صنعت خودرو بدون سیاستگزاری مشخص رها شده است

این روند باعث شده است هر روز یک تصمیم جدید برای این صنعت گرفته شود و مسیر اصلی درحال ناپدید شدن باشد. در همین زمینه محسن رزمخواه، فعال صنعت قطعه کشور به بیان نظرات خود پرداخت.

سیاستگزاری فعلی در حوزه صنعت خودرو و قطعات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نبود سیاست‌های منسجم در صنعت خودرو موجب شده اکنون شاهد وضعیت جزر و مدی باشیم. متاسفانه نبود استراتژی توسعه صنعتی در خودروسازی موجب شده است سیاستگزار هر روز برنامه‌ای را برای این صنعت تدارک ببیند؛ یک روز از ساخت داخل حمایت کرده و روز دیگر واردات خودروهای دست‌دوم به کشور را آزاد می‌کند. استراتژی توسعه صنعت خودرو یعنی تکلیف خود را در رابطه با حمایت واقعی از این صنعت یا سیاست واردات خودروهای دست‌دوم و اینکه تا چه زمانی از تولیدات داخل و یا واردات خودرو حمایت می‌کنیم، روشن کنیم.

چرا واردات خودروهای دست‌دوم را سیاست نادرستی ارزیابی می‌کنید؟

واردات خودرو سیاستی بوده که همیشه از آن به عنوان اهرم رقابت‌پذیری در صنعت خودرو استفاده می‌شد اما واردات خودروهای کارکرده که ظاهرا قرار است با هدف جلب رضایت مصرف‌کننده اجرایی شود، در حقیقت موجب لطمه به صنعت خودرو خواهد شد. متاسفانه به‌رغم اینکه سال‌هاست صنعت خودرو از نبود سیاست یکپارچه رنج می‌برد و بارها در این زمینه هشدار داده‌ایم اما همچنان این موضوع جایگاهی در برنامه‌های سیاستگزار ندارد در حالی که برای داشتن صنعتی در تراز بین‌المللی باید استراتژی صنعتی داشته باشیم.

این روند چه شرایطی را برای صنعت خودرو کشور ایجاد کرده است؟

اگر در گذشته مدیریت شرکت‌های خودروسازی، چگونگی تامین تجهیزات و ماشین‌آلات خط تولید، هزینه‌های مواداولیه و تامین نقدینگی صنعت قطعه و خودروسازی براساس یک برنامه حمایتی تنظیم می‌شد، اکنون در سطح صنعت خودرو کره‌جنوبی بودیم اما نبود سیاست‌های منسجم در این صنعت موجب شد شاهد وضعیت جزر و مدی در این صنعت باشیم. البته عواملی چون تحریم‌ها، قطع روابط بین‌المللی و دولتی بودن خودروسازی نیز بی‌تاثیر در ایجاد این شرایط نیست.

بخوانید:  مقرر شد بیمه شخص ثالث 35 درصد افزایش یابد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248164/%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D8%AE%D8%B5-%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA