شلنگ فشار قوی به زودی به بسپار تابان صادر می شود

صنعت قطعات یدکی در دهه های اخیر مدیون برخی مدیران و شرکت ها شده است که اگرچه مشکلاتی وجود داشت، اما نه تنها از کار افتادند، بلکه روز به روز بر دامنه کار خود افزودند و میزان جذب قطعات را افزایش دادند. گروه پارت صنعتی لاستیک یکی از بزرگترین کارخانه های تولید قطعات یدکی در کشور می باشد. این گروه شامل بسیاری از شرکت‌های تابعه است که بخش بزرگی از نیازهای قطعات یدکی خودروسازان را تامین می‌کنند.

بسپار تابان به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های مهم این گروه، طی دو دهه گذشته، تامین شلنگ و لاستیک مورد نیاز خودروسازان داخلی به‌ویژه محصولات پرتیراژ مانند پژو، سمند و غیره را بر عهده داشته است. کیفیت بالای محصولات این شرکت باعث شده که تقریبا تمام بازار این قطعات در اختیار این شرکت باشد. بسپار تابان در سال جاری 25 درصد رشد وزن تولید داشته و بسیاری از قطعات وارداتی در گذشته را داخلی کرده است.

در همین زمینه با علی ردبوی مدیرعامل بسپارتاپان (از زیرمجموعه های گروه صنعتی پارت لاستیک) به گفت وگو نشستیم.

نقطه شروع فعالیت بسپارتابان از چه زمانی بوده و عمده فعالیت این شرکت چیست؟

بسپارتاپان زیرمجموعه گروه صنعتی پارت لاستیک است. فعالیت این گروه از سال 1962 آغاز شد. اما او در دهه 1970 با قطعات فشرده سازی و نوارهای مهر و موم شروع به کار در تجارت قطعات خودرو کرد. تمامی این قطعات در یک نقطه از مشهد تولید شد و در دهه 80 قطعات دیگری به گروه اضافه شد و حجم کار و خطوط تولید بسیار افزایش یافت. در نتیجه تولید قطعات به صورت تخصصی دنبال شد. مثلاً کویل القایی در یک شرکت مجزا و قطعات لاستیکی و لوله های لاستیکی مایع در یک شرکت دیگر تولید می شد. حتی کارگاهی که برای ما ابزار و قالب تولید می کرد تبدیل به یک شرکت جداگانه به نام همگر توس شد. یعنی کار ما آنقدر پیشرفت کرد که این شرکت تولید ابزار و قالب را برای شرکت های دیگر به عهده گرفت. در مجموع بیش از 14 شرکت تولیدی در خوشه صنعتی قطعات لاستیکی فعال هستند. شرکت بسبار تابان در سال 1361 تاسیس شد و ماموریت اصلی آن تولید شیلنگ های لاستیکی فشار ضعیف بود.

قبل از تاسیس شرکت بسپار تابان، آیا این شیلنگ های لاستیکی در ایران تولید می شد؟

آره؛ اما در سطح فنی بسیار پایین به خصوص برای بازار قطعات خودرو. این قطعات برای خودروهایی مانند پژو 206 و 405 عمدتاً در آن زمان وارد می شد. ما یکی از اولین شرکت هایی بودیم که دانش را در زمینه تولید شلنگ لاستیکی بومی سازی کردیم. اساساً روش استاندارد تولید این قطعات برای اولین بار در مجموعه تاپان بسپار و قطعات لاستیکی مورد استفاده قرار گرفت.

این جذب چگونه شکل گرفت و همکاری شما با شرکت های خارجی در چه سطحی است؟

قبل از تولید شیلنگ، روابط خوبی با شرکت های خارجی برقرار کرده ایم. اولین مورد کوپر استاندارد فرانسه بود که با او شروع به کار کردیم. با این شرکت انتقال دانش فنی نوار آب بندی را آغاز کردیم و پس از تصمیم به تولید شیلنگ در داخل، طی چندین سال همکاری با شرکای خارجی تجربیات خوبی کسب کردیم. برای تولید شلنگ، در ابتدای کار از دانش شرکت هاچیسون فرانسه استفاده کردیم و با توسعه خط تولید، خرید مواد اولیه، فرمولاسیون و غیره به آنها کمک کردیم. قطعات 206 و 405 را تولید کردیم و تولید انبوه این محصولات از سال 82 آغاز شد.

