تاثیر قیمت‌ گذاری مناسب بر افزایش کیفیت خودروها

در همین زمینه شهریار حیدری، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به بیان نظرات خود پرداخت.

افزایش کیفیت خودرو چگونه به دست می‌آید؟

حرکت به سمت به‌روزرسانی قیمت خودرو در راستای کیفی‌سازی محصولات خودروسازان است. اگر واقعی‌سازی قیمت خودرو با نظارت دولت همراه باشد هم کیفیت خودروها بهبود پیدا می‌کند و هم مصرف‌کننده از تحویل خودرو باکیفیت و البته بدون ماندن در صف‌های طولانی راضی‌تر خواهد بود. متاسفانه قیمت خودرو به معضلی در کشور تبدیل شده است زیرا هم تولیدکنندگان از غیرواقعی بودن نرخ محصولات خود ابراز نگرانی می‌کنند و هم مصرف‌کنندگان از قیمت بالا و کیفیت پایین خودروها ناراضی هستند. آن طور که خودروسازان وانمود می‌کنند عدم تعیین قیمت واقعی خودرو مانع ارتقای کیفیت محصولات آنها شده است. بنابراین با تعدیل قیمت‌ها و همچنین بهبود کیفیت خودروها هم فرآیند تولید تداوم پیدا کرده و هم رضایت مصرف‌کنندگان از کیفیت خودروها افزایش می‌یابد.

روند قیمت‌گذاری چگونه باید تغییر کند؟

در کشورهای پیشرفته قیمت‌ها متناسب با کیفیت و استانداردهای خودرو تعیین می‌شوند. خودروسازان داخلی نیز باید به موازات به‌روزرسانی قیمت خودروهای تولیدی در راستای ارتقای کمی و کیفی محصولات خود گام بردارند. البته اصلاح قیمت‌ها باید به‌گونه‌ای بوده که هر خودرو قیمت منطقی و معقولی داشته باشد زیرا قیمت‌های نامتعارف مشتری را برای خرید خودرو با مشکل مواجه خواهند کرد.

چرا باید قیمت خودروها تعدیل شود؟

از آنجا که بخش عمده قیمت خودرو شامل بهای مواد اولیه بوده و نرخ نهاده‌های تولید وابسته به نوسانات نرخ ارز است و مطابق با نرخ روز جهانی محاسبه می شود، بنابراین قیمت خودرو نیز باید متناسب با نرخ مواد اولیه افزایش پیدا کند در غیر این صورت تولیدکننده با زیان خواهد شد.

بخوانید:  سوناتا، خودرویی که از تولد تا امروز سدان باقی مانده است!

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246922/%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8-%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7