کیفیت محصولات شافک دانا دو برابر نمونه های چینی است

شرکت “شفاک دانا” یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده قالب، قطعات پلیمری و مونتاژ آینه خودرو در ایران است که در سال 1359 فعالیت خود را آغاز کرد و پس از 13 سال فعالیت توسط گروهی از مجرب ترین کارشناسان و متخصصان این صنعت، فعالیت خود را آغاز کرد. موفق شد تا سال 1372 به عنوان یکی از اولین شرکت های قطعه ساز سهم بسزایی در خودکفایی صنعت خودرو ایران به دست آورد.

این شرکت که دارای دو کارخانه تولیدی در شرق تهران و شهرک صنعتی هشتگرد است، در سال 1400 ضمن راه اندازی خط تولید آینه های برقی و تزئینات تارا، تفاهم نامه سه جانبه ای برای طراحی و تولید آینه های هوشمند خودرو با سابکو و یک شتاب دهنده دانش محور در همین راستا با مهندس حمید رضا دادمار، مدیرعامل شرکت شافک دانا گفت وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه خواهید دید.

نقطه شروع، شروع یا اوج فعالیت گروه شفق دانا چه زمانی بوده است و در حال حاضر جایگاه این گروه در صنعت خودرو و قطعات یدکی چگونه است؟

فعالیت شافک دانا در سال 1359 توسط مهندس ایرج قاسمی قاضی موسس این شرکت آغاز شد. اوج این فعالیت را می توان سال 1373 دانست که سال آغاز جدی صنعت قطعات یدکی و خودکفایی در صنعت خودرو در ایران بود و این گروه فعالیت خود را در صنعت قطعات یدکی خودرو در سال 1394 آغاز کرد. کشور با تغییر نام به “شفاک” دانا این شرکت در سال 1395 با تغییر مسیر از تولید قطعات پلیمری خودرو به مونتاژ آینه خودرو تاسیس شد و امروزه به عنوان یکی از ارکان اصلی تامین آینه بغل خودرو به ایران فعالیت می کند. گروه صنعتی خودرو و سایپا.

بخوانید:  سوالات متداول در دور دوم فروش یکپارچه خودرو

چه میزان از تولید شما به خطوط تولید خودروسازان می رود و چه سهمی از تولید شما به واحد خدمات پس از فروش اختصاص می یابد؟

بیش از 80 درصد تولید ما مستقیماً در تولید خودروسازان داخل کشور و کمتر از 20 درصد در شبکه خدمات پس از فروش ایساکو و سایپا یدک و شبکه خدمات پس از فروش مابقی استفاده می شود. کشورها. خودروسازان داخل کشور

مهمترین دستاوردهای شما در سال های اخیر چیست؟

مهمترین دستاوردهای ما ایجاد ارزش در مدیریت منابع انسانی است. با تغییر روندهای کنونی، برای جذب نیروهایی که قادر به پیشبرد اهداف سازمان باشند، تلاش کردیم و آثار این تغییر در لحظه لحظه شکوفایی این سازمان نمایان می شود.

آیا در زمینه تامین قطعات یدکی با خودروسازان خصوصی همکاری می کنید؟

با توجه به نفوذ روزافزون خودروسازان دیگر، شروع به خودکفایی در آینه بغل خودروسازان دیگر کرده ایم. پیشینه این کار با درایت سازمان سومات و الزام خودکفایی در قطعات یدکی شکل گرفت و خودروسازان بدون توجه به الزام وزارت سومات که خودکفایی در قطعات یدکی آنها را به همراه خواهد داشت این امر را مهم می دانند. کاهش هزینه ها و تبادل ارز. از این منظر پروژه های متعددی را برای سال 1403 در زمینه خودکفایی در آینه بغل برای سایر خودروسازان آغاز کردیم.

روند تولید شافک دانا در سال جاری با توجه به چالش ها و مشکلاتی که این صنعت شاهد آن است چگونه بود؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم با تغییر رویکرد نیروی انسانی و افزایش کیفیت و ظرفیت توانستیم در سال 1402 هجری شمسی کیفیت محصولات این شرکت را به 100 درصد برسانیم که این دستاورد دیگری نسبت به سال 1401 هجری قمری است و این روند ادامه دارد.

بخوانید:  راهنمای خرید لوازم یدکی خودرو های چینی جک و چری در بازار ایران

با تشدید تحریم ها شاهد کاهش کیفیت تولید در برخی از بخش های صنعت خودرو و قطعات یدکی بوده ایم. از چه راه حل هایی برای مدیریت این چالش برای حفظ و بهبود محصولات خود استفاده کرده اید؟

آره؛ دقیقا. در این زمینه با شما موافقم که تشدید تحریم ها باعث افت کیفیت اکثر محصولات شده است. زیرا قبلا مواد اولیه از کشورهای اروپایی خریداری می شد. اما با تشدید تحریم ها، تولیدکنندگان شروع به واردات از چین یا تایوان کردند و ما هم از همین شرکت ها هستیم. اما با پیگیری و تلاش فراوان توانسته ایم کیفیت تامین کنندگان چینی خود را ارتقا دهیم.

به موازات این موضوع، روی خودکفایی شرکت در تامین مواد اولیه نیز کار کرده ایم تا بتوانیم وابستگی خود را کاهش دهیم. در این راستا پروژه های زیادی اجرا شده است. از جمله تولید چراغ راهنمایی روی آینه. امروز هم که در کنار شما هستیم وابستگی ارزی برای این محصول وجود ندارد و به جرات می توان گفت در مقایسه با تولیدکنندگان چینی حداقل دوبرابر مزیت کیفی داریم.

در سال 1400 خط تولید آینه برقی و تزئینی تارا را به بهره برداری رساندم. در حال حاضر گردش مالی این خط چقدر است و نسبت عرضه این قطعات به تارا به شما چقدر است؟

ما در حال حاضر تنها تامین کننده آینه تارا هستیم و روزانه حدود 400 مجموعه آینه برای این خودرو ارسال می کنیم. قطعات جانبی این آینه نیز توسط شرکت شافک دانا تولید می شود و به لطف خدا در تامین این آینه با مشکلی مواجه نشدیم.

بخوانید:  نتایج استاندارد ایمنی استرالیا 2023: 5 ستاره ایمنی برای تیگو 7 پرو

در حال حاضر برای چه خودروهایی لوازم یدکی و کیت تریم داخلی تامین می کنید و برای کدام محصولاتی که در آینده به بازار عرضه می شود در تامین قطعات یدکی فعالیت دارید؟

تمامی آینه های گروه صنعتی ایران خودرو توسط شرکت شفاک دانا تامین می شود، آینه های شاهین و اطلس را برای گروه سایپا راه اندازی کرده ایم و در صورت نیاز تولید هر نوع آینه دیگری نیز در حد توان این شرکت است و آماده همکاری هستیم. در مورد خودکفایی همه خودروها کشور را اعلام می کنیم.

دو سال پیش، شما یک یادداشت تفاهم سه جانبه برای طراحی و ساخت آینه های هوشمند خودرو با سابکو و شتاب دهنده دانش امضا کردید. در حال حاضر این توافق در چه مرحله ای است؟

این تفاهم نامه در حال اجراست. ما در حال حاضر روی تولید آینه‌های خودرو «RERA» یا محصول پروژه K125 کار می‌کنیم که آینه‌های هوشمند مجهز به سیستم هشدار نقاط کور یا BSD هستند.
(تشخیص نقطه کور) می تواند هنگام رانندگی نقاط کور آینه را به راننده هشدار دهد و همچنین مجهز به دوربین 360 درجه است که در سال 1403 مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248515/%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%B4%D9%81%D9%82-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%A7-%D8%AF%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1-%D9%86%D9%85%D9%88%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA