آیا جاده چالوس تاریخ انقضا دارد؟

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

جمعه هفته گذشته نیز یک نفر بر اثر سقوط سنگ از ارتفاعات در منطقه هریجان در این محور جان خود را از دست داد و بعد از ماه‌ها، جاده چالوس بار دیگر به سرخط خبرهای مدیریت بحران مازندران برگشت.

در این میان فرمانده پلیس راه کندوان به نکته مهمی اشاره کرد و افزود: «این محور اگرچه در حوزه جغرافیایی شهرستان چالوس واقع شده، ولی خدمات ملی می‌دهد، این در حالی است ‌که بودجه آن شهرستانی بوده که همه مسئولان منطقه به آن واقف هستند. اعتبارات اختصاصی این محور باید متناسب با خدمات ملی باشد چراکه آمار تردد خودروها در برخی از روزهای سال مانند تعطیلات نوروزی امسال تا ۵۰ هزار مورد ثبت شده است.»

جاده چالوس، آذرماه سال ۱۳۱۲ افتتاح و پس از پنج سال یعنی در سال ۱۳۱۷ تونل کندوان در آن احداث شد. این محور حدودا 90ساله با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم کرده و هر روز داستان فرسودگی این جاده خاطره‌انگیز اما خطرناک دردسرهای بیشتری برای راهداران و مردم ایجاد می‌کند.

همچنین روز گذشته معاون راهداری درباره آخرین وضعیت ترمیم بخش‌هایی از محور کرج ـ چالوس که به‌دلیل سیلاب اخیر آسیب دیده است، گفت: «مسیر ‌کرج تا شهرستانک در محور کندوان در سیلاب اخیر بیشترین آسیب را دیده است. در این منطقه یک مسیر 50متری از جاده کاملا از بین رفته و حفره بزرگی ایجاد شده است.»

محور ارتباطی کندوان به علت تردد شبانه‌روزی هزاران خودرو، علاوه‌بر رفع نقاط حادثه‌خیز، نیازمند تقویت امکانات و تجهیزات پلیس‌راهی، راهداری و امدادی است تا خدمات به‌ویژه در مواقع بروز حوادث طبیعی و تصادفات بدون دغدغه ارائه شود.

بخوانید:  مسابقه بزرگ بیمه، اطمینان موتور سواران؛ بیمه دات کام اینبار هم متفاوت!

وی در این باره گفت: «جاده چالوس قدمت بالایی دارد و دستکاری انسانی زیادی در آن صورت گرفته است. سرعت و مخاطرات اتفاقاتی که در جاده رخ داده، مدام روبه افزایش است. دستکاری انسانی هم این روند را تسریع کرده اما باید توجه کنیم طبیعت هم کار خود را انجام می‌دهد و مزید بر علت خواهد شد. بنابراین تا زمانی‌که مسایل جاده به صورت کامل بررسی نشود، نمی‌توان گفت جاده چالوس امن است. اتفاقاتی که رخ می دهند، نشان داده‌اند این جاده فرسوده و پیر شده است و شاید دیگر نتوان از آن استفاده کرد. باید پاسخ این علامت سوال ها را با مطالعه و پایش داد.»

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244751/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%DA%86%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%B3-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D8%A7%D9%86%D9%82%D8%B6%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF

به‌گفته وی، وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری کشور و منطقه با وجود تلاش خوبی که در این محور دارند، باید پای کار بیایند تا این مشکل به صورت ریشه‌ای حل شود.

حوادث چند روز قبل این جاده نیز زنگ خطر دیگری در این باره بود. اوایل هفته، یک خودرو پراید حامل چهار سرنشین که از تهران عازم شمال بود، متاسفانه در محدوده کندوان و حوالی منطقه «کمرزرد» به علت سقوط ناگهانی سنگ از ارتفاعات دچار حادثه شد که در این سانحه، دونفر جان باختند و دو تن هم مصدوم شدند.

در پایان، مرور نظر کارشناسی رئیس آزمایشگاه مکانیک خاک سازمان زمین‌شناسی درباره آینده این جاده تاریخی نیز بسیار مهم است.

جاده چالوس یکی از جاده‌های خاطره‌انگیز و نوستالژیک کشور به‌شمار می‌شود و کمتر کسی است که حداقل یک‌بار از این جاده عبور نکرده باشد؛ اما بسیاری از کارشناسان معتقدند این جاده باید از حالت کنونی و ترافیک‌های سنگین خلاص شود تا بتوان آن‌را به عنوان اثری تاریخی برای آیندگان حفظ کرد.

بخوانید:  آن‌چه ما «OEM» می‌نامیم، «مشتریان» هستند!

محور کندوان یکی حساس‌ترین و حیاتی‌ترین محورهای پرتردد کشور محسوب می‌شود که مسئولان امر باید به همه بخش‌های این محور توجه ویژه داشته باشند.