Stellantis در مقابل خودروسازان چینی!

Stellantis یک گروه خودروسازی بین‌المللی و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در جهان است که در سال 2021 تأسیس شد. این شرکت از ادغام دو شرکت بزرگ خودروسازی PSA Group (مارک‌های پژو، سیتروئن، DS، Opel) و گروه FCA شکل گرفت. برندهای فیات، کرایسلر، جیپ، دوج، آلفارومئو و مزدا).

تهدیدات غیر قابل انکار

کارلوس تاوارس، مدیرعامل Stellantis در یک میزگرد تخصصی اعلام کرد که خودروسازان چینی مانند BYD و دیگر تولیدکنندگان منطقه در حال تولید خودروهای برقی با قیمت 30 درصد کمتر از خودروسازان غربی هستند و چینی ها در حال حاضر تهدید اصلی در منطقه هستند. این بخش آنها در حال تغییر بازار اروپا هستند و به عنوان یک شرکت چند ملیتی، Stellantis می داند که باید با آنها در بازارهای سراسر جهان رقابت کند.

تاوارس تأیید می کند که این رقابت شامل بازار آمریکای شمالی می شود. شرکت های چینی در حال ایجاد کارخانه هایی در مکزیک هستند که واجد شرایط واردات خودرو به ایالات متحده تحت USMCA (موافقتنامه تجارت آزاد کانادا، مکزیک و ایالات متحده) هستند. مکزیک از سرمایه گذاری در این بخش و ایجاد شغل استقبال می کند و هنوز تصمیمی برای رد فعالیت این شرکت های خارجی ندارد. مدیرعامل Stellantis معتقد است که تنها راه برای رقابت با خودروسازان چینی، ارائه محصولات الکتریکی با کیفیت بالا و ارزان و در عین حال صرفه جویی در هزینه های تولید است.

یکی از راه‌های غلبه بر آنها، روی آوردن به تولید خودروهای الکتریکی Leapmotor در کارخانه‌های Stellantis است. Stellantis می تواند با استفاده از فناوری شریک چینی Leapmotor، خودروهای الکتریکی را در هر یک از کارخانه های خود در سراسر جهان تولید کند. این روش در اروپا یا سایر بازارهایی که فروش خودروهای چینی از قبل آغاز شده است، موثر خواهد بود.

بخوانید:  حضور چشمگیر کرمان موتور در اولین رویداد اکوسیستم خودروهای برقی

سنگسار طبق قانون

یکی از خواسته های مدیرعامل Stellantis از دولت آمریکا و اتحادیه اروپا تثبیت مقررات به گونه ای است که خودروسازان 4 تا 5 سال زمان لازم برای طراحی خودروهای جدید با فناوری های مورد نیاز برای رسیدن به استاندارد آلایندگی و سایر مقررات را داشته باشند. در همین حال، شرکت چینی BYD اعلام کرد که برای تولید برخی از خودروهای الکتریکی جدید خود به 18 ماه زمان نیاز دارد.

Stellantis در حال حاضر برنامه ای برای عرضه 18 خودروی الکتریکی خود در سال 2024 اعلام نکرده است. اما اگر در انتخابات آتی دولت ها به دنبال توسعه خودروهای بدون آلایندگی و خودروهای الکتریکی باشند، Stellantis آماده است و برنامه هایی در این بخش تا سال 2027 دارد.

اگر دولت‌های جدید مردد هستند و می‌خواهند روند حرکت به سمت خودروهای بدون آلایندگی را کاهش دهند، مدیرعامل Stellantis می‌گوید که او نیز برای این کار آماده است. به همین دلیل، دوج چارجر در سال 2025 یک خودروی الکتریکی بر اساس پلت فرم بزرگ STLA تولید خواهد کرد. اما نسخه هایی با موتور احتراق داخلی نیز برای این محصول موجود است.

اما در نهایت وقتی برای اصلانتیس مشخص شد که سیاست دولت به کدام سمت می رود، ظرفیت تولید کارخانه ها برای سال 2028 به بعد تکمیل خواهد شد.

مدیر عامل Stellantis معتقد است که تعادل قیمت ضروری است. هدف این شرکت فروش خودروهای برقی به همان قیمت خودروهای موتور احتراقی و کسب سود است. مهم است که چگالی سلول‌های باتری را دو برابر کنید تا کوچک‌تر، سبک‌تر و ارزان‌تر شوند.

