبال طیف کاملی از پیشرانه‌های الکتریکی، هیبریدی و هیدروژنی باطری است تا بتواند پاسخگوی هر تقاضایی باشد.

ژاپن تایمز: اما از سوی دیگر هیچ خودروسازی ژاپنی به اندازه تویوتا از سوی گروه های محیط زیستی و برخی سرمایه گذاران به دلیل رویکرد مشورتی اش مورد انتقاد قرار نگرفته است. زیرا این شرکت اعلام کرد که علاوه بر خودروهای برقی باید به مدل های هیبریدی، سوخت های جایگزین از جمله هیدروژن و سایر فناوری ها نیز توجه شود.

یویچی میازاکی: آره؛ این درست است. زیرا وسایل نقلیه هیبریدی که به زیرساخت شارژ نیاز ندارند، به عنوان یک “راه حل واقع بینانه” از حمایت مصرف کنندگان برخوردار می شوند. بنابراین، ما به عنوان یک خودروساز جهانی، آماده فروش سالانه 5 میلیون خودروی گازسوز و برقی تا سال 2025 هستیم. یعنی یک سال زودتر از آنچه قبلاً هدف گذاری کرده بودیم. بر اساس پایگاه داده بازارهای fDI فایننشال تایمز، تویوتا، هوندا و پاناسونیک که باتری خودروهای تسلا و تویوتا را تامین می‌کنند، تنها شرکت‌های ژاپنی در بین 20 شرکت برتر بودند که متعهد به سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در فعالیت‌های مرتبط با خودروهای برقی بین سال‌های 2016 تا 2022 شدند. . .

از سوی دیگر، در خارج از ژاپن (به جز چین) نشانه هایی از کاهش تقاضا مشاهده می شود. به عنوان مثال، فورد در حال کاهش تعداد کارکنان در بخش تولید کامیون F-150 لایتنینگ خود است و جنرال موتورز نیز برنامه های توسعه تولید وانت برقی خود را به تعویق انداخته است. در اروپا، رنو برنامه های خود برای عرضه خودروهای برقی را کنار گذاشته است. فولکس واگن همچنین تلاش خود برای یافتن سرمایه گذار خارجی برای واحد باتری خود را به تعویق انداخته است.

بخوانید:  اعلام قیمت جدید محصولات ایران خودرو دیزل

البته همانطور که همه می دانیم، بلومبرگ نیز در اوایل این ماه گزارش داد که تسلا هشدار داده است که نرخ توسعه این گروه در سال جاری “بسیار پایین تر” خواهد بود. به همین دلیل، کارکنان در حال آماده شدن برای حذف مشاغل احتمالی هستند. ارزش سهام شرکت سازنده خودروهای برقی در سال گذشته حدود 20 درصد کاهش یافته است.

در پایان این میزگرد، یویچی میازاکی گفت که تویوتا باور ندارد آنچه را که لازم است داشته باشد. زیرا تویوتا به دنبال طیف کاملی از پیشرانه‌های باتری-الکتریک، هیبریدی و هیدروژنی است تا «آماده پاسخگویی به هر تقاضایی باشد».

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248208/%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AD%D9%84-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9-%D8%A8%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA