واردات خودرو و آینده مبهم بازار

هرچند میزان این تعرفه برای خودروهای هیبرید مناسب ارزیابی می‌شود، اما درصد آن برای خودروهای بنزینی که تا رقم ١٧١ درصد نیز تعیین شده، جای نقد و بررسی بیشتری دارد. به‌نحوی که عملا هزینه واردات خودروهای غیرهیبرید یا الکتریکی چند برابر می‌شود و به‌این شکل بحث آزادسازی واردات که هدف از آن سروسامان دادن به‌وضعیت بازار بوده است، آینده مبهمی پیدا می‌کند.

مبنای تعرفه واردات خودرو چیست؟

درحالی که تعرفه واردات خودرو در بیشتر کشورهای پیشرفته و درحال توسعه جهان این روزها بر مبنای میزان مصرف سوخت و همچنین حجم آلایندگی هواست، اما همچنان مبنای محاسبه تعرفه در ایران حجم موتور است. دراین مورد باید به‌این مساله توجه داشت که بین حجم موتور و میزان مصرف سوخت و آلایندگی هوا الزاما رابطه مستقیمی وجود ندارد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244795/%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D9%88-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%85%D8%A8%D9%87%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1