در نشست رویداد فناورانه خودرو های آینده ۲، منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: این نشست از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در مسیر تولید خودروهای آینده گام های خوبی برداشته شده است که امیدواریم با همکاری مشترک صنعت خودرو کشور و شرکت های دانش بنیان بیش از پیش به اهداف ترسیم شده نزدیک شویم.
شاهین عذبی مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا هم در این مراسم گفت: فلسفه برگزاری رویداد فناورانه ۲ استفاده از تمام ظرفیت های موجود در صنعت خودرو است و در این مرکز فضای مناسبی ایجاد شده تا شرکت های دانش بنیان اخرین دستاوردهای خودر را در راستای کمک به صنعت خودروهای نوین عرضه کنند.
او افزود: با متمرکز کردن وظایف و توجه ویژه به دانشگاه های مطرح کشور می توان شرایط و بستر لازم برای طراحی و تولید خودروهای آینده و استفاده از توان و ظرفیت علمی کشور را بیش از پیش مهیا کرد.
در این مراسم با حضور مدیران عامل شرکت های خودروساز و شرکت های دانش بنیان ۴ تفاهم نامه در زمینه خودروهای برقی و هیبریدی، زیرساخت، روش های تست و آزمون و متصل امضاء شد.
مدیرعامل گروه سایپا افزود: در این مرکز تولید موتور سیکلت های خودشارژ برقی در دست اجراست که این پروژه در صورتی که به نتیجه برسد می تواند در صنعت حمل و نقل به ویژه موتورسیکلت تحول بزرگی ایجاد کند.
او افزود: این رویداد با چهار محور خودروروهای برقی و هیبریدی، زیرساخت، روش های تست و آزمون و متصل و با حضور ۵۰ شرکت، ۲۲ پنل تخصصی و ۲۵۰ شخص حقیقی و حقوقی از شرکت های دانش بنیان و صاحب نظران صنعت خودروهای نوین برگزار شده و در ۲۹ غرفه محصولات نوین به نمایش در آمده است.
در ادامه این مراسم محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: طراحی خودروهای برقی یکی از اقدامات مهم در آینده است ولی نباید فراموش کرد طراحی و تولید خودروهای لیتیومی در جهان تهدید بزرگی برای خودروهای برقی محسوب می شود.
او خاطر نشان کرد: در چند سال گذشته بحث نیاز و توجه ویژه به خودروهای آینده از طرف متخصصان صنعت خودرو عنوان شده بود که در مسیر تهیه قوانین و آیین نامه ها قرار گرفت و در حال حاضر با همت شرکت های داخلی و دانش بنیان به مرحله طراحی و تولید رسیده است و باید بیشتر با این فناوری آشنا شویم و سرمایه گذاری لازم در این بستر صورت پذیرد.
منطقی تاکید کرد: ساخت خودروهای آینده با مونتاژ کاری متفاوت است نیاز است ابتدا از طراحی شروع شود که با این کار علاوه اینکه از وابستگی خارج می شویم با تقویت انجمن قطعه سازی کشور شرایط تولید قطعات خودروهای آینده فراهم خواهد شد و باید در مسیر درستی که انتخاب کرده ایم، کانون رقابت در فن آوری نوین باشیم.
او افزود: در گروه سایپا سیستم ناوبری ملی طراحی و ساخته شده که این موضوع به لحاظ عملیاتی در دنیا بی نظیر است، به نحوی که در این محصول با همکاری سیستم مخابراتی در هر شرایطی قابلیت رهگیری وجود دارد و از ویژگی مهم ناوبری ملی وصل بودن به سیستم برقی خودرو است که رهگیری را در هر شرایطی امکان پذیر می کند.
دبیر ستاد فنی و پیشرفته ریاست جمهوری گفت: وقتی صحبت از دانش به میان می آید حضور شرکت های دانش بنیان پررنگتر می شود که در این مسیر نیاز است از توان شرکت های دانش بنیان داخلی بیشتر حمایت شود و همچنین از پتانسیل شرکت های دانش بنیان خارجی و استارت آپ ها در مسیر تحقیق و توسعه استفاده بهینه شود.
مدیرعامل گروه سایپا تصریح کرد: تلاش داریم تا از خودروهای جاری الگوبرداری کنیم تا خودروهای آینده با کیفیت تر تولید و عرضه شوند و در این مسیر از تمامی ظرفیت های گروه سایپا و کشور در راستای بهبود فرایند ساخت و افزایش کیفیت بهره خواهیم برد.
به گزارش پایگاه اخبار خودرویی ایران به نقل از سایپانیوز، دومین رویداد فناورانه خودروهای آینده با حضور معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، مدیران ارشد صنعت خودرو و مدیران عامل شرکت های دانش بنیان در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا برگزار شد.
گفتنی است در این مراسم از خودرو شاهین در پروژه ناوبری ملی خودروهای متصل با همکاری شرکت ایرانسل و همچنین دو کتاب در حوزه خودرو با همکاری شرکت ایرانسل و ستاد حمل و نقل پیشرفته و مرکز تحقیات و نوآوری صنایع خودرو سایپا رونمایی شد.