آیا واردات ۷۴ هزار خودرو در ۳ ماه امکان‌پذیر است؟

طبق آن‌چه در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ آمده و براساس آیین‌نامه اجرایی آن، جانبازان ۷۰ درصد ویژه و بالاتر تا سقف ۳۵ هزار یورو، جانبازان ۷۰ درصد غیرویژه تا سقف ۳۰ هزار یورو و جانبازان ۵۰ تا ۶۹ درصد نیز تا سقف ۲۵ هزار یورو می‌توانند خودرو وارداتی انتخاب کنند.

از هفته گذشته امکان ثبت‌نام جانبازان در سامانه‌ای مخصوص فراهم شده و آن‌ها این امکان را پیدا کردند که خودروهایی با سقف قیمتی حداکثر ۳۵ هزار دلار را ثبت‌نام کنند.

حالا اما فهرست خودروهایی که امکان ثبت‌نام دارند، اعلام شده و در آن نام برندهایی مانند ب‌ام‌و، اوپل، میتسوبیشی (بنزینی و برقی)، هیوندای اسپورتیج، تویوتا راوفور، فولکس اطلس، هوندا، رنو کولئوس و تلیسمان نیز به‌چشم می‌خورد. در این فهرست، مشخص شده که هرکدام از شرکت‌های واردکننده تا چه تعداد خودرو را برای عرضه به‌جانبازان تامین می‌کنند.

بر این اساس، ۷۴ هزار دستگاه خودرو برای عرضه به‌جانبازان در نظر گرفته شده است. این درحالی است که کل واردات خودرو به‌کشور طبق آخرین آمار رسمی اعلام‌شده حدود ۵ هزار دستگاه است. به‌گفته برخی واردکنندگان، ثبت‌نام از جانبازان مشمول دریافت خودروهای وارداتی درحالی انجام شده که هنوز برخی اقدامات مقدماتی برای تامین خودروهای مورد نظر، صورت نگرفته است.

به‌عبارت بهتر، ۷۴ هزار دستگاه خودرویی که برای تخصیص به‌جانبازان در نظر گرفته شده، فعلا در مرحله مقدماتی واردات مانده است. البته با توجه به‌روند کند ورود خودرو به‌کشور، مشخص نیست خودروهای مورد نظر چه زمانی به‌دست متقاضیان خواهند رسید.

در فهرست اعلامی، بازه زمانی تحویل خودروها سه‌ماهه در نظر گرفته شده است؛ بنابراین واردکنندگان باید ظرف سه ماه پس از اتمام مراحل ثبت‌نام، ۷۴ هزار دستگاه خودرو را تحویل جانبازان دهند.

بخوانید:  گستره وسیع قطعات لیفتراک در مجموعه آرمان یدک

اما با توجه به‌فهرست اعلامی، برای واردات ۷۴ هزار دستگاه خودرو مخصوص جانبازان نیاز به بیش از ۲.۲ میلیاردیورو ارز است. این درحالی است که بنابر آخرین آمار رسمی، کل ارز اختصاص داده شده به‌واردات خودرو تا پایان دی امسال، کمی بیش از ۱۰۰ میلیون‌یورو بوده است.

گفته می‌شود یکی از چالش‌های موجود بر سر راه واردات خودرو، همین مساله تامین ارز است. حال این پرسش پیش می‌آید که سیاستگزار وقتی طی ۱۶ ماه گذشته از ابلاغ آیین‌نامه واردات، تنها کمی بیش از ۱۰۰ میلیون‌یورو ارز تامین کرده، چطور می‌خواهد ظرف سه ماه، بالغ بر ۲.۲ میلیاردیورو ارز برای واردات ۷۴ هزار دستگاه خودرو تامین کند؟

همچنین روز گذشته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: «تا زمانی که واردات خودرو انجام نشود، با توجه به این‌که در ماه‌های منتهی به‌پایان سال هستیم، سیر قیمت خودرو همچنان صعودی خواهد بود.»

حجت‌الاسلام سید جواد حسینی‌کیا در ادامه گفت: «دولت باید در بحث واردات خودرو جدی‌تر از قبل عمل کند.»

وی افزود: «واردات خودرو، هم برای مجلس و هم برای مردم در اولویت است و می‌تواند روی قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.» حسینی‌کیا درآخر گفت: «اگر موضوع نقدینگی در جامعه مدیریت نشود، سبب افزایش دلالی خواهد شد.»

کاهش قیمت ۳۰ میلیون‌تومانی فونیکس FX پریمیوم

خودروهای داخلی روز گذشته افت قیمت یک تا ۲۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۲۶۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقایافته (۱۴۰۲) با ۱۱ میلیون‌تومان کاهش ۹۲۳ میلیون‌تومان، کارون (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۷۷۰ میلیون‌تومان، دنا پلاس توربو ۶ دنده (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۸۴۸ میلیون‌تومان، تارا اتومات (ESP) (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۹۱۰ میلیون‌تومان و سورن پلاس فول (۸۵ گانه) (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۶۸۴ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

بخوانید:  وانت برقی جک تی 9 هانتر در نمایشگاه خودروی پکن 2024 رونمایی شد.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد کاهش قیمت ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۸۵ میلیون‌تومان، فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان، جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۶۱۰ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۱۴ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۶۵۴ میلیون‌تومان و لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۸۷۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش قیمت ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای آزرا با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای توسان با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیاردتومان، کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، کیا سراتو ۲۰۰۰ با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان و رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس نیز شاهد افزایش بهای ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲۲ میلیاردتومان و ب‌ام‌و ۵۳۰i با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان رسید.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247965/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%DB%B7%DB%B4-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%DB%B3-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA