تکمیل آزادراه شهید شوشتری با تاکید بر حفظ منطقه سرخه‌حصار

این شریان مواصلاتی به‌عنوان یکی از کمربندهای جنوبی و شرقی تهران، بار ترافیکی بزرگراه بسیج و مناطق ۱۳، ۱۴ و ۱۵ تهران را به طرز قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. البته اجرای این پروژه با فراز و نشیب هایی همراه بوده که در ادامه ساخت این پروژه آزادراهی را بررسی می‌کنیم.

اختلاف‌نظر درباره یک کیلومتر از آزادراه شهید شوشتری

علیرضا زاکانی، شهردار تهران و علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست از فاز دوم پروژه آزادراه شهید شوشتری (کمربندی شرقی پایتخت) بازدید کردند. در این بازدید درباره یک کیلومتر از مسیر این آزادراه که بر اساس طرح‌ها و نقشه‌های اولیه از درون یکی از مناطق حفاظت‌شده شرق تهران عبور می‌کند، بحث و تبادل نظر انجام شد.

در پایان این بازدید مقرر شد هیات‌های کارشناسی شهرداری تهران و سازمان حفاظت از محیط‌زیست در تعامل با یکدیگر راهکارهای جایگزین را بررسی و بهترین سازوکار را برای ادامه فاز دوم این پروژه انتخاب کنند. علیرضا زاکانی و علی سلاجقه در این بازدید بر ضرورت تکمیل این ابرپروژه شرق پایتخت در کنار حفظ و حراست از منطقه حفاظت‌شده سرخه حصار تاکید کردند.

آزادراه شهید شوشتری؛ کمربندی شرقی تهران است که اتوبان امام رضا (ع) را در جنوب‌شرق پایتخت، به اتوبان شهید یاسینی متصل کرده و فاز نخست آن تا انتهای امسال به طول ۹.۲کیلومتر به بهره‌برداری خواهد رسید. افتتاح این کمربندی تا ۵.۵درصد از ترافیک شرق پایتخت و تا ۱.۵درصد از ترافیک تهران را خواهد کاست.

علیرضا زاکانی در جریان بازدید خود از منطقه حفاظت‌شده سرخه‌حصار، در مورد اجرای پروژه آزادراه شهید شوشتری اظهار کرد: سلسله کارکردها و طرح‌هایی از قدیم دنبال می‌شد که مشکلات اساسی در حوزه ترافیک را کاهش دهد؛ یکی از ایده‌ها و طرح‌ها، ساخت شبه آزادراهی به طول ۱۶.۵کیلومتر بود که از بزرگراه امام رضا (ع) تا بزرگراه شهید یاسینی، به‌عنوان کمربند جانبی امکان انتقال ظرفیت تردد مورد تقاضا در خطوط عبوری از خارج شهر را فراهم کند کند.

بخوانید:  فروش نوروز ون آریسان (مارس 1402)

شهردار تهران با اعلام اینکه بخشی از مسیر این آزادراه باید از حوزه حفاظت‌شده عبور کند، یادآور شد: باتوجه به اینکه موضوع محیط‌زیست، ذخایر ملی و شرایطی که به نوعی اساس حیات و ویژگی‌های مطلوب زیست را برای ما فراهم می‌کند، این منطقه ملی اهمیت ویژه و مضاعفی را از لحاظ حفظ گونه‌های جانوری و گیاهی به خود اختصاص می‌دهد.

وی با اشاره به افتتاح ۹.۲کیلومتر از آزادراه شهید شوشتری تا پایان امسال، بیان کرد: بخش دوم که وارد محدوده حفاظت‌شده می‌شود، حساسیت خاصی را به دنبال دارد که در مذاکرات با سازمان حفاظت محیط‌زیست بازدیدی از این منطقه صورت گرفت و مشخص شد که اختلاف نظر روی یک کیلومتر از آزادراه است. زاکانی ادامه داد: قرار شد جوانب کار بررسی شود که به محیط‌زیست آسیبی وارد نشود و این محیط به همان شکل باقی بماند و حرکتی صورت بگیرد و ما به ازای آن، پروژه بزرگ مقیاس تهران تکمیل شود.

شهرداری تهران می‌خواهد آزادراه داشته باشد!

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در مورد چرایی تبدیل بزرگراه شهید شوشتری به آزادراه گفت: این آزادراه در حریم شهر تهران است و به نوعی کمربند شرقی تهران را کامل می‌کند و همچنین آزاد راه شهید شوشتری به بزرگراه امام رضا(ع) متصل خواهد شد که اگر این کریدور به صورت بزرگراهی باشد، نمی‌تواند بزرگراه برون‌شهری را پوشش دهد و به همین دلیل آن را به آزادراه تبدیل کردیم. عباس شعبانی، در ادامه گفت: در تلاش هستیم تا با همراهی وزارت راه و شهرسازی یک شرکت ساخت و بهره‌برداری از آزادراه شهید شوشتری را تاسیس کنیم تا این شرکت هم آزادراه را احداث کند و هم نگهداشت آن را انجام دهد تا این معبر مهم صاحب یک متولی شود.

بخوانید:  جدول قیمت های کارخانه و بازار خودروهای داخلی، چینی و خارجی - ۲۹ خرداد ۱۴۰۲

البته صددرصد سهام آن برای شهرداری تهران است و این شرکت متعلق به شهرداری تهران خواهد بود. شهرداری تاکنون در هیچ دوره ای آزادراه نداشته است و شهرداری تهران اولین شهرداری است که می خواهد آزادراه داشته باشد. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در مورد وضعیت پارک سرخه‌حصار که در مسیر ساخت آزادراه شهید شوشتری است نیز با بیان اینکه قرار است از زیر جنگل سرخه حصار عبور کنیم، بیان کرد: در سال‌های گذشته ۲۰۰ متر تونل زیر پارک سرخه‌حصار اجرا شده و به ۸۰۰ متر دیگر تونل نیاز داریم که در این مدت حتی یک درخت هم قطع و خشک نشد و این موضوع خط قرمز ماست.

دقت داشته باشید که تونل آزادراه شهید شوشتری عمق زیادی دارد و به هیچ وجه روی سطح در منطقه پارک جنگلی سرخه‌حصار عبور خودرویی نخواهیم داشت و برای احداث تونل به قدری پایین می‌رویم که هیچ ریشه درختی نباشد. وی در مورد اعتبار موردنیاز برای ساخت آزادراه شهید شوشتری نیز اظهار کرد: تقریبا ۶ هزار میلیارد تومان هزینه این پروژه است و اگر مشکل یا معارض ملکی وجود نداشته باشد و توافقات زیست‌محیطی صورت گرفته و زمین در اختیار قرار بگیرد، ساخت آزادراه بیشتر از سه‌سال زمان نخواهد برد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246884/%D8%AA%DA%A9%D9%85%DB%8C%D9%84-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%B4%D9%88%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D8%A7%DA%A9%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%B1-%D8%AD%D9%81%D8%B8-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%D9%87-%D8%B3%D8%B1%D8%AE%D9%87-%D8%AD%D8%B5%D8%A7%D8%B1