بخوانید:  راهکار میرسلیم برای خودروهای کم مصرف: بنزین را گران کنید!

در حال حاضر چند نوع شلنگ برای خودروهای فعلی تولید می کنید؟

شیلنگ ها دسته بندی های مختلفی دارند. شیلنگ برای انتقال آب، بخار، سوخت و هوا. ما همه اینها را در بیسپرتبان با فشارهای مختلف تولید کردیم. برنامه ما فشارهای کم و متوسط ​​بود. شیلنگ های فشار 30 تا 70 بار در برنامه تولید داشتیم. این روند تا سال 1396 ادامه داشت.بسپارتان به صورت انحصاری تمامی محصولات ایران خودرو را تولید می کرد. گرچه این گروه برای سازه کستر و بهمن کار می کرد. ما برای تمامی محصولات ایران خودرو که در بحث ادغام مطرح شد، شیلنگ تولید کرده ایم. ما توانستیم تامین کننده اول باشیم و یکی دو شرکت دیگر به عنوان تامین کننده دوم و سوم فعالیت می کردند. در سال 1395 همکاری را با سازه کاستار آغاز کردیم و در عرض یک سال موفق به اخذ تاییدیه لوازم یدکی پراید و طیبا شدیم. ما به عنوان اولین تامین کننده سازه گستر شروع به کار کردیم و در حال حاضر اکثر قطعات یدکی ما بیش از 70 درصد سهام سازه گستر را دارند. ما همچنین 70 درصد بازار شلنگ فشار ضعیف و متوسط ​​را به سابکو عرضه می کنیم.

چه مدل هایی تولید می کنید؟

ما در حال تولید تایبا، سینا، کوئیک و همه مدل های پراید بودیم و شاهین را در برنامه داشتیم. ما همچنین برای تمامی پروژه های جدید سازگستر، از جمله اطلس و آریا، شیلنگ طراحی می کنیم. در سابکو که شامل 206 برند و مدل مختلف سمند و دیناپلاس است، همین اتفاق افتاد. ما با 301 شروع به کار کردیم و بعد از رفتن او با تارا ادامه دادیم. پس از تعویض موتور مجبور شدیم برخی از قطعات را تغییر دهیم و شیلنگ ها را طراحی و تولید کنیم. قطعات ریرا را هم طراحی کردیم و برای تایید فرستادیم.

ظرفیت این قطعات چقدر است؟

درون نگری به معنای درونی کردن بخش است. اما این بدان معنا نیست که در بحث واردات مواد اولیه مستقل شویم. یعنی خودروساز مجبور نیست قطعات لاستیکی وارد کند و ما این کار را انجام می دهیم. اما لاستیک هایی که در نوارهای آب بندی، شیلنگ های لاستیکی، ضربه گیرها و … استفاده می کنیم کاملا وارداتی است. در واقع این مدل لاستیکی در داخل کشور تولید نمی شود. بر این اساس، لاستیک مورد استفاده در قطعاتی که تولید می کنیم، وارداتی است.

این لاستیک را از کجا وارد می کنید؟

واردات از ژاپن، کره جنوبی و کشورهای اروپایی انجام می شود. به هر حال لاستیک و مقداری مواد اولیه وارد می شود. اما دانش تولید لاستیک خودرو جذب شده و توانایی تولید انواع این لاستیک ها را به دست آورده ایم. زمانی که رنو پارس در ایران فعال بود، از ابتدا با شرکت ما در زمینه تولید قطعات لوله سوخت و نوارهای آب بندی تندر 90 همکاری داشت. زیرا ما دانش فنی چهار شرکت بزرگ اروپایی را داشتیم. تجربه و دانش فنی ما این امکان را به ما داد تا بتوانیم قطعه درخواستی رنو را تولید کنیم و حتی این قطعات را به رومانی صادر کنیم. زیرا لوگان همزمان در رومانی و ایران تولید می شد.

بخوانید:  مجلس نمایندگان به هدف خود در تصویب قانون واردات نرسید

چرا صادرات ادامه داشت؟

در آن زمان به داچیا صادرات داشتیم و نیاز ایران خودرو و سایپا را تامین می کردیم. اما مشکلات تامین مواد اولیه و مشکلات ارزی، کسب و کار را به جایی رساند که در تامین خطوط خودروسازان با چالش مواجه شدیم و رنو اجازه صادرات را نمی داد. رنو گفت: اولویت تامین قطعات یدکی در داخل ایران و پس از آن بحث صادرات است. در حال حاضر برای صادرات قطعات با روسیه وارد مذاکره شده ایم و کار با جدیت در حال پیشرفت است.

بسیاری از قطعات استاندارد نیستند و مختص خودرو هستند. ما به مصر صادرات داشتیم. زیرا خودروی 405 در این کشور تولید شده است. اما در پروژه های جدید قطعات استانداردی تولید خواهیم کرد که در هر خودرویی قابل استفاده است.

چقدر تولید به بازار لوازم یدکی اختصاص دارد و سهم خودروساز چقدر است؟

بیش از 70 تا 75 درصد تولید ما برای خودروسازان و حدود 20 تا 25 درصد برای خدمات پس از فروش است. به طور کلی، بسیاری از قطعات یدکی ما در بازار پس از فروش کاربرد کمی دارند. مگر در شرایط بسیار خاص. برای گروه بهمن از ابتدا نوار پنجره خودروهای مزدا در بیسپرتبان تولید می شد تا اینکه ماه گذشته تولید این خودرو متوقف شد.

آیا برنامه ای برای تولید خودروهای دیگر در بخش خصوصی دارید و آیا این موضوع برای قطعه سازان به صرفه است؟

همکاری با دو خودروساز کرمان خودرو و مادرش خودرو را آغاز کرده ایم و با آنها همکاری خواهیم کرد. اما سرعت تغییر در محصولات چینی بسیار بالاست. بنابراین نوع کار ما با ایران خودرو و سایپا قابل تعمیم به خودروسازان چینی نیست.
حداکثر طول عمر برخی از محصولات خودروسازان بخش خصوصی دو سال است و به طور کلی مشکل در تیراژ تولید است. به عنوان مثال، شیلنگ هایی که ما تولید می کنیم در چین با توزیع بالا تولید می شوند

می توان به عنوان مثال روزانه 200 قطعه را به یک شرکت ایرانی تحویل داد. اکنون 200 قطعه در روز عرضه خواهیم کرد. این باعث افزایش قیمت می شود.

تولید شلنگ و لاستیک برای خودروسازان چند درصد بر اهلی شدن آنها تأثیر می گذارد؟

فکر می کنم اهلی سازی 2-3 درصد موثر است.

روند تولید در سال جاری چگونه بود و با چه چالش هایی در این بخش مواجه بودید؟

اگرچه بحث حمایت از تولید از ابتدای سال مطرح شده است اما شرایط به گونه دیگری پیش رفته است. در ابتدای سال با بانک ها تماس گرفتیم که گفتند امسال سال رکود است و روی کمک بانک حساب نکنید. بانک ها تسهیلات ما را رد کردند. هر ساله کمک های مالی به ایران خودرو و سایپا ارائه می شد. اما امسال خبری نیست این روند منجر به افزایش چشمگیر فشار عرضه نقدینگی شده است. اما با وجود این شرایط تولید ما در بسپار تابان امسال با رشد وزنی 25 درصدی همراه بود. بر این اساس حجم تولید ما نسبت به سال های گذشته خوب است اما چشم انداز خوبی نمی بینیم.

بخوانید:  روزنامه دنیای خودرو - شماره 1889

فشار نقدینگی باعث کاهش کیفیت محصول بسپار تابان نشد. در واقع در شرایط فعلی بسیاری از قطعه سازان باید کیفیت کار را کاهش دهند. چگونه این مشکل را مدیریت کردید؟

از نظر کیفیت، سیاست نقدینگی، قیمت گذاری و محدودیت در واردات برخی مواد اولیه می تواند موثر باشد. قطعا طراحی و ساخت قطعات بر اساس مواد اولیه موجود و قیمت مورد نظر مشتری انجام می شود.

همانطور که قبلا اشاره کردم در تولید قطعات ما ماده اصلی که پلیمر مخصوص است وارد می شود و تمام تلاش خود را می کنیم تا شرایط توافق شده با مشتری مطابق با مستندات فنی حفظ شود.

برنامه های آینده شرکت بسپر تابان چیست؟

Senden تقریبا تمام مبردهای داخلی خودرو را تامین می کند. در سال های اخیر تولید شیلنگ های فشار قوی را با این شرکت توسعه داده و بحث کرده ایم. شیلنگ خنک کننده 100٪ قطعه وارداتی است. شیلنگ های مبرد شیلنگ های فشار قوی هستند و باید از کیفیت خوبی برخوردار باشند. دانش فنی این شیلنگ ها در گذشته به نوعی با همکاری شرکت های خارجی به دست آمده و سرمایه گذاری مناسبی در این بخش صورت گرفته است. این شیلنگ ها 7 لایه هستند و توانستیم خطوط تولید را راه اندازی و بومی سازی کنیم. نمونه مایع خنک کننده با شیلنگ های تولیدی ما برای تست و بررسی به خط تولید ایران خودرو ارسال شد. شیلنگ خنک کننده قطعه استانداردی است که در تمامی خودروها استفاده می شود و پتانسیل صادراتی بسیار خوبی دارد.

آیا برنامه ای برای صادرات این ویجت دارید؟

یکی از برنامه های صادراتی ما این محصول است. زیرا با دانش روز تولید می شود و از نظر قیمت می تواند با محصولات اروپایی رقابت کند. Senden شیلنگ ها را از ژاپن و کره تامین می کند. علاوه بر صرفه جویی 100 درصدی در نیاز به اسناد، قطعا این محصول را نیز صادر خواهیم کرد. تولید شیلنگ های فرمان هیدرولیک نیز در برنامه تولید ما گنجانده شده است. شیلنگ ترمز به دلیل پیچیدگی خاصی که دارد در حال حاضر وارداتی است. اما قصد داریم این محصول را نیز در خود جای دهیم. چون قطعه استاندارد است و قابل صادرات است. ما فناوری ساخت این شیلنگ را به دست آورده ایم و در ماه های آینده آن را تولید خواهیم کرد. تولید این شیلنگ ها نرخ ارز را تا 50 درصد کاهش می دهد.

آیا حاضرید برق بگیرید و وارد این بحث شوید؟ در این راستا چه قطعاتی را می توانید تولید کنید؟

با توجه به دانش بسیار خوب در زمینه قطعات پلیمری و فلزی و بهره گیری از امکانات آزمایشگاهی و تولیدی مناسب در این زمینه، مطمئناً سبد مناسبی از لوازم یدکی خودروهای برقی تولید خواهیم کرد. به طور کلی، برقی شدن بر بسیاری از سازندگان قطعات تأثیر می گذارد. زیرا بسیاری از شیلنگ های ما در یک وسیله نقلیه الکتریکی جایی ندارند. اما شیلنگ های دیگری نیز در این خودروها وجود دارد که می توان برای تولید آنها برنامه ریزی کرد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248389/%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%B4%DB%8C%D9%84%D9%86%DA%AF-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D9%82%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B2%D9%88%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D8%B3%D9%BE%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF