تولید روغن موتور سازگار با محیط زیست در روسیه

در فناوری جدید، اسیدهای آلی پلی بازیک جایگزین استرهای الکل شدند. تکنولوژی جدید ساده و مقرون به صرفه بوده و از نظر خواص روانکاری نسبت به نمونه های خارجی برتری دارد.

لازم به ذکر است که این روغن ها جزء مواد شیمیایی طبقه بندی نمی شوند. طول زنجیره و وجود پیوندهای مضاعف در بخش هیدروکربنی ساختار روغن‌های گیاهی بر خواص آنها تأثیر دارد، یعنی هر چه زنجیره هیدروکربنی طولانی‌تر باشد، نقطه ذوب بالاتر است و اسیدهای چرب اشباع جامد هستند. در نظر داشته باشید که روان کننده باید در محدوده دمایی متفاوتی باشد.برای عملکرد مناسب نمی توان از این دسته از روغن های گیاهی به عنوان روان کننده استفاده کرد.

یکی از مهمترین ویژگی های هر روان کننده ویسکوزیته آن در دمای کاری است. ترکیب شیمیایی روغن های گیاهی به این صورت است که این ترکیبات جامد و مایع هستند.

بنابراین این گروه از مواد طیف وسیعی از ویسکوزیته را در دماهای مختلف پوشش می دهند. به دلیل قطبیت ساختار شیمیایی این ترکیبات، شاخص ویسکوزیته روغن های گیاهی بسیار بیشتر از روغن های معدنی است و ویسکوزیته آنها با تغییرات دما کمتر تغییر می کند.

همانطور که گفته شد بسیاری از کشورهای توسعه یافته قوانین سختگیرانه ای در مورد روان کننده ها وضع کرده اند که استفاده از روان کننده های با منشاء طبیعی را تسریع کرده است.

مهمترین عامل در این زمینه میزان تخریب روانکار در محیط است. در آزمایش تجزیه زیستی، روغن با مقدار مشخصی باکتری به مدت 28 روز در دمای مشخصی نگهداری می شود.

در این مدت درصد اکسیژن مصرفی اندازه گیری شده و میزان تخریب انجام شده توسط باکتری ها مشخص می شود. در این آزمایش اکثر روغن های گیاهی حدود 70 درصد از بین می روند که در مقایسه با درصد تخریب روغن های معدنی عدد بسیار بالایی است زیرا روغن های معدنی حدود 15-35 درصد از بین می روند. این نوع روغن ها پایداری حرارتی کمی دارند و در کاربردهایی که دمای عملیاتی آنها کمتر از 120 درجه سانتی گراد است استفاده می شود.

بخوانید:  بازدید ۴ ساعته رهبر انقلاب از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل

نقطه ریزش این ترکیبات نیز از سایر اسانس ها بالاتر است، بنابراین استفاده از آنها در دماهای پایین توصیه نمی شود. پایداری اکسیداسیون این نوع روغن ها به اسیدهای چرب موجود در ساختار آنها مرتبط است.ترکیبات با پیوند دوگانه پایداری اکسیداسیون بسیار ضعیف تری نسبت به ترکیبات با پیوندهای منفرد دارند، اما به طور کلی روغن های گیاهی در برابر اکسیداسیون پایداری کمتری نسبت به مواد معدنی و مصنوعی دارند. روغن ها

با استفاده از اصلاح ژنتیکی دانه سویا، دوره پایداری اکسیداسیون این روغن از 7 ساعت به 192 ساعت افزایش یافت.

کشورهای توسعه یافته با استفاده از این نوع روان کننده ها سعی در تولید انواع گیاهان اصلاح شده دارند که باعث کاهش خواص منفی این نوع روان کننده ها و کاهش مشکلات زیست محیطی ناشی از سایر روان کننده ها می شود. این موارد نشان می دهد که در دهه های آینده شاهد پیشرفت های زیادی در استفاده از روان کننده های زیست تخریب پذیر خواهیم بود.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248640/%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%B1%D9%88%D8%BA%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%AD%DB%8C%D8%B7-%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87