خیابان‌های تهران ظرفیت حضور ۵۰۰ ون کافه را دارند

جمع‌آوری ۸۰ ون‌کافه در منطقه‌یک شهرداری تهران

به اعتقاد مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران، پایتخت ظرفیت فعالیت ۵۰۰ کافه را دارد اما بیش از این تعداد ممکن است سبب سدمعبر و ترافیک در سطح شهر شود.

این مقام مسئول در یک نشست خبری اظهار کرد: از صاحبان ون‌کافه‌ها برای دریافت مجوز فعالیت دعوت کرده‌ایم. با ارائه تسهیلات و مشوق‌های لازم تلاش می‌کنیم فعالیت این مشاغل در مکان مناسب و بدون ایجاد مزاحمت‌هایی ازجمله ایجاد ترافیک باشد. اواخر آبان‌ماه معاون خدمات شهری منطقه‌یک از جمع‌آوری ۸۰ ون‌کافه و کارفود که به صورت غیرمجاز در سطح محدوده نواحی ۱۰گانه فعالیت داشته‌اند، خبر داد.

احسان خیراتیان‌صفایی در این باره گفت: پس از اعلام‌نظر دستگاه‌های نظارتی شهرستان شمیرانات درخصوص فعالیت ون‌کافه‌ها و کار فودها در سطح محدوده منطقه، از تیرماه که دوره سه‌ماهه مجوزهای صادرشده از سوی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران برای این فعالیت‌ها به پایان رسید، دیگر معرفی‌نامه‌ای از سوی منطقه جهت صدور مجوز دوباره ادامه فعالیت آنها، صادر نشده است.

وی افزود: به دلیل حفظ بهداشت شهروندان و نظارت بر چگونگی عرضه صحیح محصولات از تاریخ مذکور تاکنون از فعالیت ۸۰ون‌کافه و کارفودها که به صورت غیرمجاز در سطح محدوده نواحی ۱۰گانه فعالیت داشته‌اند، ممانعت به عمل آمده و تا تعیین تکلیف نهایی از سوی فرمانداری شهرستان شمیرانات نیز این روند ادامه خواهد داشت.

بنابر اعلام روابط عمومی شهرداری منطقه یک، خیابان‌های شریعتی، بلوار صبا و شهید اندرزگو، بلوار ۳۵متری قیطریه، بلوار دانشجو، خیابان ولنجک، خیابان شهید باهنر، خیابان موزه دارآباد، خیابان جمشیدیه و…. از معابری بودند که اقدامات جمع‌آوری این مشاغل غیرمجاز در آنها انجام شده است.

بخوانید:  جدول قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی، چینی و خارجی - 9 بهمن 1402

وسیله‌نقلیه ون‌کافه مجاز باید استاندارد باشد!

چند روز پیش مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه در تشریح آخرین وضعیت ساماندهی ون‌کافه‌ها گفت: با فعالیت ون‌کافه‌ها مشکلی نداریم و حتی معتقدیم در شرایط اقتصادی موجود باید از آنها حمایت کنیم، ولی باید بر نحوه فروش و ساعت حضور آنها در خیابان‌ها نظارت داشته باشیم، زیرا در این زمینه‌ها گلایه‌هایی از سوی مردم و نیروی انتظامی داشتیم.

سعید بیگی افزود: در میان فعالان ون‌کافه‌ها، حضور افراد واجدشرایط بیشتر از افراد فاقدشرایط است. از سال ۱۴۰۰ اعلام شد هر کسی که ون‌کافه دارد، باید مجوز بگیرد. بسیاری از صاحبان این مشاغل آمدند و تشکیل پرونده دادند. در حال حاضر براساس مصوبه شورای شهر، روزانه، ۱۰هزارتومان به‌ازای مترمربع برای ون‌کافه‌ها محاسبه می‌شود.

بیگی با بیان اینکه براساس ضوابط شهرداری تهران اعلام کرده‌ایم ون‌کافه باید حتما خودرو باشد و نصب کانکس و کیوسک ممنوع است، اظهار کرد: به کسانی که از کانکس و کیوسک استفاده می‌کنند، فرصت یک‌ساله داده‌ایم تا آنها را تغییر دهند.

هر منطقه با توجه به ویژگی خود ساماندهی ون‌کافه‌ها را شروع کرده است. البته صاحبان ون‌کافه‌ها بیشتر علاقه دارند در شمال شهر حضور داشته باشند. مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با تاکید بر این که از سال ۱۴۰۰، نظارت سختگیرانه را بر ون‌کافه‌ها اعمال کردیم، افزود: درحال‌حاضر از ۲۰۰ ون‌کافه شناسایی‌شده در سطح شهر، تنها ۳۸ ون‌کافه دارای مجوز هستند که تا پایان آذرماه، این تعداد به ۵۹ ون‌کافه خواهد رسید.

وی در ادامه تاکید کرد: جلسات متعددی با وزارت اقتصاد گذاشته‌ایم تا مجوز فعالیت ون‌کافه‌ها را به درگاه ملی مجوزها ببریم و کسانی که در این درگاه مجوز می‌گیرند، به سامانه شهرداری بیایند تا فضای کسب‌وکار به صورت عادلانه برای همه توزیع شود و شهرداری هم براساس ملاحظات ترافیکی مکان‌هایی را برای فعالیت ون‌کافه‌ها مشخص کند.

بخوانید:  نیم میلیون جریمه رانندگانی که در تهران از تلفن همراه استفاده می کنند

این مقام مسئول شهرداری تهران درباره سایر اقدامات انجام‌شده برای ساماندهی ون‌کافه‌ها توضیح داد: هفته گذشته نامه‌ای به سازمان استاندارد ارسال کردیم تا استانداردهای مشخصی را برای ون‌کافه‌ها تعیین کنند تا از این طریق ایمنی تامین شود. البته اعلام کردیم استانداردها آنقدر سختگیرانه نباشد که افراد نتوانند کار کنند.

بیگی با بیان این که هیچ ممانعتی در زمینه ون‌کافه‌ها نداریم و فقط می‌خواهیم این شغل را ساماندهی کنیم، اظهار کرد: ون‌کافه مجاز یعنی وسیله‌نقلیه استاندارد باشد، قوانین اصناف را رعایت کند و در محلی قرار بگیرد که شهرداری مشخص
کرده است.

وی همچنین تاکید کرد: شهرداری تهران به صورت کلی با فعالیت ون‌کافه‌ها مخالف نیست. معتقدیم می‌توان با همکاری فعالان این شغل، آنها را ساماندهی و با ارائه تسهیلات و مشوق‌های لازم، این افراد را ترغیب کرد که ضمن دریافت مجوز، در مکان مناسب و بدون ایجاد مزاحمت‌ ازجمله ایجاد ترافیک فعالیت کنند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247070/%D8%AE%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1-%DB%B5%DB%B0%DB%B0-%D9%88%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D9%81%D9%87-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF