پلیس هرگز به رانندگان توصیه نمی‌کند هنگام رانندگی، تنقلات مصرف کنند!

اهمیت ایمنی جاده در پیشگیری از وقوع حادثه

چندی پیش سردار سیدتیمور حسینی، با اشاره به اهمیت حفظ جان انسان‌ها در تصادفات گفت: «تقریبا از سال ۱۳۸۵ به بعد، موفق شدیم آمار تلفات جاده‌ای را تا حد قابل‌توجهی کاهش دهیم. درواقع راه، وسیله‌نقلیه و راننده، سه عامل عمده تاثیرگذار در تصادفات جاده‌ای هستند؛ اما نمی‌توان سهم بالای خودرو و راه را نادیده گرفت. امروز در دنیا، خطای انسانی پذیرفته شده اما راه غیرایمن و وسیله نقلیه ناایمن به هیچ‌عنوان قابل‌پذیرش نیست. پس همه با هم، باید تلاش کنیم تا برای حفاظت از جان انسان‌ها با ایجاد یک راه ایمن و خودروی باکیفیت، خطای انسانی را جبران کنیم.»

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا در ادامه افزود: «سهم خطای انسانی در تصادفات جاده‌ای ۲۹درصد، راه ۲۰درصد و سهم خودرو به‌ویژه برخی خودروهای ناایمن داخلی ۵۱ درصد است که متاسفانه رقم قابل‌توجهی از سهم این تقصیرها به راه و خودرو اختصاص دارد.»

سردار حسینی در ادامه با گلایه‌مندی از وضعیت راه‌ها و نقاط حادثه‌خیز و تلاش پلیس راهور برای شناسایی و اصلاح آنها، گفت: «این موضوع را که ایمنی جاده، هم در پیشگیری از حادثه و هنگام وقوع حادثه، نقش پررنگی در کاهش خسارت دارد، انکار نمی‌کنیم. اصولا طراحی راه و استانداردهای آن‌ باید به‌گونه‌ای باشد که اجازه وقوع تصادف را به راننده ندهند و اگر تصادفی هم اتفاق افتاد، بتواند خسارت‌ها را به حداقل برساند. همچنین برطرف‌کردن و اصلاح نقاط پر تصادف می‌تواند بخش قابل‌توجهی از تصادفات جاده‌ای را کاهش و ایمنی راه‌ها و جاده‌های کشور را افزایش دهد.»

محورهای کویری، زمینه‌ساز خواب‌آلودگی رانندگان

بخوانید:  بازدید وزیر صنعت، معدن و تجات از اتو اکسپو تهران 1402

در همین رابطه سردار عباسعلی بهدانی‌فرد، فرمانده انتظامی استان یزد اعلام کرد: «امسال با هدف کاهش سوانح رانندگی در جاده‌های برون‌شهری این استان که اغلب به دلیل خواب‌آلودگی رخ می‌دهند، ۲تن تخمه شور در میان رانندگان این مسیرها توزیع شد. این ابتکار استان یزد موردتوجه فرماندهی انتظامی مرکز قرار گرفت و مقرر شد در دیگر استان‌ها نیز اجرایی شود.»

سرهنگ رحیم حاجی ده‌آبادی، رئیس پلیس راه استان یزد نیز در توضیح فواید توزیع تخمه شور بین رانندگان جاده‌ای گفت: «پلیس راه پس از بررسی و تجزیه و تحلیل تصادفات به این نتیجه رسید باتوجه به اینکه محورهای برون‌شهری استان یزد، کویری و فاقد چشم‌انداز طبیعی است، این مساله باعث خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان می‌شود. البته اغلب حوادث نیز بین ساعت ۱۴ تا ۱۸ بعد از ظهر رخ می‌دهند. پلیس به ناچار برای جلوگیری از افزایش تعداد جانباختگان و مجروحان، ایستگاه‌های ثابت و سیاری را در مبادی ورودی استان برپا و اقدام به توزیع چای، قهوه و تخمه شور کرد. البته توقف در این ایستگاه‌ها علاوه‌بر افزایش هشیاری هم باعث نشاط و شادابی راننده می‌شود و هم از حوادث جلوگیری می‌کند.»

رئیس پلیس راه استان یزد تاکید کرد: «پلیس هرگز به رانندگان پلیس توصیه نمی‌کند هنگام رانندگی تنقلات مصرف کنند، زیرا این کار ممکن است موجب حواس‌پرتی و بروز حوادث ناگوار شود، بلکه گفته می‌شود صرفا حین استراحت و توقف‌های کوتاه، این خوراکی‌ها را مصرف کنند.» وی اضافه کرد: «اینگونه اقدامات پلیس موجب شد امسال نسبت‌به سال قبل تعداد جانباختگان حوادث رانندگی جاده‌ای استان یزد ۱۱ نفر کمتر باشد.»

فرهنگ‌سازی توسط قربانیان حوادث رانندگی

بخوانید:  معجزه سبز «گودیر» در «CES»

یک کارشناس ایمنی درباره راهکارهایی که دنیا برای کاهش تصادفات جاده‌ای اجرا می‌شوند، اظهار کرد: «در برخی کشورها با همکاری افرادی که بر اثر تصادفات دچار آسیب نخاعی شدند، درخصوص کاهش تصادفات جاده‌ای فرهنگ‌سازی می‌شود؛ یعنی افراد آسیب‌دیده مربی حوزه تصادفات می‌شوند و به سایر شهروندان را آموزش می‌دهند. در این آموزش‌ها علاوه‌بر اینکه مربیان علت تصادف خود را شرح می‌دهند، سایر بحث‌های مرتبط با ایمنی را نیز مطرح می‌کنند. شنیده‌شدن این موارد از زبان قربانیان حوادث رانندگی برای افراد تاثیرگذار خواهد بود. باید از افرادی که بر اثر تصادفات رانندگی دچار آسیب شدند، کمک گرفت. این اتفاق به توانمندسازی افراد آسیب‌دیده نیز کمک می‌کند. همچنین در دنیا برای فرهنگ‌سازی درخصوص کاهش تصادفات جاده‌ای از سلبریتی‌ها، مربیان موتورسواری و اتومبیلرانی و پلیس هم کمک گرفته می‌شود. این افراد می‌توانند زبان گویای سازمان‌های امدادی باشند.»

وی در ادامه گفت: «سازمان‌های امدادی تعداد اندکی مربی دارند، اما این افراد با فراگیری آموزه‌هایی درباره تصادفات می‌توانند این موارد را به جامعه منتقل کنند. باید به افراد آموزش داد که اگر تصادفی اتفاق می‌افتد امدادرسانی‌های اولیه را بلد باشند. در جاده‌ها نیز به دلیل مسافتی که میان فردی که تصادف کرده و نیروی امدادی وجود دارد، نیروها دیرتر به محل می‌رسند، پس باید مردم برخی نکات اولیه‌ ضروری در لحظات اولیه تصادفات را آموزش ببینند.»

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246444/%D9%BE%D9%84%DB%8C%D8%B3-%D9%87%D8%B1%DA%AF%D8%B2-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D9%88%D8%B5%DB%8C%D9%87-%D9%86%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF-%D9%87%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%AA%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81