تاکید رئـــــیس‌جمهور بر ضرورت اصلاح کمی و کیفی صنعت خودرو

نشانه های بهبود در صنعت خودرو آشکار شده است
وزیر سابق صمت در ادامه با اشاره به موضوع خودرو، گفت: «صنعت خودرو ایران بیمار است و از دردهای مزمن رنج می‌برد.» وی با بیان این‌که اکنون در این صنعت به‌جای خوبی رسیده‌ایم، خاطرنشان‌کرد: «در آغاز وزارت و در ابتدای دولت دو راه پیش روی خود می‌دیدیم؛ نخست این‌که درخصوص صنعت خودرو کوتاه بیایم و به‌جای این‌که وسط میدان بیایم، شاکی شوم و محبوبیت خود را دنبال کنم. دوم این‌که وارد میدان عمل شده و مسائل را زیرساختی حل کنم.» فاطمی‌امین تاکید کرد: «اکنون در میانه جراحی این صنعت هستیم و نشانه‌های بهبود حاصل شده است.» وی اظهار داشت: «صنعت خودرو مسائل زیادی دارد، اما این روزها قیمت خودرو بیشتر به چشم می‌آید.» این عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح‌کرد: «اگر در سال‌های گذشته توقف و کاهش تولید نداشتیم، اگر واردات خودرو متوقف نمی شد و اگر در نیمه دوم ۱۴۰۱ جنگ ارزی آغاز نمی شد، ما این روزها را در صنعت خودرو کشور نمی‌دیدیم.» وی یادآوری‌کرد: «صنعت خودرو مبتنی بر مونتاژ و داخلی‌سازی است، لذا با فراز و نشیب تحریم‌ها دچار مشکل می‌شود.» فاطمی‌امین گفت: «در ۱۰ سال گذشته هر زمان تحریم ها شدت گرفت، تولید خودرو به زیر یک‌میلیون دستگاه رسید، اما سال ۱۴۰۱ تنها سالی بود که با وجود تداوم تحریم‌ها تولید به یک‌میلیون و ۳۵۰هزار دستگاه رسید.» وی به آغاز دو تازه تحریم‌ها در سال ۹۷ اشاره کرد که شروع آن با صنعت خودرو بود و تاکید کرد: «این مساله بدان معناست که دشمن می‌داند خودرو مسائل اجتماعی و ابعاد اقتصادی دارد و روی آن دست گذاشته است.» وزیر صمت یادآور شد: «این در حالی است که با تلاش‌های انجام‌شده، در پایان سال گذشته تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ‌ها به کمتر از یک‌هزار دستگاه رسید و رشد ۳۹ درصدی در تولید خودرو حاصل شد.» وی تاکید کرد:‌ «رویکرد ما داخلی‌سازی خودروهای خارجی نیست، بلکه اعتماد به جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین طراحی خودروهای داخلی است که این موضوع نیز در حال تحقق است و این راهکار خنثی سازی تحریم‌ها است.» این عضو کابینه دولت در ادامه به تشریح دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار پرداخت و اظهار داشت: «نخستین دلیل، فاصله زیاد عرضه و تقاضا است. این در حالی است که از اردیبهشت ۱۴۰۱ تورم خودرو کاهشی شد و شیب کاهش آن بیشتر از شیب تورم کشور است.» وی همچنین به آغاز جنگ ارزی از آبان گذشته اشاره کرد که مسبب افزایش قیمت بازاری خودروها شد و گفت: «زیرا از آذرماه شاهد افزایش تقاضای کاذب برای خودرو بودیم.» فاطمی‌امین با بیان این‌که افزایش نرخ ارز موضوعی نیست که در اختیار وزارت صمت باشد، یادآوری کرد: «ما امروز درگیر جنگ اقتصادی هستیم و قیمت خودرو در بازار نیز معلول متغیرهای اقتصادی است.»

به گزارش «اخبار خودرو»،نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت موافقت کردند و به این ترتیب فاطمی‌امین از وزارت صمت خداحافظی کرد. در ادامه جلسه علنی دیروز (یکشنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه) مجلس شورای اسلامی استیضاح وزیر صمت پس از اظهارات مخالفان و موافقان به رای مجلس گذاشته شد. وکلای ملت با ۱۶۲ رای موافق، ۱۰۲ رای مخالف، ۲ رای ممتنع و ۶ رای باطله از مجموع ۲۷۲ نماینده حاضر در مجلس با این استیضاح موافقت کردند. براساس این گزارش، نمایندگان در جلسه استیضاح وزیر صمت که ۱۰ آبان ماه سال گذشته برگزار شده بود، با ۸۴ رای موافق، ۱۸۲ رای مخالف، ۶ رای ممتنع با استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین مخالفت کرده بودند. طبق آیین نامه داخلی مجلس، رای‌گیری برای استیضاح به‌صورت مخفی و با ورقه انجام شد. گفتنی است؛ رای عدم اعتماد به هر وزیر نیازمند رای اکثریت مطلق نمایندگان حاضر در جلسه علنی است.

من هم منتقد قیمت و صنعت خودرو هستم
فاطمی‌امین خاطرنشان‌کرد: «من هم منتقد قیمت و صنعت خودرو هستم و به‌عنوان وزیر صمت یک دستگاه خودرو ال۹۰ مدل ۸۹ دارم و مگر ما جدای از همین مردم هستیم؟» وی با اشاره به قیمت‌های بازاری و کارخانه‌ای خودروها، گفت: «از آن‌جایی که تولید خودرو به مدت چهار سال افت کرده بود و شکافی در این زمینه شاهد بودیم، تفاوت قیمتی کارخانه و بازار زیاد شد.» وزیر سابق صمت اظهار داشت: «مطابق آمارهای مرکز آمار ایران، تورم خودرو از اردیبهشت تا آبان ماه گذشته رو به کاهش بوده است، اما از آذرماه دوباره افزایشی شد که ناشی از افزایش نرخ ارز بود، اما مگر من مسوول نرخ ارز در کشور هستم؟» وی گفت: «نخستین فردی که به‌شدت به دنبال آن است که اقتصاد کشور بر مبنای ریال اداره بشود، من هستم و این‌که امروز می‌بینیم قیمت گاز، برق، دستمزدها و غیره ریالی، اما قیمت محصول دلاری است، بسیار اشتباه است و به همین دلیل اداره با ریال را در بسیاری از صنایع آغاز کرده‌ایم.»
فاطمی‌امین خاطرنشان‌کرد: «وزارت صمت ۳۰ درصد اقتصاد کشور را پوشش می‌دهد، به عبارتی ۹۰ رشته فعالیت در کشور وجود دارد که ۲۷ مورد آن در حوزه این وزارتخانه است و با وجود این تنوع فعالیت‌ها، از زمان تشکیل این وزارتخانه تاکنون فقط یک وزیر به مدت چهار سال به مدیریت در این وزارتخانه پرداخته است.»
وی به مشکلات ارزی، استیضاح و افزایش قیمت‌های جهانی در سال گذشته اشاره کرد، اما گفت: «با این‌حال، مطابق آمارهای بانک مرکزی؛ تولید در اسفندماه گذشته ۲۸ درصد رشد تجربه کرده است.» وزیر سابق صمت تصریح‌کرد: «ثبت پنج ماه متوالی رشد بالای هشت درصدی، از سال ۹۸ تاکنون بی‌نظیر است و این در حالی است که با مشکلات ارزی، قطعی‌های گاز و برق و غیره مواجه بودیم.» وی اظهار داشت: «مطابق آمارهای بانک مرکزی، در ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ رشد بخش صنعت سه درصد و رشد کل اقتصاد چهار درصد بوده است، اما در ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ رشد صنعت 8 درصد و رشد کل اقتصاد ۳.۷ درصد بوده است.» فاطمی‌امین همچنین گفت: «میانگین فصلی رشد بخش صنعت در دولت سیزدهم ۶.۷ درصد و این رقم در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۲ درصد بوده است؛ یعنی در همین مدت کوتاه از عمر دولت سیزدهم این رشد سه برابر شده است.»
وی افزود: «در بخش معدن، درحالی‌که در ۹ماهه ۱۴۰۰ میزان رشد منفی یک درصد بوده، اما در مدت مشابه سال گذشته به ۲.۹ درصد افزایش یافته است.» وزیر سابق صمت خاطرنشان‌کرد: «ثبت رشد ۲۸.۳ درصدی سرمایه‌گذاری و تشکیل سرمایه در ماشین‌آلات در پاییز ۱۴۰۱ از سال ۹۱ تاکنون بی‌نظیر است.» وی ادامه داد: «همچنین تورم کالاهای صنعتی در تابستان ۱۴۰۰ بالاتر از تورم کل کشور بود، اما در بهمن سال گذشته به ۴۲.۳ درصد و پایین‌تر از تورم کل کشور رسید.»
فاطمی‌امین همچنین به آمار فعال‌سازی 7هزار واحد جدید در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد، اما گفت: «ضعف تولید در سال‌های گذشته و تورم فزاینده سبب شده است با وجود بهبود آمارها، اما چندان برای مردم ملموس نباشد.» وی در پایان خاطرنشان‌کرد: «همه ما در یک کشتی هستیم؛ باید همه کمک کنند تا در این مسیر حرکت رو به جلو داشته باشیم.»

بخوانید:  قطعه‌ سازی به کمک هوش مصنوعی

فاطمی‌امین: معاونم را به قصد کشت مضروب کردند
سیدرضا فاطمی‌امین در جلسه استیضاح خود در صحن علنی مجلس گفت: «با هرگونه رانت‌خواری و ویژه خواری مقابله می‌کنیم و در این راه تاوان هم خواهیم داد.» وی افزود: «ما اجازه نداریم گرفتار حاشیه‌سازی‌ها شویم، بلکه باید عقب‌ماندگی‌ها و گرفتاری‌های معیشتی مردم را جبران کنیم که نیازمند همدلی و هم افزایی است.» وزیر سابق صمت ادامه داد: «در روزهای اخیر یک خبر کذب منتشر شد؛ اتهامی که نه در شان مجلس و نه دولت بود و در حقیقت ظلم بزرگی بود. سوال این است که چرا با آبروی نظام بازی می‌شود؟ زیرا به حیثیت مجلس و دولت و همچنین به اعتماد عمومی خدشه وارد شد.» وی تاکید کرد: «ملت ایران بداند که شخص فاطمی‌امین و نمایندگان خانه ملت آلوده به فساد نشده‌اند.» فاطمی‌امین اضافه‌کرد: «چرا دولت و مجلس تخریب می‌شوند؟ چرا رابطه بین دولت و مجلس تخریب می‌شود؟‌ چرا برخی برای کشور هزینه‌تراشی می‌کنند؟ و چرا ضدفسادترین دولت به چنین فسادی متهم می‌شود؟ آیا این‌ها جنگ روانی نیست؟» وزیر سابق صمت یادآور شد: «در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ و پیش از تشکیل دولت مردمی، رابطه‌ای بین یکی از واحدهای مجلس و یکی از خودروسازان متخلف (که بیش از ۱۴هزار میلیارد تومان تخلف نزد دستگاه‌های نظارتی دارد و در حقیقت مافیای خودرو است) شکل گرفت؛ اما در این زمینه هیات‌رییسه وقت مجلس ورود و از حیثیت مجلس دفاع کرد.» وی اظهار داشت: «چرا آن اقدام که مربوط به سال ۱۴۰۰ است، به موضوع استیضاح گره زده می‌شود؟» فاطمی‌امین گفت: «تیتر می‌زنند لابی‌های آمریکایی فاطمی‌امین؛ ما کجایمان به آمریکایی‌ها می‌خورد؟ چرا بیرون مجلس عده‌ای خوشحالند و چه می‌کنند؟ چه منافعی به خطر افتاده است؟» وی افزود: «می‌گویند تیغ و گیوتین استیضاح! مگر اینجا قتلگاه است؟ سوال‌هایی نمایندگان مردم می‌پرسند و بنده پاسخ‌گو هستم. اگر پاسخ‌ها را منطقی دیدید در خدمت مردم خواهم بود و در غیر این صورت عرصه را به خدمت‌گزار دیگری واگذار خواهم کرد.» وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت بیان‌داشت: «چرا دو قطبی‌سازی می‌شود؟ چه کسی دنبال دوقطبی‌سازی است؟ این در حالی است که دولت و مجلس انقلابی باید با هم و در کنار هم مسائل را حل کنند و هر کس به دنبال فضای دوقطبی است، در حال خیانت کردن است.» وی بیان‌داشت: «یکی از سخنرانان این جلسه به شرکتی اشاره کرد که فقط 3هزار میلیارد تومان گران‌فروشی دارد و پرونده‌اش در سازمان تعزیرات حکومتی مفتوح است و یکی از معاونان بنده را به قصد کشت مضروب کرده است.» فاطمی‌امین اضافه‌کرد: «چه کسانی در شعبه ۲۷ جنایی رفتند و برای ضارب وساطت کردند تا بیرون بیاید؟»

لزوم افزایش تولید و واردات خودرو
فاطمی‌امین در تشریح این‌که در این شرایط چه باید بکنیم، افزود: «افزایش تولید و افزایش واردات، همه آن کاری است که باید انجام داد.» وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت با اشاره به موضوع واردات خودرو، گفت: «ممنوعیت واردات خودرو تا اردیبهشت‌ماه پارسال وجود داشت تا این‌که آیین‌نامه واردات در شهریورماه ۱۴۰۱ در دولت به تصویب رسید. در آذرماه گذشته نخستین نمونه خودروها وارد کشور شد تا تست‌های مختلف زیست محیطی، استاندارد و غیره را پشت سر بگذارد و روز گذشته نخستین سری از خودروهای وارداتی از گمرک ترخیص شد.»
وی با اشاره به این‌که تا امروز حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو ثبت سفارش شده است، اظهار داشت: «با مشکلات زیادی در موضوع واردات خودرو مواجه هستیم. فقط در یک فقره، قانونی مربوط به سال ۷۱ وجود دارد که در آن ذکر شده است؛ اگر گمرک به دنبال قیمت‌گذاری خودروی وارداتی است، باید از شرکت سازنده آن استعلام بگیرد. اما چقدر این امکان اکنون وجود دارد؟»
فاطمی‌امین به دیگر مشکلات واردات اشاره کرد و ادامه‌ داد: «اکنون مدت‌هاست خودرو وارد گمرک شده است، اما گفته می‌شود باید استاندارد اروپا (E-mark) داشته باشد یا می‌گویند کمربند عقب خودرو استاندارد اروپا ندارد و این‌ها بخشی از مصائب حکمرانی ما است و باید این فرآیندها و قواعد را اصلاح کرد.» وی یادآور شد: «سال ۸۲ که ممنوعیت واردات برداشته شد، ورود نخستین دسته از خودروها به کشور دو سال به طول انجامید و اکنون ۶ ماهه در حال انجام است.» وزیر سابق صمت تاکید کرد:‌ «برنامه اولیه ما این است که با انجام واردات و همچنین افزایش تولید، التهابات بازار خودرو کاهش یابد.» وی بیان‌داشت: «در بهمن‌ماه گذشته دولت آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد را ارائه و تصویب کرد، اما با آن مخالفت شد. بر این اساس، دولت مجددا لایحه دوفوریتی تصویب کرد تا این مشکل برطرف شود.»

بخوانید:  روزنامه دنیای خودرو - شماره 1988
مخالفان استیضاح: دولت و مجلس در یک کشتی نشسته‌اند
مخالفان استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن دفاع از عملکرد فاطمی‌امین، تاکید کردند که دولت و مجلس در یک کشتی نشسته‌اند و نباید فضا را دو قطبی کرد. محمدرضا میرتاج‌الدینی در مخالفت با استیضاح وزیر صمت بیان داشت: «یک گلایه و انتقاد دوستانه از هیأت‌رئیسه مجلس دارم؛ در یازده دوره مجلس هیچ نمونه و سابقه‌ای نداریم که در کمتر از شش ماه، یک وزیر دو بار استیضاح شود. گلایه از این جهت است که اگر نوبتی هم باشد، نوبت دیگران است.» نماینده مردم تبریز در مورد شایعه تحویل خودرو شاسی‌بلند به برخی از نمایندگان برای رای منفی به استیضاح وزیر صمت گفت: «همه این را قبول دارند که این موضوع کذب است؛ نه کسی برای استیضاح از دولت خودرویی داده و نه کسی از مجلس خودرو گرفته است.» نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در مورد شاخص‌های عملکرد حوزه صنعت و معدن با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌ها در این زمینه بیان داشت: «تولید انواع سواری و وانت در ۱۱ ماه نسبت به مدت مشابه ۳۱ درصد افزایش داشته است. خودروهای کف پارکینگ از ۲۸۰هزار خودرو به زیر هزار خودرو رسیده و تولید اتوبوس در ۱۱ ماه ۱۴۰۱ به ۱۴۴ درصد افزایش پیدا کرده است.» وی اضافه کرد: «تولید پتروشیمی ۸ درصد، انواع لوازم خانگی ۳۷ درصد و انواع تراکتور ۳۷ درصد افزایش پیدا کرده است.» میرتاج‌الدینی افزود: «آیا نوسانات ارزی در این تاثیر ندارد؟ آیا تحریم‌ها و خودتحریمی‌ها در این تاثیری ندارد؟ اولین تحریم‌هایی که در سال ۹۷ شروع شد، مربوط به خودرو بود و قطعات خودرو هم به موقع ارائه نشد.»
عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان داشت: «برخی نمایندگان بحث واردات خودرو کارکرده را برای حل مشکلات این صنعت ارائه کردند. آیا کم‌کاری ما بود؟ آیا کم‌کاری هیأت‌رئیسه بود که نتوانست هیأت عالی نظارت بر سیاست‌های مجمع تشخیص مصلحت را قانع کند که امروز مشکلات حوزه خودرو این‌گونه نباشد.»
وی افزود: «انتظار من از استیضاح کنندگان این است که راهکار ارائه کنند. آیا شورای رقابت دخیل در این مسأله نیست؟ حتی معاون اول دولت هم به مصوبه شورای عالی رقابت، انتقاد می‌کند.»
سید جلیل میرمحمدی میبدی هم در مخالفت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: «مصاحبه می‌کنیم و خیلی راحت مجلس شورای اسلامی را متهم می‌کنیم که ۴ ماه پیش ۷۵ خودرو شاسی‌بلند به نمایندگان داده‌اند که استیضاح فاطمی‌امین را پس بگیرند. چه کسی را می‌زنیم؟
شما دارید مجلس را می‌زنید، یکی از رکن‌های نظام را می‌زنید و دولت را زیر سوال می‌برید و همه را متهم به فساد می‌کنید.» نماینده مردم تفت و میبد در مجلس تصریح کرد: «آیا قرار است با استیضاح وزیر، یخچال و خودرو ارزان شود؟ تا چه اندازه امور حوزه خودرو که امروز پاشنه آشیل وزارت صمت شده،‌دست وزیر صمت است؟
آیا اعتراضی که امروز به کیفیت خودرو داریم که صحیح هم هست، مربوط به این دولت می‌شود؟ آن هم در شرایطی که سال‌هاست همه مراجع ذیصلاح از بی‌کیفیتی خودرو گله‌مند هستند. آیا مافیای صنعت خودرو در طی ۲ سال گذشته ایجاد شده و حاصل تحولات چند دهه اخیر نیست؟ آیا وزیر صمت مسئول حفظ ارزش پول ملی است که خودرو و لوازم خانگی را توی سر او می‌زنید؟ ایشان مسئول تولید کشور است و تولید نیز در حال افزایش است. دیگران باید در خصوص ارزش پول ملی پاسخگو باشند.»

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244388/%D8%AA%D8%A7%DA%A9%DB%8C%D8%AF-%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D8%B1-%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D8%B5%D9%84%D8%A7%D8%AD-%DA%A9%D9%85%DB%8C-%D9%88-%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88

عرضه خودرو در بورس
وزیر سابق صمت در بخش دیگری از سخنانش گفت: «ما عرضه خودرو در بورس را به منظور ثبات‌بخشی به بازار ارائه کردیم، اما در میانه راه متوقف شد.» وی اظهار داشت: «سال گذشته 7میلیون خودرو در کشور شماره‌گذاری شد که یک‌میلیون و ۳۵۰هزار دستگاه آن خودروهای نو بوده است.»
وی با بیان این‌که همه خودروهای کارکرده و دست دوم در بازار قیمت‌گذاری می‌شوند، تصریح‌کرد: «با عرضه خودرو در بورس، هم قیمت‌های بازاری کاهش می یافت، هم روند قیمت‌ها کاهشی بود و اگر تداوم می یافت مرجع قیمتی برای خودروهای دست دوم می شد؛ اما این ابزار از ما گرفته شد.»
فاطمی‌امین تصریح‌کرد: «به‌طور قطع خودروسازان ما ناکارآمد، دارای بهره وری و کارایی کم هستند و باید به ایمنی و تولید محصولات جدید اهتمام داشته باشند، اما راه آن فرافکنی و فقط شاکی بودن نیست.» وی بیان‌داشت: «وضعیت کنونی صنعت خودرو مقصران پنهانی دارد که ضربه زده و پنهان شده‌اند؛ اما من ایستاده‌ام و اگر فرصت داشته باشم با کمک شما نمایندگان مجلس مشکلات را حل خواهم کرد.» وزیر سابق صمت خاطرنشان کرد: «در برنامه چهارساله طراحی شده برای صنعت خودرو، در دوره نخست تمرکز بر ثبات و افزایش تولید است که سال گذشته رشد ۳۹ درصدی تولید محقق شد و در فروردین‌ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد تولید به ۵۷ درصد رسید.» این عضو سابق کابینه دولت خاطرنشان کرد: «در دو هفته گذشته به‌طور متوسط قیمت انواع خودروها ۱۰میلیون تومان کاهش یافت.» وی تاکید کرد: «در صنعت خودرو مافیایی داریم که تخلف و تهدید می‌کند و از افزایش تولید ناخشنود است.» فاطمی‌امین ارزش بازار خودرو و قطعات آن را بیش از ۲هزار میلیارد تومان برشمرد و تاکید کرد: «این بازار هم مافیایی دارد که مدام در حال مقاومت و کارشکنی است.»

بخوانید:  روزنامه دنیای خودرو - شماره 1853

رئیس‌جمهور: بر اصلاح کمی و کیفی خودرو تأکید داریم
رئیس‌جمهور نیز در این جلسه، سیدرضا فاطمی‌امین را ضدفساد و مافیا توصیف کرد و گفت: «خط قرمز دولت مبارزه با فساد، مافیا و رانت‌خواری است؛ به هیچ عنوان حتی یک روز و ساعت در دولت، مساله فساد و مافیا و رانت قابل تحمل نیست و به محض دریافت گزارش، قابل گذشت نیست.» آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با بیان این‌که از سال ۹۶ به بعد ۶ وزیر و سرپرست در وزارت صمت جابه‌جا شدند، گفت: «ثبات در مدیریت این وزارتخانه موضوع مهمی است که می‌تواند به تولیدکننده و بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت پیام امیدبخش بدهد.» وی با تأکید بر این‌که وضع خودروسازی در کشور نیاز به تحول دارد، به دستور هشت‌بندی خود برای بهبود صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: «ما این مشکل را در برخی دیگر از بخش‌ها هم داریم. باید میزان سهام دولت در دو شرکت خودروسازی را مورد توجه قرار داد، زیرا تعیین وضع این دو شرکت خودروساز قابل پیگیری است.» رئیس جمهور با بیان این‌که بهبود وضعیت کمی و کیفی خودرو مورد تاکید دولت و مجلس است، گفت: «در دولت سیزدهم گام هایی برای افزایش کمی و کیفی خودرو برداشته شده و گزارش های آن نیز موجود است.» وی ادامه داد: «گستردگی صنایع کشور حتما مورد توجه نمایندگان قرار خواهد گرفت. اصلاح کیفی و کمی خودرو هم مورد تاکید دولت و هم مجلس است. آیا تولید خودرو به نقطه کمال رسیده است؟ حتما نه؛ اما باید بررسی کرد که اقدامات لازم آغاز شده و قدم‌هایی برداشته شده است؟ که در این زمینه می‌توان به گزارش‌های وزیر استناد کرد.» رئیس‌جمهور با اشاره به موارد اتفاق نظر مجلس و دولت، افزود: «باید با مافیای خودرو برخورد و عوامل آن شناسایی شود. پرونده کسانی که شناسایی شدند در دستگاه قضا است. از هیچ کسی گذشت نمی‌شود. در مدیریت هر نقطه از کشور ناکارآمدی، فساد و روابط نادرست وجود داشته باشد، دولت با آن برخورد می‌کند و مدعی آن است. هرکس در مساله واگذاری خودرو در روال غیرمعمول، مسئولیت دارد، باید محاکمه شود و همین‌طور هم شد.» وی با تاکید بر این‌که خودروسازی در کشور حتما نیاز به تحول دارد و باید در این زمینه تلاش کرد، گفت:‌ «این‌که وزیر را فقط با مسأله خودرو مورد بررسی قرار دهیم، درست نیست.گام‌هایی در جهت افزایش تولید و کیفیت خودرو برداشته شده است، اما در میانه راه هستند.» رئیس‌جمهور بیان داشت: «قیمت‌سازی از رویه‌های غلطی است که دولت نسبت به آن حساسیت دارد؛ این مسأله زیبنده نیست و از مسائل مشترکی است که باید با این مافیا، سوداگری و قیمت‌سازی این‌گونه برخورد جدی شود؛ بخشی از سوی قانون در مجلس و بخشی هم در دولت انجام شود.» وی در ادامه قانون مصوب مجلس در مورد اختصاص ۵۰ درصد خودروها به فرزندآوری بیان داشت: «این اقدام پسندیده، تشویقی برای فرزندآوری است. اما خانمی که در نقاط دور است، حواله خودرو را در بازار می‌فروشد و با این تصمیم ۵۱۰ درصد از تولیدات به‌گونه دیگر عرضه می‌شود.» وی با اشاره به تصمیم‌گیری شورای رقابت در مورد چگونگی عرضه و قیمت خودرو بیان داشت: «این شورا بر اساس وظیفه خود تصمیم می‌گیرد که عرضه خودرو در بورس متوقف شود، اما ظرف یک ساعت ۲۰هزار واحد بورسی ریزش پیدا می‌کند.» آیت‌الله رئیسی با اشاره به تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام برای مخالفت با واردات خودروهای کارکرده سواری گفت: «مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد خودرو هم بر اساس وظیفه عمل کرده است.» رئیس‌جمهور تصریح کرد: «بخش‌های مختلفی در حوزه خودرو تصمیم می‌گیرند، اما داوری و سوال در رابطه با این است که وزیر چگونه عمل کرده؛ این سوال درستی است باید به نقش همه نهادها در این حوزه توجه شود.» آیت‌الله رئیسی با اشاره به حضور خود در این جلسه اظهار داشت: «فلسفه آمدن من این است که استیضاح و سوال را جلوه اختلاف نمی‌دانم و معتقدیم با همکاری و همفکری مجلس می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.»