تلاش بریتانیا برای استفاده از هیدروژن در هواپیما

از این موتورها می توان در انواع هواپیماها از جمله مدل هایی با ابعاد بدنه فشرده تر استفاده کرد. رولزرویس خبرهای مهمی درباره پروژه هیدروژنی خود منتشر کرده و گفته است که این پروژه تحقیقاتی به نقطه عطفی بزرگ رسیده است.

این دستاورد نشان می دهد که سوزاندن هیدروژن در شرایطی که با حداکثر برخاستن همراه است امکان پذیر است. چنین دستوری گامی بسیار مهم به جلو در توسعه نیروی محرکه هیدروژنی برای هواپیما تلقی می شود.

آزمایشات انجام شده بر روی موتور پیرل 700 با سوخت 100٪ هیدروژن نشان داد که سوزاندن این ماده در شرایطی که به حداکثر قدرت برخاستن نیاز دارد امکان پذیر است. این یک چالش مهندسی بزرگ برای رولزرویس بود، اما مهندسان توانستند با موفقیت بر آن غلبه کنند. برای این منظور، نازل های اسپری سوخت پیشرفته برای کنترل فرآیند احتراق طراحی شد.

رولزرویس تایید کرد که این تست ها از نظر عملکرد و آلایندگی انتظارات را برآورده کردند. به منظور مدیریت سرعت واکنش هیدروژن، نازل های جدید می توانند موقعیت شعله را با یک سیستم جدید که هوا و هیدروژن را مخلوط می کند، کنترل کنند. این پیشرفت مهم ممکن است در نهایت منجر به نصب موتورهای هیدروژنی در هواپیما شود و انقلابی عظیم در صنعت هوانوردی ایجاد کند. رولز رویس AE 2100 یک موتور میان رده است که به دلیل دوام، راندمان بالا و مصرف سوخت پایین شناخته شده است.

موتور فوق اولین بار توسط شرکت Allison Engine ساخته شد و در بسیاری از هواپیماهای نظامی و تجاری مانند لاکهید مارتین C-130 Hercules، Alenia C-27J Spartan و Saab 2000 مورد استفاده قرار گرفت. از ویژگی های مهم موتور AE 2100 می توان طراحی دو شفت (شفت برای کمپرسور و شفت توربین) را ذکر کنید که منجر به راندمان بالا و مصرف کم می شود.

بخوانید:  صدور کپی کارت سوخت در مدت 28 روز

یک توربین دو مرحله ای فشار قوی نیز بر روی موتور نصب شده است که به بهبود عملکرد آن کمک می کند. به طور طبیعی، ایرباس، ایزی جت و رولز رویس با هم کار می کنند تا اطمینان حاصل کنند که زیرساخت ها، سیاست ها، قوانین و چارچوب ایمنی صنعت هوانوردی برای تولید و عرضه هواپیماهای هیدروژنی آماده است.

با این توضیحات، بریتانیا می تواند در زمینه توسعه محصولات هیدروژنی پیشتاز باشد. البته باید به برخی از مشکلات پیش روی رولزرویس و ایزی جت در این مسیر اشاره کرد.

از جمله این چالش ها می توان به طراحی مخازن هیدروژنی بزرگ و سنگین، اطمینان از تامین مواد از انرژی های تجدیدپذیر و توسعه زیرساخت های جدید در فرودگاه ها اشاره کرد.

گفته می شود که هنوز راه زیادی برای هموار کردن مسیر برای پرواز هواپیماهای هیدروژنی باقی مانده است، زیرا دولت ها، تنظیم کنندگان ایمنی و قانون گذاران باید در این زمینه همکاری کنند. اما با وجود این چالش ها، رولزرویس مطمئن است که موتورهای هیدروژنی آینده درخشانی دارند و نقش مهمی در کاهش آلایندگی خواهند داشت. تنها آلاینده هیدروژن آب است، بنابراین پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به یک منبع سوخت پاک و پایدار دارد. در سال های آینده، پرواز با هواپیماهای هیدروژنی ممکن است دیگر یک رویا نباشد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248278/%D8%AA%D9%84%D8%A7%D8%B4-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%DB%8C%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D9%87%DB%8C%D8%AF%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7