اهمیت توجه به رقابت مستقیم

بخوانید:  واردات خودرو با سرعت لاک‌ پشت!

به منظور حفظ فرصت های شغلی در صنعت خودرو آمریکا و برندهای داخلی، تعرفه های گمرکی جدید بر خودروهای وارداتی از چین به آمریکا اعمال شد. با این حال، مدیر عامل Stellantis اظهار داشت که او به ویژه نگران تصمیمات دولت بایدن در مورد محافظت از برندهای غربی در برابر رقبای چینی نیست.

اگرچه سیستم فعلی تعرفه ها برای محافظت از خودروسازان غربی در برابر هجوم برندهای چینی وجود دارد، اما نگرانی هایی در مورد یافتن راه های دیگری برای ورود به بازار خودرو آمریکا وجود دارد. این امر احتمالاً با ایجاد کارخانه‌های خودروسازی در مکزیک و استفاده از تجارت آزاد بین مکزیک، کانادا و ایالات متحده انجام می‌شود.

این خطر ناشی از برندهای چینی، همراه با نگرانی در مورد امنیت داده های خودروهای هوشمند، برخی از کارشناسان و مقامات صنعت خودروی آمریکا را بر آن داشته تا خواهان تصویب تعرفه های جدید برای جلوگیری از ورود خودروهایی با ریشه چینی بدون توجه به این موضوع شوند. از جایی که در آن قرار دارند. ساخته می شوند. اما کارلوس تاوارس، مدیرعامل Stellantis معتقد است که این اقدامات برای به تاخیر انداختن تهاجم اجتناب ناپذیر چین مفید نیست.

او خاطرنشان می کند: «من هیچ نوع حمایت و حمایتی نمی خواهم. زیرا ما یک شرکت جهانی هستیم و بنابراین در هیچ کجا محافظت نخواهیم شد. تصمیمات دنیای غرب برای حمایت از صنعت خودرو در سایر نقاط جهان اعمال نخواهد شد. وی افزود: با برندهای چینی در آمریکای لاتین، آفریقا، خاورمیانه و جاهای دیگر روبرو خواهیم بود، بنابراین تنها گزینه ما رقابت مستقیم خواهد بود.

بخوانید:  دیدار با اطلس الکتریک در نمایشگاه اکوسیستم وسایل نقلیه الکتریکی

جاده هرگز صاف نیست!

البته، برندهای فرعی Tavares و Stellantis در حال حاضر نمی توانند چنین کاری انجام دهند. از آنجایی که برخی از برندهای چینی خودروهای برقی را با قیمت مدل های بنزینی عرضه می کنند، تاوارس در تلاش است تا با ارائه محصولاتی مانند سیتروئن e-C3 که یک شاسی بلند کوچک و بدون آلایندگی است، فاصله بین خودروهای الکتریکی و خودروهای احتراق داخلی را کاهش دهد. و قیمت آن حدود 25000 تومان است.

این خودرو از بهار امسال وارد بازار می شود و قیمت آن کمتر از ۲۲ هزار دلار خواهد بود. Stellantis همچنین از پلتفرم الکتریکی هوشمند و ارزان قیمت خود برای تولید محصولات مشابه با برندهای دیگر استفاده خواهد کرد. اما احتمال ورود این خودروها به آمریکا کم است.

گفتنی است که Stellantis و Tavares ارتباط نزدیکی با بازار خودرو چین دارند. زیرا آنها سال گذشته یک جوینت ونچر با لیپ موتور تشکیل دادند. این خودروساز 1.5 میلیارد دلار سهام لیپ موتور خریداری کرده و به دنبال تولید خودرو در اروپا است. اما امسال با مانعی به نام تعرفه واردات خودروهای برقی چینی به اروپا مواجه شد.

در پایان شایان ذکر است که ایلان ماسک به عنوان یکی از مدیران ارشد صنعت خودروی آمریکا اخیرا نسبت به هجوم برندهای چینی به بازار و نابودی سایر خودروسازان هشدار داده است. ماسک می گوید تنها راه مبارزه با این شرکت ها ایجاد موانع و موانع تجاری است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248525/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%86%D8%AA%DB%8C%D8%B3-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA